Temp

#1 - 5 juni 2003 19:33
Nu när det är så varmt blir det ju ganska varmt i akvariet ..och det är ju inte bra mitt ligger just nu på 28-29 grader har nyss hällt i en del kallt vatten för att sänka tempen...hur kan man göra för att sänka tempen...utan att byta vatten varje dag ?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 juni 2003 19:40
Detta ämne diskuterades rätt friskt förra sommaren utan att någon kom på någon patentlösning. Ett tips kan vara att använda ytterfilter efterom motorn i innerfilter använder vattnet som kylning.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 5 juni 2003 20:23
jag hade en tokig ide som jag tänkte testa innan jag fastnade för tropiska fiskar..
tänkte ha lite aborrar i ett akvarium & använda en gammal frys jag har ståendes..en slinga med en cirkulationspum som går in i frysen & ner i akvariet...lite omständigt, men kan funka om man har lust att greja lite själv =)
#4 - 5 juni 2003 21:23
Hej! Jag hade den tempen för några dagar sedan.. Jag har ju ett heltäkt akvarium på 110L, det jag gjorde va att ställa upp ena luckan och sänka min doppvärmare.. Jag har 2st luckor, 1 har jag uppen dygnet runt nu.. Jag har lyckats att få ner min temp till 25 grader på natten och så ligger den på ca 25½ - 26 grader på dagen..
#5 - 6 juni 2003 07:19
Tänk på att vissa fiskar kan hoppa bara..tror silverhajarna kan göra det..inte kul & hitta dem på golvet, jag har råkat ut för det med lite olika fisk =( har alltid lock nuförtiden...
#6 - 6 juni 2003 09:04
Jag hade 30 grader i mitt 54 liters i förrgår. Då fick jag tipset att frysa in vatten i 2-3 liters fryspåsar och sedan lägga i karet. Så fort en påse smält så byter man ut den mot en fryst påse och fryser om den som smält.
Jag vet inte om det funkar någon längre tid, man får ju springa och byta påsarna ganska ofta. Jag jobbar hemma så för mig funkar det bra. Lyckades iallafall sänka tempen till 28 grader...det är ju inte mycket men alltid nåt.

Man kan också använda kylklampar som man lägger i en fryspåse och knyter om.

Johanna :)
#7 - 6 juni 2003 09:37
Jo, silverhajar hoppar, men jag tror att det bara är när dom är jagade... I mitt akvarium är alla snälla mott varandra.. Jag har haft den luckan uppen nu 24h i 4 fagar och jag känner mig tryg..
#8 - 6 juni 2003 11:20
Det enklaste är ju att köra utan täckglas, men då kan det bli problem son näms ovan. Ofta är det rätt ljust mitt på dagen, då kan man ju stänga av lampan.
#9 - 6 juni 2003 23:36
Köp lite plastnät och gör ett lock av det, förhindrar att fiskar (och räkor) rymmer.
Jag vände på dygnet förra sommaren när det var som varmast. Släckt på dagen och tänt på natten. Lyckades hålla tempen på max 28 grader.
#10 - 7 juni 2003 17:50
Eller så ser man det inte som ett problem och lägger sin energi på annat ;). Se till att ha rejäl syresättning bara genom en stark pump som cirkulerar vattnet ordentligt. 30 grader är ju visserligen för högt egentligen men mina malawi leker som dom brukar och visar inga tecken på att inte trivas med den höga temperaturen.

Mvh Mattias
#11 - 7 juni 2003 17:59

Eller så ser man det inte som ett problem

Medhåll. Tropiska fiskar skall klara 30 grader. För guldfisk, kardinaler och övriga subtropiska fiskar är det väl en smula värre, men kortvarigt bör de också klara det.

Annons