Tecken på vita pricksjukan

#1 - 27 april 2009 16:26
Hej!
Jag undrar vilka tecken som tyder på vita pricksjukan?
Hur kan dom få det?
Måste dom bli smittade eller kommer det av sig själv?

MVH mikron :)
#2 - 27 april 2009 16:42
Små vita, klart avgränsade prickar, som oftast syns först på fenorna, och fiskarna kliar sig. Det kommer från en parasit, så det kommer inte av sig själv.
Effektiva mediciner finns, men man får ofta behandla flera gånger på raken.
#3 - 27 april 2009 16:46
Jens A. skrev:
Små vita, klart avgränsade prickar, som oftast syns först på fenorna, och fiskarna kliar sig. Det kommer från en parasit, så det kommer inte av sig själv.

Effektiva mediciner finns, men man får ofta behandla flera gånger på raken.

Lite nyfiken.... Hur länge ska man vänta mellan behandlingar? Har Protozin som jag använde förut (inte till vita prick) men det står inte på flarran när man kan börja en till behandlig. Står bara att om man ska testa nytt medicin då ska man vänta 48timmar. Vad säger du Jens?

/Darek
#4 - 27 april 2009 16:49
Använde EXIT i fyra dagar, funkade kanon!
#5 - 27 april 2009 17:10
NIC skrev:
Använde EXIT i fyra dagar, funkade kanon!

funkar det med salt?
#6 - 27 april 2009 17:29
Hur smittsamt är det?
För en av mina guppies har nämligen fått små vta prickar på stjärtfenan men hon kliar sig inte vad jag har sett men hon har några utåtstickande fjäll som kanske kan ha ''åkt ut'' när hon har kliat sig?
Tacksam för svar!

MVH Mikron
#7 - 27 april 2009 17:29
EXIT fungerar, som sagt!
#8 - 27 april 2009 17:30
Mycket smittsamt...
#9 - 27 april 2009 18:00
Mycket smittsamt...

:( Får väl försöka åka och köpa Medicin någon dag då...
Man kan väl behandla den enskilt så att dom andra fiskarna inte får det i vattnet?
#10 - 27 april 2009 18:02
Mikron skrev:
:( Får väl försöka åka och köpa Medicin någon dag då...

Man kan väl behandla den enskilt så att dom andra fiskarna inte får det i vattnet?

Smittan finns i vattnet så köp EXIT så snabbt som möjligt och behandla HELA karet!
#11 - 27 april 2009 18:03
Nej, har en fisk sjukdomen så är det stor risk att de andra fiskarna drabbas med, om du inte medicinerar hela karet.
#12 - 28 april 2009 09:20
Man bör behandla flera gånger omedelbart efter varandra. Salt hjälper fiskarna att stå emot angreppet, och det är även bra att höja temperaturen så högt man vågar. Det beror på att medicinen inte tar på paraisten utom i vissa delar av dess livscykel. När den är inbäddad i fisken eller ligger i dvala i bottnen tar inte medicinen. Högre temp gör att de utvecklas snabbare till ett livsstadium där medicinen kan ta kål på den.
men allt sådant där står i bruksanvisningen också.
#13 - 28 april 2009 17:00
Ringde djuraffären idag.
dom hade medicin mot vita pricksjukan och den hette ngt på p ;) :P
#14 - 28 april 2009 17:06
Men medecinen kan väl inte ta kol på [COLOR=magenta]yngel[/COLOR]?
#15 - 29 april 2009 13:47
All medicinering är lite riskabel. Den skall inte ta kål på fisk eller yngel, men är de väldigt känsliga så kan det hända.

Annons