tem på vatten vid byte?

#1 - 27 april 2008 12:16
jag har alltid fyllt mitt kar med vatten som har nån grad lägre än akvariets. dvs med vatten som är ca 24-25 grader.

nu läste jag att vissa malar kan vara känsliga mot koppar och då kan tappa färgen. båda mina gibbar har alltid haft lite dålig färg och funderar på om det är det varma vattnet i kopparledningarna som är boven?

hur många grader är vattnet ni fyller karet med efter delvattenbyte? jag har fyllt mitt kar med vatten som var ca 20 grader en gång då varmvattnet var avstängt (delbyte på 20%) och då fick jag vita prick. orsak eller slumpen?
#2 - 27 april 2008 13:23
Jag fyller mina kar med någorlunda lika varmt vatten som där är i karet och det har funkat bra hittills;).
Jag har bla. malar och diskus.
#3 - 27 april 2008 14:24
Jag gör likadant, låt vattnet stå och rinna några minuter först bara.

MVH /Tobias
#4 - 27 april 2008 14:25
Jag fyller på med kallt vatten och låter värmaren göra jobbet sen och det har funkat bra
#5 - 27 april 2008 14:50
Fyller med samma temp som i karena
#6 - 27 april 2008 15:34
okej. så det verkar kvitta hur man gör bara man låter vattnet rinna en stund så man inte får i koppar från ledningarna?
#7 - 27 april 2008 15:58
Jo hehe har funkat för mig i 20år iaf
#8 - 27 april 2008 16:04
Anledningen till att jag spolar ett tag ordentligt innan är för att bli av med det vatten som stått stilla länge i rören. Om det hjälper eller ej vet jag inte, men jag har inte haft några större problem.
#9 - 27 april 2008 16:07
Anledningen till att jag spolar ett tag ordentligt innan är för att bli av med det vatten som stått stilla länge i rören. Om det hjälper eller ej vet jag inte, men jag har inte haft några större problem.

ja men precis.
#10 - 30 april 2008 12:24
Ta du iskallt vatten.

Att spola 3-10 liter (läs varmvatten) som kommer från en 200 liter varmvattenberedare av koppar? har ju ingen som helst betydelse för då bör du spola ut kanske 400 L varmvatten...

Nu kanske du inte har en kopparvarmvattenberedare men i alla fall.

Spola tills du får friskt och kallt kallvatten och låt värmaren sakta göra jobbet

för mig tar det ett dygn innan temperaturen är tillbaka. Ser inget problem i det. Men det är klart byter du mer än 30-50 % kan du inte bara köra kallt men då får du klorproblematiken oxå.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 30 april 2008 12:31
1/ Har du precis nyligen fått installerat nya kopparrör eller en ny varmvattenberedare så bör man vara försiktig eftersom vattnet då kan föra med sig koppar. Är det gamla (något halvår) ledningar och varmavtten beredare är det inga problem
2/ Är varmvattenberedaren ny bör man undvika varmvatten eftersom vattnet då innehåller koppar - det går inte att spola bort.
3/ Är rören/beredaren ny så kör istället med kallvatten men se då till att först spola ut så mycket kallvatten som står i rören.
#12 - 30 april 2008 14:28
Anledningen till att jag spolar ett tag ordentligt innan är för att bli av med det vatten som stått stilla länge i rören.

Ojdå! Du menar enda från vattentornet? Det är väl endå slöseri med vatten...
#13 - 30 april 2008 15:01
Sen är det ju inte säkert att varmvattenberedaren är av koppar. Många är av andra material som inte alls är farliga.

Annons