Temperatur chock på sommaren

#1 - 15 september 2004 17:13
Visserligen är sommaren över men jag vill ändå ha hjälp med mitt problem. Jag har hört att temperaturen i akvariet ska ligga runt 25C. Mitt akvarium rymmer 110l med dubbla lysrör 2x 18/20W. det Står plasserat mot en vägg där det inte faller på direkt solljus. Men ändå i sommras gick temperaturen upp till närmare 30 grader. Jag skruvade ner doppvärmaren till lägsta men ändå kundejag inte få ner temp. Vad ska jag göra? Eller är det okej att ha så hög temperatur på sommaren?

MVH

Kristin
#2 - 15 september 2004 17:51
Det finns en hel del trådar om ämnet. Sök så kanske du hittar någon!
Annars är väl de heta tipsen att hindra solen från att lysa på akvariet, ditt står ju inte i direkt soljus, men ha persiennerna ner från morgonen redan. När du sedan gör delvattenbyte så kan du fylla med kallt vatten, fast det är ju en högst temporär lösning.

Jag har själv ännu inte slagit på mina doppvärmare och jag har strax över 25 grader i båda karen.
#3 - 16 september 2004 16:11
Mitt akvarium står brevid fönstret... och hinkmetoden har jag redan provat men tack iallafall

#4 - 16 september 2004 17:15
Hade oxå problem med varmt vatten i mitt kar. Rummet där det står blir jättevarmt på sommaren. Hade strax över 30 grader i vattnet, men alla fiskar och även växterna så friska å krya ut.

Personligen tror jag inte det är någon fara.
Slabba med en massa is osv låter inte som någon trevlig sysselsättning direkt.....

#5 - 16 september 2004 17:59
frysta flaskor funkar :)
#6 - 16 september 2004 18:31
Ursprungligen skickat av MagicFingers

frysta flaskor funkar :)

Utveckla det med frysta flaskor är du snäll.

MVH Andreas
#7 - 16 september 2004 19:58
Man fyller PET-flaskor med vatten och fryser ner dem och lägger sedan dem i det för varma akvarievattnet. Man får byta flaskor då o då, men det funkar skapligt om man är hemma under värmeböljan.

/Hasse

Annons