Temperatur!

#1 - 5 september 2006 14:42
Haloo..Jag undrar om någon har en bra lösning på att kyla ner vattnet något, mina invånare bla.a.Torpedbarberna (som vill ha max 25 gr) blev rätt sega när vattentemperaturen närmade sig 30 nu i sommras....
#2 - 5 september 2006 15:16
Dom klarade sej väl?
Normalt sett klarar fiskarna större temperaturvariation än man tror.
Kylning - i så fall is
#3 - 5 september 2006 15:29
Visst klarade dom sig, men jag har lite högre krav än att dom bara ska överveva..
"IS"!? Hmm.. Jag jagar en teknisk lösning! Men visst det är kanske den ända lösningen....
#4 - 5 september 2006 15:43
ZweMi skrev:
Visst klarade dom sig, men jag har lite högre krav än att dom bara ska överveva..

"IS"!? Hmm.. Jag jagar en teknisk lösning! Men visst det är kanske den ända lösningen....

Lägg in några 0,5 l petflaskor fyllda med vatten i frysen så är det bara att lägga ner dom i karet när det behöver kylas och sen frysa om dom.
#5 - 5 september 2006 15:51
ZweMi skrev:

Om is inte är tekniskt nog så är väl air-con det i alla fall. :)
Sänk temperaturen i det aktuella rummet.
Men som sagt var tidigare - overdoing egentligen.
För mycket tabell-läsning kanske... :confused:
Eller om inte så kan du övertyga mej (och andra) genom att beskriva de symptom fiskarna uppvisade vid 30 grader som du tolkade som tillräckligt allvarliga för att fråga efter tekniska lösningar på forumet.
#6 - 5 september 2006 16:03
Ingen dum idé alexa79. Jag var inne på att låta vattnet passera via en bärbar kylbox (Typ 12v.-200-300kr) eller något...
Problemet måste ju finnas när man har mera kallvattens benägna firrar, kanske inte barber men bla.a. solabborrar med mera..
#7 - 5 september 2006 16:19
erikthur skrev:
Om is inte är tekniskt nog så är väl air-con det i alla fall. :)

Sänk temperaturen i det aktuella rummet.

Men som sagt var tidigare - overdoing egentligen.

För mycket tabell-läsning kanske... :confused:

Eller om inte så kan du övertyga mej (och andra) genom att beskriva de symptom fiskarna uppvisade vid 30 grader som du tolkade som tillräckligt allvarliga för att fråga efter tekniska lösningar på forumet.

Det är inte mer tabell-läsning än att jag tar reda på fakta om firrana och försöker få optimala levnadsbetingelser till dessa små liv....
(Löjligt kanske men så är det.)
#8 - 5 september 2006 16:23
Finns kylaggregat men dom är ju inte billiga
#9 - 5 september 2006 16:25
eriahl skrev:
Finns kylaggregat men dom är ju inte billiga

Till Akvarium, var?
#10 - 5 september 2006 16:28
Får väl prata med en zooaffär om priser och storlekar
Bilagor:
#11 - 5 september 2006 16:39
ZweMi skrev:
Det är inte mer tabell-läsning än att jag tar reda på fakta om firrana och försöker få optimala levnadsbetingelser till dessa små liv....

(Löjligt kanske men så är det.)

Lägg i så fall ner mer mer krut på vattenbyten och foder är mitt förslag. :)
Och med foder menar jag inte flingor... ;)
Gärna levande foder.
Det gillar all fisk som ej är rena veganer vill säga.
#12 - 5 september 2006 16:44
Det är tyvärr "eriahl" något som mina lokala Zooaffärer inte kan lösa, jag har hört med dom.(men doppvärmare till förbannelse har dom)..(vilka amatörer)
#13 - 5 september 2006 16:57
erikthur skrev:
Lägg i så fall ner mer mer krut på vattenbyten och foder är mitt förslag. :)

Och med foder menar jag inte flingor... ;)

Gärna levande foder.

Det gillar all fisk som ej är rena veganer vill säga.

Vattenbyten-ok, men lämnar vi inte ämnet lite om vi börjar snacka om fiskmat?
#14 - 5 september 2006 17:18
Del tec är en tillverkare av kylaggregat. Borde inte någon affär i närheten kunna ordna? Sen blir nog priset inte så kul kanske. Eller så få ett hyfsat rabatterat pris om du hämtar en vara direkt dom inte har hemma i vanliga fall? Får surra med någon annan affär tydligen och "smöra" för dom
#15 - 5 september 2006 17:35
eriahl skrev:
Del tec är en tillverkare av kylaggregat. Borde inte någon affär i närheten kunna ordna? Sen blir nog priset inte så kul kanske. Eller så få ett hyfsat rabatterat pris om du hämtar en vara direkt dom inte har hemma i vanliga fall? Får surra med någon annan affär tydligen och "smöra" för dom

Tack för hjälpen, jag ska kolla upp Del Tec lite och kanske sno lite av deras idéer om kylning......
Grejen är ju att det inte ska kosta en förmögenhet utan att man ska kunna pula ihop något själv..
#16 - 8 september 2006 16:21
Dom små 12-volts-kylskåpen har oftast så lite effekt att de har svårt att göra märkbar skillnad på akvarier som inte får plats i själva kylen, dessutom har de ofta också dålig verkningsgrad att de värmer upp sin omedelbara närhet, dvs i små dåligt ventilerade rum värmer de snarare upp akvariet än kyler det om man inte lyckas ordna väldigt effektiv värmeväxling.

Jag provada i sommras att leda vatten genom ett lubiflexrör med några meter på golvet det gjorde bara någon tiondels grads skillnad, jag upptäckte sedan att det var i princip lika varmt på golvet eftersom jag hade så kraftig luftcirkulation... När det är kallare på golvet kan det göra skillnad.

Om man inte vill köpa färdig lösning för tusentals kronor på till exempel akvarielagret kan man bygga själv, Antingen då av en riktig kyl eller frys, eller att man använder avdunstningspricipen, antingen med en fläkt som fläktar direkt på vattenytan eller att man bygger ett droppfilter med fläkt, det är ganska enkelt och billigt att få ett par graders kylning med avdunstning.
#17 - 8 september 2006 16:29
MEN det tål att sägas att alla akvariefiskar klarar alla temperaturer mellan 20 och 30 celsius helt utan problem. Kan man hålla sig ett stycke under 30 åtminstone på natten är det dock bra; bara ett litet stycke över 30 börjar många arter bli värmestressade.
#18 - 8 september 2006 16:45
Tur att man har luftvärmepump att kyla med på sommaren:D
#19 - 8 september 2006 22:16
Jag får väl tjata med, att det inte är någon fara med knappa 30grader en kortare tid för fiskarna så länge de får tillräckligt med syre, lite annat är det för en del växter och invertebrater. Torpedbarb (som jag antar är Puntius denisonii) innebär normalt att man inte proppar burken full med fisk och att man har iaf hygglig cirkulation, och då ska det inte vara någon fara med syrehalten.
#20 - 22 september 2006 20:29
Man tackar för alla svaren, jag har precis installerat ett fläktsystem som blåser ut lite av värmen från lyset (ett par rör och två spotlight), karet(450) är inbyggt i väggen så det blir lite instängt.
Man får hoppas att det hjälper när vi får nästa stekande sommar...
Eller göra som Deje-Nicke, skaffa sig en luftvärmepump, inte helt fel, det skulle både jag och fiskarna må bra av...

Annons