Temperatur...

#1 - 28 november 2002 10:08
En undran; Om jag vill ha discus tillsammans med ett stim neontetror, hur gör man med temperaturen? Har läst att discus vill ha 26-29 grader, och tetrorna 22-26. Om jag nu har 26, betyder det att inga fiskar är riktigt lyckliga?
Och om discusarna skulle bli sjuka, och man vill höja temperaturen ett tag, knalldör tetrorna då?

#2 - 28 november 2002 10:22
När jag hade Neontetror med mina discusar hade jag 29 grader, nu har jag bytt till citrontetror, men det är mest för utseendets skull. Neontetrorna verkade inte ha några problem med den temperaturen, däremot när jag höjde till 34 grader var det ett par som strök med.
Du skall inte kompromissa med discusarna eftersom de med största sannolikhet, i alla fall om du köper små discusar, kommer att bli sjuka om du har för låg temperatur. Och med risk för att bli hängd här på forumet, måste jag säga att Neontetror är billigare än discus, och det är ett skäl till att i första hand se till at discusarna trivs!

// Magnus
#3 - 28 november 2002 11:59
Varför Citrontetror? Jag tycker de ser lite trista ut på bilden. Mörtlika liksom... Men de kanske har bättre färg i verkligheten?

#4 - 28 november 2002 12:05
Jo, de är jättetrista på de flesta bilder och i de flesta Zoo-affärer men om de får bra miljö och rätt ljus blir de jättesnygga, med en kraftigt gul nästan lysande färg och röd ovankant på ögat. Jag har nu 12 st och det är min absoluta favorittetra!
http://www.h-nds.de/fische/hyphessobrycon_pulchripinnis.jpg, såhär kan de se ut, fast mina har ännu mer kontraster i färgerna.

// Magnus
#5 - 28 november 2002 14:31
Jodu, på den bilden såg de rätt näpna ut. Får väl se vad det blir, vill ha ett stim med någonting, och då verkar ju någon tetra passa bra. Och visst är det så att discusarna är "huvudattraktionen", så deras väl och ve får ju gå före tetrornas...

När du höjde till 34 grader förresten, tog inte discusarna någon skada? Verkar ju i varmaste laget även för en discus. Blev du kvitt sjukan? Jag antar att det var därför du höjde tempen?

När jag ändå frågar; Har du haft discus länge? Vad tycker du om svårigheten? Jag menar, somliga säger det är hopplöst, andra att det inte är någon match alls.
MVH

#6 - 28 november 2002 14:45
Jag startade upp mitt discuskar för ungefär åtta månader sedan och har egentligen inte haft några jätteproblem, lite vitaprick, matvägran mm. dvs det som de flesta har problem med.
Om du köper små discusar måste du mata mycket (minst 3 ggr/dag) och därmed försämras vattenkvaliteten så vattenbyten är ett måste, jag byter ca 30% 1 gång/vecka i ett 450 liters.
Angående temphöjningen var det bara i någon dag och jag tyckte inte discusarna påverkades särkilt mycket, men man måste se till att öka mängden syre i vattnet när man höjer så mycket.
På det sättet jag har skött mina discus har jag hittills inte haft några större problem, de växer fort och färgar fint och de som säger att discus är skygga fiskar har aldrig träffat mina.
De äter gärna räkmix ur handen på mig och om jag är i köket och öppnar dörren till frysen blir de som tokiga, så de har full koll på vad som händer.
Lycka till!

// Magnus

Annons