Tempen vägrar sjunka

#1 - 14 april 2006 15:39
Hej,
startade för 2 dygn sen mitt 450-liters. Efter att ha sköljt sanden ordentligt (auo min rygg) och fyllt på med c:a 25 gradigt vatten så lekte jag lite "den lille kemisten"; blandade i Nitrivec och Aquatan samt lite bikarbonat.

Nu är dels vattnet riktigt mjölkigt (OK karet är nystartat så jag får lugna mig) men tempen har dragit iväg upp till 30 grader och vägrar gå ner. Jag har inte ens anslutit doppvärmarna än.

Är det nån vanlig kemisk reaktion? Endast lysrören klarar väl knappast av att höja och hålla tempen? Rummet där karet står håller säg 20 grader.

Mvh Magnus.
#2 - 14 april 2006 15:46
[QUOTE=Nusse]Hej,
startade för 2 dygn sen mitt 450-liters. Efter att ha sköljt sanden ordentligt (auo min rygg) och fyllt på med c:a 25 gradigt vatten så lekte jag lite "den lille kemisten"; blandade i Nitrivec och Aquatan samt lite bikarbonat.

Nu är dels vattnet riktigt mjölkigt (OK karet är nystartat så jag får lugna mig) men tempen har dragit iväg upp till 30 grader och vägrar gå ner. Jag har inte ens anslutit doppvärmarna än.

Är det nån vanlig kemisk reaktion? Endast lysrören klarar väl knappast av att höja och hålla tempen? Rummet där karet står håller säg 20 grader.

Mvh Magnus.[/QUOTE]

Första jag tänker på är.. vad mäter du med?
#3 - 14 april 2006 15:49
:) Bra fråga...
Jag har en klisterremsa på sidan av karet, och har petat i den digitala stektermometern :) och en vanlig digital inne/utetermometer. Alla står stabilt på 30 grader.
#4 - 14 april 2006 15:56
Märkligt att det har blivit så varmt. Kan inte tänka mig att det skulle bero på en kemisk reaktion.

Men får jag fråga varför du har tillsatt Nitrivec och dessutom blandat de 3?

Nitrivec är bakteriekultur och man ska inte börja tillsätta den förrän 24 timmar innan det är dags för de första fiskarna att flytta in. I ett akvarium utan någon ammoniumkälla dör bakterierna bara, så det är bortkastade pengar. Dessutom ska man vad jag förstått vänta ett par timmar efter det att man tillsatt vattenberedningsmedel (Aqutan) innan man kan tillsätta bakteriekultur.

Vad ska du ha för fiskar?

Men tillbaka till temperaturen. Har du redan planterat några växter? Om inte så kan du låta belysningen vara släckt i några dagar och se om tempen sjunker. I så fall beror det på lysrören.
#5 - 14 april 2006 15:57
Kan være lysrørene. Jeg hadde samme problem i 72 literen min, temperaturen krøp alltid opp mot 28-29-30 grader, selv om varmekolben sto på 25-26 grader. Og romstemperaturen her er 18-19 grader. Følg med og se om varmen stiger når lyset er på. Jeg trodde heller ikke det kunne være lysrørene (husker ikke hvor sterke de er), men etter elimineringsmetoden fant jeg ut det måtte være det...
Håper du finner ut! :)
Bilagor:
#6 - 14 april 2006 16:02
Teoretiskt sett skulle du väl kunna ha nån slags jäsningsprocess på gång i akvariet, men det känns extremt osannolikt.

Om inte lysrampen är glödhet håller jag med om att den känns som en osannolik värmekälla för att på egen hand hålla akvariet vid 30 grader MEN... har du möjligen en väldigt stor pump? Pumpar, särskilt innerfilter, kan värma rätt hyfsat, och tillsammans med kraftig belysning och tättslutande täckglas kan man kanske ta sig upp till 30 grader.

Mitt tips: Lätta lite på täckglaset (lägg suddgummin eller nåt så det blir en glipa på en centimeter eller så) skall du se att temperaturen dalar.
#7 - 14 april 2006 16:03
tillsätt inte flera medel samtidigt.. enl nitrivec & aquatan´s etiketter så bör man vänta 2 tim innan något annat medel eller medicin hälls i karet.
#8 - 14 april 2006 16:13
[QUOTE=desiredillusion]Og romstemperaturen her er 18-19 grader.[/QUOTE]

Fryser du inte?
#9 - 14 april 2006 16:20
Jag startade med Aquatan första kvällen, sedan bikarbonat, nu för inte så länge sen Nitrivec (ska i med några fiskar redan i morgon c:a 24 timmar efter). Växter är redan i. pH och KH före kemikalier var 8 resp 3 (typiskt Göteborg), efter 50 gr bikarbonat var båda 8.5. Så förutom tempen så är vattnet OK för de kommande Malawicikliderna. Typ 6 st "golden" får simma runt de första veckorna.

Det är ett Juwel Vision 450, med en gedigen uppsättning lysrör (4 st), Juwels 1000 l/h-pump samt en kompletterande AquaClear 50 (1000 l/h). Ingen av pumparna känns varma.

Nå, tack för svar. Jag har öppnat alla lock och får se om det händer nåt under natten.

Konstigt, lägger man sig i badet blir vattnet ju kallt inom en halvtimme :)
#10 - 14 april 2006 16:44
[QUOTE=Nusse]Jag startade med Aquatan första kvällen, sedan bikarbonat, nu för inte så länge sen Nitrivec (ska i med några fiskar redan i morgon c:a 24 timmar efter). Växter är redan i. pH och KH före kemikalier var 8 resp 3 (typiskt Göteborg), efter 50 gr bikarbonat var båda 8.5. Så förutom tempen så är vattnet OK för de kommande Malawicikliderna. Typ 6 st "golden" får simma runt de första veckorna.[/QUOTE]

Ok, då förstår jag. Fast jag tycker 6 stycken låter lite väl många att börja med. Men det kanske funkar bra i 450 liter.

[QUOTE=Nusse]Konstigt, lägger man sig i badet blir vattnet ju kallt inom en halvtimme :)[/QUOTE]

:D
#11 - 14 april 2006 18:09
Azur:

"Om inte lysrampen är glödhet håller jag med om att den känns som en osannolik värmekälla för att på egen hand hålla akvariet vid 30 grader MEN..."

Det er faktisk lysrørene som holder varmen ved like i tanken min, selv om ikke hele rampen er glovarm... Men det kan jo også trolig være endel på grunn av at tanken bare er på 72 liter :)
#12 - 14 april 2006 18:13
Batski:

[quote=batski]Fryser du inte?[/quote]

Nei, har det faktisk ganske så koselig her under fuskepelsteppet i godsofaen, med pusekattene på fanget, og samboen vedsiden av :p :) :)
#13 - 14 april 2006 18:17
[QUOTE=desiredillusion]Nei, har det faktisk ganske så koselig her under fuskepelsteppet i godsofaen, med pusekattene på fanget, og samboen vedsiden av :p :) :)[/QUOTE]

Det låter mysigt :D
#14 - 14 april 2006 23:00
[quote=batski]Fryser du inte?[/quote]

en del av oss nordbor har inte ont av lite kyla :p

[quote=Nusse]pH och KH före kemikalier var 8 resp 3 (typiskt Göteborg),[/quote]
håller inte riktigt med där.
vattnet ska ligga runt 7.7-8.8 ur kran men låter du vattnet stå en stund sjunker ph't betydligt, gjort det en gång själv och fick då ph 7.4

Konstigt, lägger man sig i badet blir vattnet ju kallt inom en halvtimme :)

aldrig hört talas om lagen om all jäkelskap ;)
#15 - 15 april 2006 09:15
det är troligtvis lysrören har samma problem med mitt juvel 400 som jag har 4 lysrör i är 28 - 29 grader när de är på men under natten sjunker tempen. fiskarna klarar denna temp,jag har scalarer och dvärgciklider. viktigt är dock att man ställer in värmaren så att det är samma temp på natten. är det jämn temp så brukar de flesta klara denna temp. Har provat o öppna locket på rampen men det gör ingen skilnad.
#16 - 15 april 2006 09:43
ja hade samma problem innan. 720l kar me heltäkande ramp me 4 lysrör, de gick me upp till närmare 30 grader, o man tycker ytterfiltert borde kyla ner ganska mkt när det går igenom där.
#17 - 15 april 2006 10:16
[quote=ciklidrune]viktigt är dock att man ställer in värmaren så att det är samma temp på natten. är det jämn temp så brukar de flesta klara denna temp. Har provat o öppna locket på rampen men det gör ingen skilnad.[/quote]

är inte sådär jätteviktigt.
en skillnad på 2-3 grader mellan dag och natt klarar dom flesta fiskar om inte alla utan problem.
kan ju skilja rätt mycket där fiskarna lever också
#18 - 16 april 2006 20:21
Raven: Typvärden för vattnet ur kranen. Hur det sen förändrar sig i karet får jag följa noga; 3 dygn efter upptappning och nåt dygn efter fiskintrot håller det sig på pH 8.5, KH 8.5 och nitrit < 0.3 mg/l (?). Och efter nåt dygn med öppna luckor och sedan grumligheten har lagt sig ligger tempen på 26-27 grader, utan värmarhjälp och med stängda luckor.

Nu har jag överbefolkat 450 l-karet från början, nåt jag kanske får ångra. 8 st unga "Golden" (4 cm långa) och 2 st unga "Blå delfinciklid" (8-10 cm) som matas var tredje dag i ett par tre veckor. Jag tror på sparsam matning och Nitrivec i början...
#19 - 16 april 2006 20:24
har du ammoniak test ?

med det höga ph över en del av ammoniumet till ammoniak som är mycket giftigt.
#20 - 16 april 2006 21:29
[quote=Raven]har du ammoniak test ?

med det höga ph över en del av ammoniumet till ammoniak som är mycket giftigt.[/quote]

För mig enkla amatörkemist: Är ett nitrittest missvisande vid pH 8-8.5 därför att nitriten omvandlas direkt? Eller hinner man få en förvarning?
#21 - 16 april 2006 21:41
kan inte minnas att ja läst att nitrittest visar fel vid höga ph.

att mäta nitrit visar inget om ammonium/ammoniak.
dom 2 är et som blir nitrit efter en tur i filtret.
#22 - 16 april 2006 21:50
Jag skulle följt din "faktatråd om akvarievatten" först. Ammoniak/ammonium ger möjligen en förvarning om nitrit, inte tvärtom som jag jiddrade om.
#23 - 16 april 2006 21:56
lugnt, lätt å blanda ihop alla dom där grejerna.
#24 - 16 april 2006 22:03
Ammoniak är giftigare än nitrit.
Vid pH 8,5 och ett ammoniumvärde på 5,0 mg/l är ammoniak akut giftig.
#25 - 16 april 2006 22:15
Så "Kramfors" och "Raven" - ni säger alltså: "Nusse - spring och köp ett ammoniak- eller ammoniumtest, för du som har ett nystartat kar bör hålla dj-gt bra koll på dessa nivåer. Du kan bli invaggad i falsk säkerhet av nitrittestet."

Eller?
#26 - 16 april 2006 22:19
[QUOTE=Nusse]Så "Kramfors" och "Raven" - ni säger alltså: "Nusse - spring och köp ett ammoniak- eller ammoniumtest, för du som har ett nystartat kar bör hålla dj-gt bra koll på dessa nivåer. Du kan bli invaggad i falsk säkerhet av nitrittestet."

Eller?[/QUOTE]

Nej inte riktigt. Ammonium/ammoniak uppstår först. Sen kommer nitriten.
#27 - 16 april 2006 22:23
Här ser du på ett ungefär hur förloppet är för "nedbrytningsbakterierna" http://koi.no/helse/syklusen.gif
#28 - 17 april 2006 06:58
Kramfors: Den bilden var riktigt bra och visar precis min farhåga. Jag kan testa efter nitritspikar men ammoniakspiken kommer flera dagar innan jag ser ens nån förändring av nitritvärdena i mitt nystartade kar.

Nu vet jag inte om ammonium/ammoniak-förhållandet påverkas drastiskt från pH 8 till pH 8.5. Jag vill ha ganska högt pH och får ta att vattnet blir mer ammoniakkänsligt. Jag ska kanske hitta ett annat sätt att höja KH på än med bikarbonat. Jag har krossade snäckskal men har inte lagt dem i filtret (än) eftersom skalen mjölkade ner nåt hemskt.

Nitrivec ska ge en kickstart med bakterier för hela nedbrytningscykeln, så jag hoppas att både ammoniak- och nitrittopparna kapas en del.
#29 - 17 april 2006 09:18
[QUOTE=Nusse]Nu vet jag inte om ammonium/ammoniak-förhållandet påverkas drastiskt från pH 8 till pH 8.5. Jag vill ha ganska högt pH och får ta att vattnet blir mer ammoniakkänsligt. Jag ska kanske hitta ett annat sätt att höja KH på än med bikarbonat. Jag har krossade snäckskal men har inte lagt dem i filtret (än) eftersom skalen mjölkade ner nåt hemskt.[/QUOTE]

Vad du använder för att höja KH spelar nog ingen roll för ammonium/ammoniak-förhållandet.

[QUOTE=NusseNitrivec ska ge en kickstart med bakterier för hela nedbrytningscykeln, så jag hoppas att både ammoniak- och nitrittopparna kapas en del.[/QUOTE]

Ja, bakteriekultur hjälper, men det gäller fortfarande att börja med få fiskar och mata sparsamt under de första veckorna.

Skulle du få en ammoniak-eller nitritspik måste du får bort gifterna på något sätt. Stora upprepade vattenbyten är det vanligaste.
#30 - 17 april 2006 10:18
[quote=batski]Vad du använder för att höja KH spelar nog ingen roll för ammonium/ammoniak-förhållandet.[/quote]
Vad jag menar är att bikarbonat också höjer pH till ~8.5. Jag vet inte om snäckskal höjer KH med ett bibehållet pH på 8. Om jag höjer KH och samtidigt höjer pH påverkas ammonium/ammoniak-förhållandet.
#31 - 17 april 2006 10:24
[QUOTE=Nusse]Vad jag menar är att bikarbonat också höjer pH till ~8.5. Jag vet inte om snäckskal höjer KH med ett bibehållet pH på 8. Om jag höjer KH och samtidigt höjer pH påverkas ammonium/ammoniak-förhållandet.[/QUOTE]

Ja det gör det. Men det är svårt att höja KH utan att höja pH.
#32 - 17 april 2006 11:57
Bikarbonat höjer till 8.3.

Man KAN inte höja KH utan att också höja pH. De sitter ihop.

Snäckskal har ingen märkbar effekt förrän pH ramlar under 7.5 - 7.7, då börjar det lösa upp sig, och håller pH vid 7.5 - 7.7.

Större och tätare vattenbyten = lösningen på eventuella ammoniakproblem.

Annons