Teknik för vattenbyte

#1 - 3 november 2009 09:54
Hej!

Jag har funderat en del och kanske ställer en idiotfråga, men kör ändå.

Hur gör ni när ni byter vatten i era kar?

Själv så tappar jag ur i hinkar och på samma sätt tillbaka i karet igen. Det fungerar ju ganska bra för mig som bara har ett kar på 112liter. I hinkarna med färskt vatten doserar jag i vattenberedningsmedel.

Ni som har stora akvarier hur gör ni? Om man fyller med slang, hur doserar man då beredningsmedel?

//Nyfiken novis!
#2 - 3 november 2009 10:03
När jag bytte i mina 540 kar så räknade jag med att jag tog ut ca 200 liter vatten...så jag doserade utefter det...

//Peter
#3 - 3 november 2009 11:23
Har mätt upp mitt 720 med tumstock och räknat ut hur långt ner jag ska låta vattnet sjunka var gång för att få ut 30 resp. 40% vatten vid bytena.

Kör ut vattnet vid varje byte rakt ut på gräsmattan och det är omtyckt som tusan.
Köpte nyligen en tjockare slang ca: 10 meter lång så nu går det dessutom snabbare att byta vatten i alla karen.
Det är rätt skönt med 7 akvarier igång :)

Ang. vattenberedningsmedeldosseringen i 720 karet så är det enkelt.
Jag använder mig av ett medel i 2 liters dunk (Nutrafins aqua +) med pump på så till 70 liter nytt vatten ska man ta ett pumptryck så det är bara att trycka 4-5 ggr på pumpen så e de klart.
#4 - 3 november 2009 11:45
lindjonas skrev:
Hej!

Jag har funderat en del och kanske ställer en idiotfråga, men kör ändå.

Hur gör ni när ni byter vatten i era kar?

Själv så tappar jag ur i hinkar och på samma sätt tillbaka i karet igen. Det fungerar ju ganska bra för mig som bara har ett kar på 112liter. I hinkarna med färskt vatten doserar jag i vattenberedningsmedel.

Ni som har stora akvarier hur gör ni? Om man fyller med slang, hur doserar man då beredningsmedel?

//Nyfiken novis!

Köp en längre slang och ett fäste som passar till din blandare så slipper du springa med hinkar.
#5 - 3 november 2009 11:55
Okej, och jag kan dosera medel rakt ner i akvarievattnet?

//Jonas
#6 - 3 november 2009 18:21
Kör med grov slang och 2st hinkar á 20 liter.

Slamsuger det som behövs och sen har jag slangclips så när 1a hinken är fylld kan jag enkelt byta hink och klicka fast slangen i hink nr2 så tömmer man karet säkert. Lagomt tempo att springa mellan å byta hinkar.

Sen vid påfyllningen har jag snabbkoppling på kranen i köket och 12 meter slang med ventil längst ut så kan i lugn och ro fylla dem utan att spilla vatten eller behöva springa å stänga av/på vattnet.

Beredningsmedel har jag slutat med. Har egen källa med rent vatten utan kemikalier. Växtgödning doseras rakt i karet.
#7 - 3 november 2009 18:28
Vattenslang :) Det är inte kul att byta 30% vatten från 310l +225l.

Var till Hornbach och köpte lite tillbehör för att kunna stänga av vattnet utan att behöva springa fram och tillbaka till badrummet. Fick inspirationen av en bloggsida.

I 40 och 70l använder jag hink, enklare och smidigare att tömma med hink. Fyllder på med vattenslang i de karen.
#8 - 3 november 2009 18:28
när jag hade mitt gamla 100 liters så använde jag hinkar :P, tog lite tid men det gick^^. har aldrig behövt vattenberednings medel :p.
#9 - 3 november 2009 18:32
Haha, då är jag den ända som använder hinkar till ett "stort" akvarium :) i mitt fall är mitt akvarium på 400L
#10 - 3 november 2009 18:35
Mitt 500L fyller jag med 1/2" vattenslang som är ansluten till badrumskranen. Tömer med hjälp av 1/2" vattenslang som är ansluten till en borrmaskinspump som pumpar ut vattnet i toaletten. På sommaren kommer jag nog tömma i rabbatten. Borrmaskinspump finns för 79:- på Jula.se

Mitt 112L och 74L kar sköter jag med slang och hink.

Är också lite nyfiken på om det spelar nån roll att man har vattenberedningsmedlet direkt i akvariumet vilket lätt blir fallet när man fyller direkt med slang?
#11 - 3 november 2009 20:19
lindjonas skrev:
Okej, och jag kan dosera medel rakt ner i akvarievattnet?

//Jonas

har du så dåligt vatten att det behövs vattenberedningsmedel överhuvudtaget?
iaf, byter själv med en vattenslang, har ett eget vattenutkast till slangen efter att tagit bort en gammal bide i badrummet.
#12 - 4 november 2009 00:28
Kör slang med hävert ut i toastolen, först körde ja ner i duschavloppet men de visade sig bli rätt mycke stopp ;D., Idag köpte jag även sån där grusdammsugare som man skulle koppla på kranen för att suga upp lort men kopplingarna passa inte de svenska kranarna, var både fel gäng och storlek :P

Beredningsmedlet sullar ja i rätt i karet medans ja fyller upp men nytt vatten, brukar mest höfta lite då pwss skicka medlet i en vanlig cola flaska!
#13 - 4 november 2009 06:40
CuRSeD skrev:
Kör slang med hävert ut i toastolen, först körde ja ner i duschavloppet men de visade sig bli rätt mycke stopp ;D., Idag köpte jag även sån där grusdammsugare som man skulle koppla på kranen för att suga upp lort men kopplingarna passa inte de svenska kranarna, var både fel gäng och storlek :P

Det finns (säkerligen) övergångsstycken med gängor som passar respektive gänga, snacka med någon VVS-firma.
#14 - 4 november 2009 07:18
Vilken intressant diskussion det blev av "idiotfrågan".

Men ska skaffa mig en bra slang, kopplingar och börja köra direkt karet med medlet. Summa summarum! ;)

Hur får ni igång häverten i slangarna? Ligger ni o suger eller? Någon nämnde pump. Andra sätt?

//Jonas
#15 - 4 november 2009 07:54
det går å få hävert effekt i slangen utan å suga, kan dock va lite bökigt innan man får till tekniken
#16 - 4 november 2009 08:10
Inga problem att få igång häverten utan att suga.

1-Koppla slangen på kranen.
2-Sätt på kranen.
3-Fyll slangen med vatten
4-Vik/håll för slangen i änden.
5-Stäng av kranen.
6-Stoppa ner änden i karet.
7-Ta bort slangen från kranen.
8-Lägg slangen lägre än vattenytan i karet.
9-Häverten är igång.
#17 - 4 november 2009 13:41
1. Duschar för att få "nytt" vatten i rören
2. Häller upp ca 30 liter i en balja
3. Sätter i en pump och en doppvärmare
4. Väger upp 1.2 kg salt, häller i baljan
5. Låter stå ett dygn
6. Kontrollerar att jag har mellan 1.023 och 1.026 i salinitet och 25 grader
7. Svär och späder vattnet med typ en liter
8. Bär in baljan till akvariet
9. Hävertar ur 30 liter i en annan balja medelst entumsslang och bottenkapad 1.5l colaflaska
10. Pumpar i det nya vattnet
11. Pustar ut för att jag inte spillt mer än några droppar på golvet
12. Bär ut det gamla vattnet, skvalpar ut ett par liter
13. Svär och torkar upp
#18 - 4 november 2009 14:01
vandal skrev:

5. Låter stå ett dygn

7. svär och späder vattnet med typ en liter

9. Hävertar ur 30 liter i en annan balja medelst entumsslang och bottenkapad 1.5l colaflaska

13. svär och torkar upp

:d
#19 - 4 november 2009 18:28
Vandal skrev:

5. Låter stå ett dygn

7. Svär och späder vattnet med typ en liter

13. Svär och torkar upp

Man får skylla sig själv när man ska krångla till det med saltbalja ;)
#20 - 4 november 2009 18:37
Jag gör som heeke men med den skillnaden att jag placerar slangen i akvariumet på en gång, slår på vattnet tills det slutar bubbla ur slangen och vatten kommer ur. Då är det bara att koppla loss slangen från kranen och häverten är igån.... förutsatt att du har den lägre än vattenytan i akvariet förstås!
Garanterat spillfritt!!!

Men jag är ju så tankspridd så jag börjat pyssla med annat när jag hållit på att fylla. Sen får man springa i panik när man hör att det är vattenfall ut på golvet!!! :(
#21 - 4 november 2009 18:45
micket skrev:
Jag gör som heeke men med den skillnaden att jag placerar slangen i akvariumet på en gång, slår på vattnet tills det slutar bubbla ur slangen och vatten kommer ur. Då är det bara att koppla loss slangen från kranen och häverten är igån.... förutsatt att du har den lägre än vattenytan i akvariet förstås!

Garanterat spillfritt!!!

Spillfritt om man har heltäckande ramp och har slangen genom matningsluckan, eller om man vrider på kranen väldigt försiktigt. Inte annars ;)

micket skrev:
Men jag är ju så tankspridd så jag börjat pyssla med annat när jag hållit på att fylla. Sen får man springa i panik när man hör att det är vattenfall ut på golvet!!! :(
Drabbar den bästa. Jag lyckades med två akvarier samma kväll. Gör det mig dubbelt så bra? ;)
#22 - 4 november 2009 19:25
Ett annat sätt att få till "hävert" i slangen är att sänka ner typ 70 cm av slangen i akvariumet. När slangänden i akvariumet är vattenfylld sätter man tummen för änden, samtidigt som man snabbt flyttar slangen uppåt (så det mesta av den vattenfyllda slangen kommer över akvariekanten).

Lite vatten kommer att droppa ner på dina fötter, men har man lagt en tidning eller handduk på golvet så gör det inte så mycket :p...

Andra änden av slangen ligger i duschen... en nylonstrumpa är fastknuten på den och hindrar ganska effektivt "skiten" att komma ut i avloppet...
#23 - 4 november 2009 20:13
Jag har ett Fluval fx-5 ytterfilter till det följde det med en xtra koppling till slang.
Så jag köpte en 25mm x 10m sugslang på biltema som jag har dragen till avlopp i tvättstugan. Då går det fort att att tömma mitt 720, pumpar 3500l/h.

När jag fyller så har jag satt en koppling på kranen i tvättstugan och en 12m slang.
Jag sätter slangen i ett utrymme i bakgrunden där insuget till filtret är och även tempgivaren till termometern så jag har koll på temperaturen på den nya vattnet.
Jag har filtret igång under fyllning och dosserar pmdd där vattnet strömmar ut från filtret.

Innan jag hade mitt ytterfilter använde jag en sådan borrpump som nämns ovan men den väsnas för j..ligt och är känslig för att det kommer inte smuts. Lyckades även suga in en slöjstjärt som satte igen och givetvis blev mos.
#24 - 5 november 2009 10:53

Den missen känner man ju igen:D
#25 - 5 november 2009 11:19
Har alla så dåligt vatten hemma?? Jag brukar endast slänga i lite salt när jag byter vatten och det är aldrig någon fisk som har klagat;) Blir väldigt dyrt med medel om man har ett gäng större kar åxå...
#26 - 5 november 2009 12:39

Den missen känner man ju igen:D

Det där har man ju varit med om ett antal ggr :D
Inget kul alls :(

Man inser inte förräns det är för sent oxå att ett par liter vatten på golvet är rätt mycket när det runnit ut [:o]
#27 - 5 november 2009 12:41
Har alla så dåligt vatten hemma?? Jag brukar endast slänga i lite salt när jag byter vatten och det är aldrig någon fisk som har klagat;) Blir väldigt dyrt med medel om man har ett gäng större kar åxå...

Jag tar i vattenberedningsmedel för att vara på säkra sidan.
Har inte heller några klagomål från karen av det ;)
Har ju dock lite rätt dyra fiskar simmandes som jag inte vill bli av med bara för att jag bommade att det råkade komma med lite skit i vattnet ;)
#28 - 5 november 2009 23:31
Jag har egen brunn, så det är inte massa klor och skit i vattnet iaf (hoppas jag) så jag har inga vattenberedningsmedel alls.
#29 - 6 november 2009 09:12
Jag använder inga medel heller och det har fungerat perfekt hittils. Jag höll också på att fylla slangen för att få hävert tidigare tills jag provade att suga. Det var om möjligt ännu enklare. Läste här om att få vatten i munnen och allt det där, min slang är nog 10 meter lång och jag behöver bara suga lite sen kommer resten, tar säkert 5-10 sek innan vattnet kommer. Hinner man inte ta bort slangen från munnen på den tiden är det ju något fel. Jag bara menar att man ska inte göra det svårare än det är.
#30 - 6 november 2009 22:53
ZZulan skrev:
Jag använder inga medel heller och det har fungerat perfekt hittils. Jag höll också på att fylla slangen för att få hävert tidigare tills jag provade att suga. Det var om möjligt ännu enklare. Läste här om att få vatten i munnen och allt det där, min slang är nog 10 meter lång och jag behöver bara suga lite sen kommer resten, tar säkert 5-10 sek innan vattnet kommer. Hinner man inte ta bort slangen från munnen på den tiden är det ju något fel. Jag bara menar att man ska inte göra det svårare än det är.

Håller med dig, men jag har en gardenakoppling på slangen som gör det knepigare att suga... men det går säkert.
#31 - 7 november 2009 19:19
Har ett 1500 liters, ett 960 samt ett 720, och en del småkar, jag använder mig av en eheim cirkulationspump (1262) och 10 meter slang ut och 5 meter på insuget sen har jag vattenslang till påfyllningen. Det jag tömmer åker rätt ut i trädgården. Har aldrig använt beredningsmedel vid vattenbyte bara vid nystart. Funkar bra, men önskar lite mer tryck i kranen då det tar ganska lång tid att fylla upp karen igen.
#32 - 8 november 2009 14:01
Tja folket!
I'm back! hehe. Inte för att många lär minnas mig, men ändå :) Efter att ha skaffat villa och ett par egna yngel (varav en är påväg) så tänkte jag försöka ta upp min gamla hobby igen... Nåväl:

Att tömma akvariumet är busenkelt, fick med tre anslutningar till ytterfiltret. Har alltså en kopplad till en "vanlig" trädgårdsslang (3/4") som går rakt ut till toalettstolen (/trädgården).
Men att fylla fanskapet börjar jag lessna på. Har en 3/4" slang även här, från tvättstugan till akvariumet. Men att stå och hålla den i 15-20 min är lite smått tråkigt. Att spänna fast den vågar jag inte eftersom jag är rädd att den ska lossna. Vill INTE ha en lös 3/4" slang som sprutar ner hela gillestugan ;) Funderar på att byta till 1/2" och sätta fast den i en PET-flaska eller liknande. Så kan man ha den under täckglaset och plaska bäst f_n den vill tills akvariumet är fyllt. Så kan jag sitta och jäsa i soffan och snegla lite på vattennivån under tiden :)
Ingen som har något tips på någon sådan "hands off" anordning?
#33 - 8 november 2009 14:25
Håller med... jättetråkigt att stå och hålla slangen.
Brukar lägga på täckglasen och rampen före jag fyller i vattet av den anledningen... Sen sticker jag ner slangen genom ett av hålen i täckglasen och klämmer fast slangen under rampen (har funkat hitentills)... därefter jäser jag i soffan :)!
#34 - 8 november 2009 22:48
Enklaste sättet (eller kanske inte enklaste men enkelt och säkert :)) är att ta en sån "böj" som sitter på tex slangarna till tvättmaskinen, montera den på en bit slang och häng den över kanten på karet.
#35 - 10 november 2009 08:39
Mjo.. Det funkar kanske bra om man kör med 1/2" slangen. Har inte så stor tillit för "gardena-kopplingar" bara. Har ju hänt både 1 och 13 gånger att munstycket släpper när man står ute i trädgården och vattnar. Vill gärna inte att det ska hända i gillestugan, i synnerhet inte med 3/4" slangen, hoho =). Det var därför jag tänkte göra någon egen anordning med en Pet-flaska så man kan förhindra att slangen lämnar akvariumet.
#36 - 10 november 2009 17:41
tämma akvariet

Lång slant till toan på vintern ut i gräsmattan på sommaren eller i buskarna.
För att starta detta hålla slangen på utblåset från pumpen i några sekunder sedan sköter den trycket själv vist tar en stund att tömma.
Men då hinner man göra lite annat under tiden.
Fylla akvariet tabort dushslangen sätta dit fäste för trädgårdslangen vrida på kranen och låta det första vattenet hamna i toan/gräsmattan då jag ionte tömmer slangen utan kör från andra hållet i slangen.
vatten spill nästan inget förutom då man tar bort slangen och det komemr några droppar om man inte göra annat och hör att det ska börja rinna över, Inte kul tur att det bara hänt 1 gång i det nya huset blev väl någon liter men var snabbt på plats och torka.
Tur att dom bygger nya hus med en typ av plaströr Var lite orolig för att få massa konstiga metaller i vattnet eftersom nya rör avger ganska mycket sådant normalt sett med.
#37 - 10 november 2009 17:47
När jag fyller på karet igen så sätter jag fast slangen mot rutan med en sånhär från classe:

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/307534_X_2009-07-06_101335_466.jpg

lossnar absolut inte :)
#38 - 10 november 2009 20:57
Johanski skrev:
När jag fyller på karet igen så sätter jag fast slangen mot rutan med en sånhär från classe:

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Products/Hi/307534_X_2009-07-06_101335_466.jpg

lossnar absolut inte :)

Dito + jag har en "slamsug" på slangen som fördelar vattnet
#39 - 14 november 2009 07:19
Jag har ett rör från insuget på ett Eheim ytterfilter som jag kopplar slangen på sen hänger jag den bara över kanten på karet. Visst att det har runnit över några ggr men då är det den mänskliga faktorn som spelar in ;)

Annons