temp skillnad

#1 - 5 januari 2006 17:03
har läst mycket trådar om hur folk har problem med att hålla temperaturen på en jämn nivå..är detta så fruktansvärt viktgit då.
har ett 240 liters i sovrummet med rätt mycket växter å lite av en fisksoppa.
på dagarns så värms akvariet upp till ca 27-28 på natten i alla fall på vintrarna så sjunker det till va 23-24 grader..har varit nere i 21 nu när det har varit -19 grader ute. fiskarna och växterna tog då ingen skada förra vinterns å har hitils inte gjort det denna vinter..

så hur viktigt är en jämn temperatur egentligen?
#2 - 5 januari 2006 17:24
Det är A och O att dem har klarat sig är nog mest flax! det är inte bra att deras kroppstemp far upp o ner så där... dem kan lätt få infektioner och parasiter och massa annat elände. varför har du ingen doppvärmare???
#3 - 5 januari 2006 17:40
jo det har jag..men nu i vintras så var det så att tjejen som inte förstår bättre behövde en kontakt till sin stero..så hon tog en utan att kolla vad det var ( hon gillar inte akvariet så det kan ha varit med flit) men nu så har jag doppvärmaren i igen..men säg då att man har dopp värmaren på 25 grader...för +/- 2 grader under ett dygn borde väl inet vara så farligt.
#4 - 5 januari 2006 17:41
ska nämnas att jag inte är hemma så mycket i veckorna ..så jag kollar tempen via datorn när jag kommer hem på helgerna. därför jag inte upptäckt dom här svängingarna i temperaturen
#5 - 5 januari 2006 18:09
???men hur sjutton kommer det upp i 27-28 grader.... ofattbart!
#6 - 5 januari 2006 18:16
[quote=sunkan aspidoras]???men hur sjutton kommer det upp i 27-28 grader.... ofattbart![/quote]

Förmodligen pga ljusrampen..

Lite svängningar i tempen tror jag inte är så jättefarligt. Mitt 540l varierar ca 1 grad under dygnet.
Fast 7 grader tycker jag låter lite väl mycket. Känns som din doppvärmare inte är till för ett 240l kar? 4 grader under doppvärmarens inställning låter ju mysko. Du kanske borde investera i en kraftigare? Eller en till på samma styrka, beroende på vad du har för doppis nu.
#7 - 5 januari 2006 19:11
skulle tro att det är ljusrampen..det är ca 19 grader i rummet så.. jo en ny doppvärmare ska inhandlas redan på måndag..vad är lämplig watt till ett 240 liters
#8 - 5 januari 2006 19:16
om doppen inte kan hålla 25gr utan sjunker till 21 så verkar det inte sannolikt att rampen skulle värma upp 240L 6-7gr...under dagen
#9 - 5 januari 2006 23:19
[quote=sunkan aspidoras]om doppen inte kan hålla 25gr utan sjunker till 21 så verkar det inte sannolikt att rampen skulle värma upp 240L 6-7gr...under dagen[/quote]

är termostaten kass så...

men nere i 21grader är på tok för lågt för många fiskar.
lägst 24 grader kör jag själv som gräns.

Annons