tejp i vatten?

#1 - 4 juli 2005 22:21
Hej jag skulle behöva tips på vad jag kan använda för tejp i akvariet. Det är en slang som envisas att lossna från utblåset på mitt pumphuvud, slangen går sen vidare till mitt fluidicerande sandfilter som äntligen är klart och startat.
Kan erkänna att jag tog till lite mer våld än nöden krävde när eländet inte ville sitta så det blev en liten spricka i kanten vilket gör att den inte sitter alls nu.
Kan man använda vanlig eltejp eller är den "onyttig"?
Alla svar beaktas.
#2 - 4 juli 2005 22:24
Jag tror inte tejp e bra. Du kan inte siliconera med akvarie silicone?
#3 - 4 juli 2005 22:43
känner inte till nån tejp som funkar i akvarie.

silikon funkar men måste härda orentligt så de inte förorenar vattnet.

har själv använt smältlim i akvariet och de funkar fint och kräver ingen härdtid eller liknande då det är plast som värmts till 160 grader för att bli "flytande"
#4 - 5 juli 2005 06:33
Eltejp är ingen farar att ha i vattnet. Jag har haft det åt alla mina kamphanar för att skilja dom åt, och det har inte varit några som helst problem. OCh sitter kvar gör den då :)
#5 - 5 juli 2005 07:20
Eltape fungerar. Annars finns tape med siliconbaserat klister som tål både vatten och värme. Tapen används inom fotoindustrin. Finns som blå eller grön.
#6 - 5 juli 2005 08:41
#7 - 5 juli 2005 08:48
Eller vanligt supetlim. Bara det får härda så... Silicon fäster ju inte på glatta ytor som plast (jag har testat - läckage! :D) så det skulle jag inte satsa på. Tejp har jag dock ingen erfarenhet av.
#8 - 5 juli 2005 08:49
Eller vanligt superlim. Bara det får härda så... Silicon fäster ju inte på glatta ytor som plast (jag har testat - läckage! :D) så det skulle jag inte satsa på. Tejp har jag dock ingen erfarenhet av.
#9 - 5 juli 2005 13:59
Offtopic
Silicon fäster dåligt på feta ytor, såsom en del plaster, men att glatta ytor skulle vara något problem visste jag inte *tittar oroligt mot akvariet*
/Offtopic

B!
#10 - 5 juli 2005 17:59
Jag skulle använda buntband det är väldigt enkelt och ofarligt.
#11 - 5 juli 2005 20:17
Hej och tack för alla förslag. Saken är den att jag tog till lite våld när inte slangen ville sitta så jag spräckte röret som sitter vid utblåset (ej löstagbart) så det blir svårt att spänna fast slangen annars hade jag tagit en rostfri slangklämma. Den där fototejpen finns den i fotoaffärer ?
#12 - 6 juli 2005 06:52
Ny slang borde finnas hos din akvariehanlare, för ungefär samma pengar som tejpen, och ett buntband låter som bästa monteringssättet. koka vatten, och håll ner slangen i en sting, när du ska pressa på den, så går det lättare / håller slangen bättre.

B!

Annons