Tekniklöst räk kar?

#1 - 16 augusti 2008 07:37
Planerar att starta upp ett separat räk kar efter att ha matat våra tetror med fina CR:(
Har sätt att vissa av er kör helt tekniklöst i era räk kar.
Hur stort kar behöver man ha då egentligen?
Hur brukar ni hålla rent? Eller fixar räkorna det själva?
#2 - 16 augusti 2008 08:47
Jag har en massa körsbärsräkor i 10L, tekniklöst bortsett från en syresten som är på 15 min med två timmars mellanrum dygnet runt, för att undvika att det blir en hinna på ytan. Fast jag har kört utan den under en längre tid förut och det har gått bra :p
#3 - 16 augusti 2008 12:51
Jag hade räkor i ett 18-lit utan någon annan teknik än en svag glödlampa som belysning i ca ett halvår utan några problem. Rengjorde genom vanliga vattenbyten (ca 30% varje vecka). Matade väldigt lite.

Sen ökade räkantalet genom förökning så jag satte in ett luftdrivet sk billifilter och sedan efter ytterligare ett par månader och ännu mer förökning fick jag en krash med en massa döda räkor. Karet blev för överbefolkat helt enkelt, filtreringen räckte inte till.

Så mitt tips är att visst går det bra men man måste isåfall se till att gallra ut räkor hela tiden för att hålla antalet på lagom låg nivå. Det kan i sig vara lite knepigt, åtminstone brukar jag i allafall hela tiden underskatta antalet, de är ju bra på att gömma sig.
#4 - 17 augusti 2008 17:51
Okej, får försöka hålla antalet räkor på en lagom nivå.. Har ni väldigt mycket växter?
Funderar på om man skulle sätta in ett bottenfilter men gillar inte tanken på att ha en surrande luftpump.
Som planerna ligger just nu kommer vi skaffa ett större kar till fiskarna och jag kommer okupera vårat 70liters hörnakvarium till räkorna, till detta har vi nu ett ytterfilter. Men antar att räkorna skulle sugas in i det allt för lätt?
#5 - 17 augusti 2008 17:56
Lilla Len skrev:
Som planerna ligger just nu kommer vi skaffa ett större kar till fiskarna och jag kommer okupera vårat 70liters hörnakvarium till räkorna, till detta har vi nu ett ytterfilter. Men antar att räkorna skulle sugas in i det allt för lätt?

sätt på en nylonstrumpa vid insuget eller otroligt fin filtermaterial så är problemet ur världen..:)
#6 - 17 augusti 2008 17:59
Eller driv bottenfiltret med en cirkulationspump istället för med luft. Men har du redan ett inkört ytterfilter är det ju helt klart bättre (med nylonstrumpa).

Annons