Tecken pÅ en praktbotias kÄnslor

#1 - 22 november 2008 08:02
Natten blev lång och morgonen tidig.. Hon dog i natt [:(], efter bara 3 dagar hos mig. Min andra praktbotia trodde jag skulle dö oxå. Han har varit så cool tidigare, ätit från ytan, snaskat på sniglar och varit helt orädd och framme jämt, till och med kommer fram till glaset och säger "tjena" när man sätter sig och kollar på dom!

Under hennes vistelse hos oss blev han skygg, gömde sig och betedde sig ofriskt. I går stod han lodrätt och flämtade i ett hörn... Jag var 100 på att han skulle vara död i morse.

Nej - han levde i allra högsta grad och var tilbaka till sitt old self!??!!! Jag gav lite, lite mat och han drog upp till ytan å åt, bökade undan stenar å grejjade på!...

Jag ville bara berätta, kan det vara så att han VISSTE att hon inte mådde bra redan när hon kom? Betedde han sig så igår för att han tyckte det var otäckt att hon var sjuk och dog?

Jag har i alla fall gett medicin mot vita prick, jag har gett det i ett jätte tidigt skede och hoppas på gott resultat. Jag har mycket att åtgärda för mina fiskar och ska ta tag i det när behandlingen är slut.

Men är inte min praktbotia någonting alldeles extra speciell?..

/Anneli
#2 - 22 november 2008 08:55
Eller så visade han dom första tecknen på att även han dör om han inte får byta till ett större akvarium.
#3 - 22 november 2008 10:29
Tycker du jag ska döda honom på en gång eller behandla honom först innan har får komma till ett annat hem? Jag menar han visar ju sånna tecken på att dö av för litet akvarium - kanske är bäst att klubba honom.. eller flytta honom till någon annans större akvarium så deras fiskar får vita prick?

Vad anser du?

JojjeN skrev:
Eller så visade han dom första tecknen på att även han dör om han inte får byta till ett större akvarium.
#4 - 22 november 2008 10:39
Nu får ni sluta med den här vrickade diskussionen, behandla akvariet som medicinerat/nystartat/överbelasta.
#5 - 22 november 2008 10:51
Ja, precis som jag skrev i andra tråden. Medicinera klart, och mata extremt sparsamt, kanske varannan / var tredje dag. Inga fler fiskar på en månad, och låt det bara gå. Inte rengöra filtret heller, så kommer det lösa sig.
#6 - 22 november 2008 11:19
Jag var medvetet spydig, jag vill göra rätt och tyckte att det är så lågt att skriva att det är första tecknet på att han kommer att dö för att akvariumet är för litet. Jag VET att det är förlitet för min botia - jag skrev att jag ska behandla och sen gör det som är rätt för mina fiskar. Måste man fortsätta att gå på då?

Jag vände mig hit för att få hjälp, inte syrliga kommentarer från besserwissrar..

Jag kommer behandla och sedan ge honom till någon som har ett stort akvarium, jag tänker INTE lämna tillbaka honom till affären - vem vet var han hamnar så? Ur askan i elden kanske..

Nog om detta. Han mår bra just nu, det gör mina mollyfiskar samt mina enmånads yngel så även mina fyradagars yngel..

/Anneli
#7 - 22 november 2008 11:30
Tycker att du gör helt rätt Ansund, det är klart att dom ska bli friska innan dom ev. ska flyttas. varför älta detta när du redan vet.....
#8 - 22 november 2008 16:06
Om firren kände på sig att det vara fara å färde genom att något luktade i vattnet är inte gott att säga. Behandla honom och flytta sedan på honom till en större burk...

Förresten, alla praktbotior är lite speciella. De är bland är de knäppaste fiskar jag vet. :)
#9 - 22 november 2008 22:00
Ansund skrev:
Jag var medvetet spydig, jag vill göra rätt och tyckte att det är så lågt att skriva att det är första tecknet på att han kommer att dö för att akvariumet är för litet. Jag VET att det är förlitet för min botia - jag skrev att jag ska behandla och sen gör det som är rätt för mina fiskar. Måste man fortsätta att gå på då?

Jag vände mig hit för att få hjälp, inte syrliga kommentarer från besserwissrar..

/Anneli

Men vad skulle jag säga? Att det är hål i huvudet sjukan?

Varför vill du jag ska ljuga, när vi båda vet att det är därför? Jag sa det inte för att vara spydig.

Jag är trött på folk som inte fattar att det är akvariumet och inga sjukdomar det är fel på, och om man säger det är akvariumet så blir dom förbannade och vill ha en exakt sjukdom, annars är man en besserwisser.
#10 - 22 november 2008 22:35
JojjeN skrev:
Men vad skulle jag säga? Att det är hål i huvudet sjukan?

Varför vill du jag ska ljuga, när vi båda vet att det är därför? Jag sa det inte för att vara spydig.

Jag är trött på folk som inte fattar att det är akvariumet och inga sjukdomar det är fel på, och om man säger det är akvariumet så blir dom förbannade och vill ha en exakt sjukdom, annars är man en besserwisser.

Om vi ska vara petiga så är man än besserwisser om man lägger fram sin åsikt på ett otrevligt sett. Ger du bara folk fakta så slipper du bli kallad det.
#11 - 23 november 2008 00:11
Ansund skrev:
Natten blev lång och morgonen tidig.. Hon dog i natt [:(], efter bara 3 dagar hos mig. Min andra praktbotia trodde jag skulle dö oxå. Han har varit så cool tidigare, ätit från ytan, snaskat på sniglar och varit helt orädd och framme jämt, till och med kommer fram till glaset och säger "tjena" när man sätter sig och kollar på dom!

Under hennes vistelse hos oss blev han skygg, gömde sig och betedde sig ofriskt. I går stod han lodrätt och flämtade i ett hörn... Jag var 100 på att han skulle vara död i morse.

Nej - han levde i allra högsta grad och var tilbaka till sitt old self!??!!! Jag gav lite, lite mat och han drog upp till ytan å åt, bökade undan stenar å grejjade på!...

Jag ville bara berätta, kan det vara så att han VISSTE att hon inte mådde bra redan när hon kom? Betedde han sig så igår för att han tyckte det var otäckt att hon var sjuk och dog?

Jag har i alla fall gett medicin mot vita prick, jag har gett det i ett jätte tidigt skede och hoppas på gott resultat. Jag har mycket att åtgärda för mina fiskar och ska ta tag i det när behandlingen är slut.

Men är inte min praktbotia någonting alldeles extra speciell?..

/Anneli
Du säger att praktbotian bara betedde sig konstigt när den sjuka honan levde, men varför medicinerade du mot vita prick? du nämner inget om de symptomen:confused: Jag är ganska övertygad om att det inte handlar om känslor iallafall, vissa parbildande arter kan säkert "sakna" sin partner om de hållt ihop länge men det gör inte en stimfisk eftersom de inte skapar dem banden!
#12 - 23 november 2008 07:51
Hej, jag förstår att det verkar konstigt - men jag gjorde ett tidigare inlägg om att min andra botia, som bara bott hos oss i tre dagar, betedde sig sjukt/underligt. Jag ville få hjälp med vad det kunde vara för fel. I samband med detta rådfrågade jag oxå om nå små, glittriga prickar på ett litet område som sitter på ryggen på min andra botia. Johan skickade en bild på en som var kraftigt infekterad av vita prick och då kunde jag se att han troligen har vita prick i ett väldigt tidigt skede - vilket jag nu behandlar mot.

Men, under de här tre dagar som den andra botian bodde hos oss, ändrade min botia (vita prick-botian) fullständigt beteende. Jag trodde då han även hans dagar var slut - men direkt efter att hon dog kom han tillbaka till den han varit; busig, nyfiken, bökande i stenar, kommer fram och "hälsar" när man sitter och tittar vid akvariumet etc.

Därför tänkte jag att hans ändrade beteende berodde på att han känske kände av att hon var sjuk, troligen var hon det redan när hon kom - han har ju bott hos mig ganske länge och hon fanns bara i tre dagar. Jag vet att det är att kanske "förmänskliga" fisken - men vi vet nog väldigt lite om vad dom känner och förstår.

Hälsningar/Anneli

åheim skrev:
Du säger att praktbotian bara betedde sig konstigt när den sjuka honan levde, men varför medicinerade du mot vita prick? du nämner inget om de symptomen:confused: Jag är ganska övertygad om att det inte handlar om känslor iallafall, vissa parbildande arter kan säkert "sakna" sin partner om de hållt ihop länge men det gör inte en stimfisk eftersom de inte skapar dem banden!
#13 - 23 november 2008 08:05
Tack för ditt "försvar" eller vad man ska kalla det :) Det verkar som att läsförståelsen är väldigt dåligt hos personen jag kallade besserwisser och egentligen - varför bli upprörd över en som inte kan förstå?

Jag vet hur jag ska agera nu runt de problem som just nu hänger över mitt akvarium och jag tror att de allra flesta av er oxå vet hur jag tänker agera för att göra det som är rätt för fiskarna. Men för att ytterligare missförstånd inte ska uppstå, så att ingen tycker att jag är en idiot som skiter i mina fiskar, är det så här jag ska agera:

1. Medicinera mot vita prick
2. Ge bort botian samt mina tetror till en vän som har ett STORT akvarium, vi pratar alltså 500 liter.
3. Lämna ynglen till affären (har redan gjort upp om detta när dom föddes)
4. Begrunda om jag ska behålla mina tre mollyfiskar eller skaffa räkor och kardinalfiskar i stället.
5. Jag tycker så fruktansvärt mycket om min Botia så jag överväger faktiskt att snöra ut pianot (flytta det till min sons rum om det går) och köpa ett större akvarium.. Men jag är inte gjord av pengar så vi får se hur jag kan prioritera..

Hälsningar/Anneli

sting skrev:
Om vi ska vara petiga så är man än besserwisser om man lägger fram sin åsikt på ett otrevligt sett. Ger du bara folk fakta så slipper du bli kallad det.
#14 - 23 november 2008 08:25
Hej Anneli, hoppas det går bra för dig och fiskarna nu.
Ett tips om du vill ha ett större kar (om du lyckas göra plats för det) är att du kan alltid sälja av gamla saker som du inte har användning för. Det mesta går att sälja på nätet, även gamla handväskor.

Det är jättebra attd u tar ansvar för dina fiskar på det här sättet.
#15 - 23 november 2008 10:51
Ansund skrev:
Tack för ditt "försvar" eller vad man ska kalla det :) Det verkar som att läsförståelsen är väldigt dåligt hos personen jag kallade besserwisser och egentligen - varför bli upprörd över en som inte kan förstå?

i

Ja, eftersom du själv inte kan försvara dig så är det nog bäst att dom gör det åt dig ja.

Det enda du kan göra är att förneka mig genom att kalla mig "dendär".

Men jag ber så förbannat mycket om ursäkt för att jag berättade vad som orsakade sjukdomarna!
#16 - 23 november 2008 19:39
JojjeN skrev:
Ja, eftersom du själv inte kan försvara dig så är det nog bäst att dom gör det åt dig ja.

Det enda du kan göra är att förneka mig genom att kalla mig "dendär".

Men jag ber så förbannat mycket om ursäkt för att jag berättade vad som orsakade sjukdomarna!

Är du alltid så här otrevlig?

Jag tycker iaf att det låter som nitrit Ansund. Sluta mata och gör ett par ordentliga vattenbyten.
#17 - 23 november 2008 20:04
sting skrev:
Är du alltid så här otrevlig?

Jag tycker iaf att det låter som nitrit Ansund. Sluta mata och gör ett par ordentliga vattenbyten.

Nej, bara om någon kallar mig besserwisser, kallar mig "dendär", och klagar på min läsförståelse.

Och dessutomn har mage att skälla ut mig när jag påpekar att praktbotia i ett 45 liters akvarium inte är bra, för hon skrev aldrig i börja att hon skulle byta upp sig, så hur skulle jag veta?
#18 - 23 november 2008 20:06
Många hasplar ur sig att man ska byta massa vatten vid nitrit, men det är okunskap;)

zoopet har info hur man går till väga:
Hur bli av med nitrit?
1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
#19 - 23 november 2008 20:11
JojjeN skrev:
Nej, bara om någon kallar mig besserwisser, kallar mig "dendär", och klagar på min läsförståelse.

Och dessutomn har mage att skälla ut mig när jag påpekar att praktbotia i ett 45 liters akvarium inte är bra, för hon skrev aldrig i börja att hon skulle byta upp sig, så hur skulle jag veta?

Genom att fråga på ett trevligt sett, det är inte konstigt om Ansund "reser ragg" direkt om du säger att hon plågar sina djur.

Men jag förstår dig med, klart man reagerar på ett litet akvarie. Men att spela bäst när man inte har så mycket erfarenhet är ingen bra lösning.
#20 - 23 november 2008 20:14
åheim skrev:
Många hasplar ur sig att man ska byta massa vatten vid nitrit, men det är okunskap;)

zoopet har info hur man går till väga:

Hur bli av med nitrit?

1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.

2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.

3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).

4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

Nja, Okunskap skulle jag inte vilja säga, det tillför nytt "friskt" vatten. Och kan rädda fiskarna om man har mycket nitrit... Tex att de flämtar. Men självklar har du rätt! Kan man byta med gammalt akvarie vatten så är det bättre.
#21 - 23 november 2008 20:15
sting skrev:
Genom att fråga på ett trevligt sett, det är inte konstigt om Ansund "reser ragg" direkt om du säger att hon plågar sina djur.

.

Det sa jag aldrig, jag sa bara att det var de första tecknena från akvariumet.

Och det vet både du och jag, att praktbotian troligtvis inte fått sjukdomarna om den inte varit under dåliga förhållanden.

Jag har inte någonstans kallat henne djurplågare
#22 - 23 november 2008 20:20
sting skrev:
Nja, Okunskap skulle jag inte vilja säga, det tillför nytt "friskt" vatten. Och kan rädda fiskarna om man har mycket nitrit... Tex att de flämtar. Men självklar har du rätt! Kan man byta med gammalt akvarie vatten så är det bättre.
Man kan tycka att det är humant och logiskt att byta vatten för att skona fiskarna, men icke! ganska omgående kommer nitriten åter att stiga och ibland även högre än den var från början! Salt är det som gäller och små vattenbyten och alltid en bakteriekultur!
#23 - 23 november 2008 20:23
Jojjen,

Var bara tvungen att ända nu, :D
Dåliga förhållande, Eller otur? Vem vet.

Åheim, Detta har inte hänt mig(att det inte funkat bra att byta till nytt vatten), det har funkat på 2 kompisars akvarier utan problem. Men akvarier är konstiga... Det som funkar för en funkar inte för en annan :)

Edit igen,

Jag sitter inte här och säger "fel" för att det är roligt, Jag delade med mig av den "erfarenheten" jag har. Är det inte det man ska göra på forum? ;) Men om mitt eller ditt sett är bäst? ja,.. Det kan man väl diskutera :) Ville bara säga att jag inte sitter här och är dryg utan någon som hällst uppbackning. :p
#24 - 23 november 2008 20:35
Vilka bra tips om Nitrit. Jag ska höra med min akvariebutik om bakteriekultur. Salt har jag redan satt i - dock verkar det som att jag kanske (av okunskap) bytt för stor mängd vatten. När jag slamsugit drar det iväg 10 liter, som jag felaktigt då bytt med kranvatten + aqua safe samt salt (3 tsk/10 liter vatten). Jag har inget annat akvarium att ta vatten ifrån.. Ska införskaffa den där bakteriekulturen. Jag tänker inte avbryta behandlingen mot vita prick. Har jag nu börjat behandlingen så gör jag klart den. Botian har antydningar till Vita prick så.. Kuren är snart klar dessutom!

Det är bara att hålla tummarna och hoppas att dom repar sig och kan friska byta hem sen!

Hälsningar/Anneli
#25 - 23 november 2008 20:43
Fruktansvärda otrevligheter

Jag måste bara göra ett till inlägg. Detta är vad jag fick i min privata meddelandekorg från Jojjen:

Jag ber så förbannat mycket om ursäkt för att jag försökte hjälpa dina fiskar, men eftersom du inte tål kritiken att det är du själv som orsakat det, är det nog bäst att jag inte försöker hjälpa dig i framtiden heller.

Tack och hej, och lycka till med din stackars plågade botia

Antingen är Jojjen väldigt ung och kanske inte har lärt sig hur man möter/bemöter andra människor, eller så är han bara mycket, mycket otrevlig.

Jag har fått god hjälp av er andra samt bra tips och jag hoppas verkligen att otrevligheterna får ett slut nu. Jag ser detta forum som en plats att få kvalificerade råd och hjälp så jag hoppas verkligen att alla otrevligheter lägger sig till ro nu, så vi kan ägna oss åt våra fiskar!

Hälsningar/Anneli
#26 - 23 november 2008 20:52
Den som givit upphov till otrevligheterna är du själv, om du inte kallat mig "detdär", klagat på min läsförståelse, kallat mig besserwisser när jag hjälper dig, så hade jag inte blivit förbannad.

Men antagligen sitter en ganska udda människa bakom din skärm. ELler någon som iallafall tar tillsägelser udda. Jag kan tänka mig dig i skolan, läraren säger till dig att inte misshandla skalbaggen, och du bara skriker "Din besserwisser!" Och sticker ut.

I det sotra hela, samma sak
#27 - 23 november 2008 20:55
Grejen är ju den, Jojje, att botian är inte sjuk för att den är i ett litet akvarium. Den är sjuk för att (förmodligen) vattenkvalitén är dålig. Sluta nu tjafsa och låt det vara, hon har fått sina tips och gör ju uppenbarligen allt hon kan för den lilla fisken.
#28 - 23 november 2008 20:59
[FONT=Fixedsys]TACK[/FONT] :)

/Anneli

Johanski skrev:
Grejen är ju den, Jojje, att botian är inte sjuk för att den är i ett litet akvarium. Den är sjuk för att (förmodligen) vattenkvalitén är dålig. Sluta nu tjafsa och låt det vara, hon har fått sina tips och gör ju uppenbarligen allt hon kan för den lilla fisken.
#29 - 23 november 2008 22:16
sting skrev:

Åheim, Detta har inte hänt mig(att det inte funkat bra att byta till nytt vatten), det har funkat på 2 kompisars akvarier utan problem. Men akvarier är konstiga... Det som funkar för en funkar inte för en annan :)

Ja flera akvarier som sköts på exakt samma sätt kan ändå fungera olika MEN ammonium, nitrit och nitrat är det ingen skillnad på oavsett hur man gör;) När du gör ett stort vattenbyte med kranvatten så tillför du ett "rent" vatten utan den biologiska mångfalden och nitriten har lätt att erövra det vattnet därför ska man inte göra på det viset:)

Sen ska man ta sig en riktig funderare på varför nitriten uppkom, en bra grej är att läsa på innan man startar akvariet så man vet hur kvävecyceln fungerar och vad som krävs för att upprätthålla den!
#30 - 24 november 2008 06:22
åheim skrev:
Ja flera akvarier som sköts på exakt samma sätt kan ändå fungera olika MEN ammonium, nitrit och nitrat är det ingen skillnad på oavsett hur man gör;) När du gör ett stort vattenbyte med kranvatten så tillför du ett "rent" vatten utan den biologiska mångfalden och nitriten har lätt att erövra det vattnet därför ska man inte göra på det viset:)

Sen ska man ta sig en riktig funderare på varför nitriten uppkom, en bra grej är att läsa på innan man startar akvariet så man vet hur kvävecyceln fungerar och vad som krävs för att upprätthålla den!

Jaja, Du har rätt..[:o] Men de var nybörjare(De gjorde som djuraffären sa, stoppade i ca 15 från början) Så jag tror att det var därifrån nitriten kom? Men fiskarna lever och simmar nu iaf :D
#31 - 24 november 2008 06:49
Hej, troligen kommer all Nitrit kanske från att jag rengör akvariumet för mycket - har ju inte, någonstans - varken från akvarieaffären eller det jag läst, hört om hur viktigt det är med de nyttiga bakerierna :(

Men jag hivade inte in 15 firrar direkt. Jag började med fyra mollyfiskar. Sen tetrorna och sist botian (med veckor emellan). Jag har lämnat tillbaka en molly, för det visade sig vara en segelfens-molly (tror jag dom heter). Han var jätte"porrig" och rätt dum med dom andra efter ett tag. Eftersom han inte hade det bra lämnade jag tillbaka honom, det var ju bäst för dom andra fiskarna och han själv (läste oxå att dom kräver ett minst 200 liters akvarium så det var ju inte så mycket att fundera på :))!

Innan jag satte i fiskarna så fick akvariet stå med pump, växter etc i fem dagar.

Botian lever och verkar må bra, så även dom andra än så länge.

Jag upplever däremot inte att Vita prick försvinner - hur länge tar det? Jag har medicinerat enligt förpackningen (men tagit halv dos eftersom botiorna kan vara väldigt känsliga mot medlet) har nu behandlat i tre dagar och ska ge nästa dos på 6:e dagen. När ser man att prickarna ger med sig?

Imorse ville han på att klia sig just där prickarna är. Området är inte speciellt stort 5mm x 5 mm ungefär på sidan av ryggen.

Kanske det ger med sig när jag får tillsätta bakteriekulturen, eller vad tror ni?

Hälsningar/Anneli

sting skrev:
Jaja, Du har rätt..[:o] Men de var nybörjare(De gjorde som djuraffären sa, stoppade i ca 15 från början) Så jag tror att det var därifrån nitriten kom? Men fiskarna lever och simmar nu iaf :D
#32 - 24 november 2008 14:13
Johanski skrev:

Fast jag syftade mest på det, att akvariet kanske är överbelastat så det bildas nitrit och sjukdomar.

Dock lämnar jag diskussionen orörd nu, känner ingen anledning att göra dethär värre än det redan är.
#33 - 24 november 2008 15:52
Ansund skrev:
Hej, troligen kommer all Nitrit kanske från att jag rengör akvariumet för mycket - har ju inte, någonstans - varken från akvarieaffären eller det jag läst, hört om hur viktigt det är med de nyttiga bakerierna :(

Men jag hivade inte in 15 firrar direkt. Jag började med fyra mollyfiskar. Sen tetrorna och sist botian (med veckor emellan). Jag har lämnat tillbaka en molly, för det visade sig vara en segelfens-molly (tror jag dom heter). Han var jätte"porrig" och rätt dum med dom andra efter ett tag. Eftersom han inte hade det bra lämnade jag tillbaka honom, det var ju bäst för dom andra fiskarna och han själv (läste oxå att dom kräver ett minst 200 liters akvarium så det var ju inte så mycket att fundera på :))!

Innan jag satte i fiskarna så fick akvariet stå med pump, växter etc i fem dagar.

Botian lever och verkar må bra, så även dom andra än så länge.

Jag upplever däremot inte att Vita prick försvinner - hur länge tar det? Jag har medicinerat enligt förpackningen (men tagit halv dos eftersom botiorna kan vara väldigt känsliga mot medlet) har nu behandlat i tre dagar och ska ge nästa dos på 6:e dagen. När ser man att prickarna ger med sig?

Imorse ville han på att klia sig just där prickarna är. Området är inte speciellt stort 5mm x 5 mm ungefär på sidan av ryggen.

Kanske det ger med sig när jag får tillsätta bakteriekulturen, eller vad tror ni?

Hälsningar/Anneli

En molly som är porrig ? :D Vad har du köpt för akvarium ?:p

Men iaf. Medicinen får väl först och främst sjukdommen(bakterien/parasiten etc.) att stanna upp, för att sedan bekämpa smittan. Efter du har behandlat klart den kuren som flaskan rekommenderar, så kan man väl vänta några dagar. Har det inte gått ner då kan man ju köra en kur igen.

Beror kliandet på vitaprick, så gör ju inte bakteriekulturen något speciellt(förutom att förbättra kvaliteten på vattnet). Vet inte om man kan köra bakteriekultur och den där medicinen samtidigt. Får lämna den frågan "orörd" till någon med mer erfarenhet/kunskap om detta.
#34 - 25 november 2008 09:11
Byte mellan mina akvarium brukar lösa mina nitritproblem, har flera akvarium på 150liter och uppåt och närhelt ett av dem avviker i t.ex. nitrit så brukar jag bara byta mellan dem, mina iskar klagar sällan och aldrig. Men då kollar jag ju vattenvärden dagligen också.

Innan jag hade flera akvarium var jag däremot sämre på att kolla värdena och som sting säger så är ett akut vattenbyte (med nytt vatten ofta, då få har tillgång till gammalt akvarievatten) ofta bra det med, inte som en lösning på problemet men som ett sätt att rädda fiskarna temporärt innan en lösning fått effekt och "balanserat bort" problemet.

Oj såg aldrig andra sidan och nu är jag trött som bara den... Men om inlägget är önödigt så får gärna en moderator ta bort det.

Annons