Tecken tråd

#1 - 12 februari 2009 16:54
Jag önskar att alla som har erfarenhet här kan skriva in vad man ska kolla upp om man ser fiskar som beter sig konstigt eller om växter ser konstiga ut.
Tex varför fiskarna kliar sig utan några synliga tecken på sjukdom, varför dom ligger på botten, varför sniglarna håller sig ovanför vattenytan o.s.v.

Den är många grejor man undrar över varför det händer och det hade varit bra med en tråd där man kan gå och kolla lite tecken, ibland är det bra värden men ändå så beter dom sig konstigt.

Hade varit glad om någon kunnde svara på mina frågor.

(man kan ju skriva in flera orsaker som kan ge samma beteende)
#2 - 28 februari 2009 22:13
Varför andas fiskarna snabbt?

Jag undrar om någon vet varför fiskar andas snabbt så att det ser ut som om det är för lite syre och många är väldigt stilla på samma plats även fast det är bra värden på nitrit, pumparna fungerar som dom ska, tempen ca 26grader.
#3 - 2 mars 2009 10:25
solis skrev:
Jag undrar om någon vet varför fiskar andas snabbt så att det ser ut som om det är för lite syre och många är väldigt stilla på samma plats även fast det är bra värden på nitrit, pumparna fungerar som dom ska, tempen ca 26grader.

Bra idé för en tråd, men jag undrar om någon orkar sammanställa allting, det är mycket!

Anledningar till flåsande är (kanske glömmer något här, menmen): Låg syrehalt på grund av dålig fart på pumparna, nitrit i vattnet, hög temperatur (sänker syrehalten), förgiftning av något annat än nitrit, stress, sjukdom.
#4 - 2 mars 2009 12:57
Varför är sniglarna ovanför vattenytan?

Tack för att du orkade svara, men kanske om man sätter in frågor här om olika tillstånd och folk som läser kommer på olika grejor att tillägga så är det också bra.
Det är ofta man ser olika beteenden och kliar sig i huvudet och tänker att man kollat allt men det var kanske bara något litet man inte kollade.

Tack än en gång.

Kanske någon vet vad det betyder när sniglarna håller sig ovanför vattenytan har för mig jag läst det någonstans men kan ej hitta det igen?
#5 - 2 mars 2009 13:09
solis skrev:
Tack för att du orkade svara, men kanske om man sätter in frågor här om olika tillstånd och folk som läser kommer på olika grejor att tillägga så är det också bra.

Det är ofta man ser olika beteenden och kliar sig i huvudet och tänker att man kollat allt men det var kanske bara något litet man inte kollade.

Tack än en gång.

Kanske någon vet vad det betyder när sniglarna håller sig ovanför vattenytan har för mig jag läst det någonstans men kan ej hitta det igen?

Tror jag har läst att när sniglarna är ovanför vattnet sså ska man byta det eftersom att nitrit halten är för hög. Någon får gärna rätta mig.
#6 - 2 mars 2009 13:18
Varför kliar sig fisken.

Tack gunrunner.

Varför kliar sig fiskar med eller utan synliga tecken på kroppen?

Skriv gärna överskrift så är det lättare att hitta när man letar.
#7 - 3 mars 2009 21:10
solis skrev:
Tack gunrunner.

När fiskar kliar sig mot stenar växter eller sanden eller nåt. Så är det en vanlig symptom på vita-prick sjukan eller någon svamp eller något annat virus.
#8 - 3 mars 2009 22:20
Fösen skrev:
När fiskar kliar sig mot stenar växter eller sanden eller nåt. Så är det en vanlig symptom på vita-prick sjukan eller någon svamp eller något annat virus.

Eller absolut ingenting :)
#9 - 4 mars 2009 13:12
Varför kliar sig fisken.

solis skrev:
Tack gunrunner.

Den kan vara på gång att föda(levandefödare).:)
#10 - 4 mars 2009 15:27
Jens A. skrev:
Bra idé för en tråd, men jag undrar om någon orkar sammanställa allting, det är mycket!

Anledningar till flåsande är (kanske glömmer något här, menmen): Låg syrehalt på grund av dålig fart på pumparna, nitrit i vattnet, hög temperatur (sänker syrehalten), förgiftning av något annat än nitrit, stress, sjukdom.

CO2-förgiftning är ytterliggare en anledning till flåsande fiskar vid ytan. (kan endast ske för de som aktivt tillsätter CO2 via mäsk/tub)
#11 - 4 mars 2009 22:15
Vatten lukter.

Varför luktar vattnet konstigt ibland typ fränt eller sött m.m.?
#12 - 5 mars 2009 10:52
solis skrev:
Varför luktar vattnet konstigt ibland typ fränt eller sött m.m.?

1. Dålig vattenkvalitet på grund av överfodring, ej skötta vattenbyten eller något som har dött i akvariet.

2. Ammoniak i vattnet, vilket kan uppträda i nystartade akvarier, och ifall man höjt pH-värdet utan föregående vattenbyte.
#13 - 13 mars 2009 13:25
Vitapricksjukan

Väl avgränsade vita prickar på fiskarnas hud, fenor och gälar dessutom kan man observera följande symtom som tecken på angrepp av dessa eller andra parasiter.
Fiskarna strycker sig mot föremål, håller fenorna hopfällda, matvägrar, är matta och slöa, andas fortare, bildar mer slem och deras hudfärg mörknar.

Annons