Tävlingar igång

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 2 februari 2005 08:06
Ja nu har vi ju kört igång tävlingarna igen - se rullgardinsmenyn ovan.
Gissa Fisken har ju en del redan uppmärksammat, men väldigt få har uppmärksammat att man nu också kan skicka in bidrag till fototävlingen (och video- och artikeltävlingen)
#2 - 2 februari 2005 17:02
När man går in och väljer att Skicka in en bild till fototävligen så visas tävlingsreglerna och där står det bland annat:
"9/ Bidrag till en månadstävling skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad. Fotona skickas till [email]fototavling@zoopet.com[/email]."
Skall man maila in fotona ?
Skall de inte skickas in via sidan som vanligt på samma sätt som när man skickar upp bilder till medlemmarnas fotoarkiv ?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 februari 2005 17:43
[QUOTE=erland]När man går in och väljer att Skicka in en bild till fototävligen så visas tävlingsreglerna och där står det bland annat:
"9/ Bidrag till en månadstävling skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad. Fotona skickas till [email="fototavling@zoopet.com"]fototavling@zoopet.com[/email]."
Skall man maila in fotona ?
Skall de inte skickas in via sidan som vanligt på samma sätt som när man skickar upp bilder till medlemmarnas fotoarkiv ?[/QUOTE]
Sorry, det har blivit en mening för mycket - "Fotona skickas till [email="fototavling@zoopet.com"]fototavling@zoopet.com[/email]" - stryk denna mening. Först hade vi tänkt att de skulle mailas in men nu bestämde vi oss för att de skall laddas upp och då glömde vi att ta bort den meningen - tack för påpekandet.
#4 - 2 februari 2005 18:10
Tycker det är konstigt att jag inte får kolla på fototävlingen..
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 2 februari 2005 18:19
[QUOTE=simosaurus]Tycker det är konstigt att jag inte får kolla på fototävlingen..[/QUOTE]
Eftersom tävlingen ännu inte börjat så kan ingen kolla ännu - just nu skickas det bara in foton - sedan när de tävlande utsetts så kan alla kolla och Gold-medlemmar kan rösta.
#6 - 5 februari 2005 20:52
När är sista datumet för inskick av foton? När kan man titta på bidrag?

MVH
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 5 februari 2005 21:08
[QUOTE=carmahan]När är sista datumet för inskick av foton? När kan man titta på bidrag?

MVH[/QUOTE]

4/ Varje månad väljer admin ut 12 av de foton som inkommit. Dessa tävlar om månadens foto.
9/ Bidrag till en månadstävling skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad.

Röstningen startar vid varje månadsskifte
#8 - 5 februari 2005 21:11
Så mitt bidrag kommer in, om det nu kommer med i mars? Eftersom det är inskickat i februari. Förlåt om jag är trög.

Mvh
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 5 februari 2005 21:19
[QUOTE=carmahan]Så mitt bidrag kommer in, om det nu kommer med i mars? Eftersom det är inskickat i februari. Förlåt om jag är trög.

Mvh[/QUOTE]
Om det kommer med det vet jag inte - men admin väljer ut 12 av de foton som kommit in under februarus 3 första veckor - om det inte inkommit 12 acceptabla bidrag en månad så hoppar vi över tävlingen den månaden.
#10 - 5 februari 2005 21:32
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Om det kommer med det vet jag inte - men admin väljer ut 12 av de foton som kommit in under februarus 3 första veckor - om det inte inkommit 12 acceptabla bidrag en månad så hoppar vi över tävlingen den månaden.[/QUOTE]

Vad innebär acceptabla???
Så om endast 8 foton bli anmälda blir det ingen tävling... jag fattar inte riktigt.
Jag menar om man nu skickat in ett foto så är det väl för att man tycker att det är ok.... blir det då ingen tävling för att....????
#11 - 5 februari 2005 21:32
Okej, jag fattar! Nu tror inte jag att mitt foto kommer med eftersom det är något suddigt m.m. Men det skulle vara kul om man fick någon synpunkt på det. De foton som inte kommer med kan Ni väl skriva en en liten kommentar om, typ vad man kan förbättre etc. Skicka ett mail eller dyl. Jag vet att Ni har mycket att göra kan Ni lägga in fotot i den övriga samlingen eller vill Ni att man gör det själv?

Kram
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 5 februari 2005 21:51
[QUOTE=Maya][QUOTE=Kjell Fohrman]
Om det kommer med det vet jag inte - men admin väljer ut 12 av de foton som kommit in under februarus 3 första veckor - om det inte inkommit 12 acceptabla bidrag en månad så hoppar vi över tävlingen den månaden.[/QUOTE]

Vad innebär acceptabla???
Så om endast 8 foton bli anmälda blir det ingen tävling... jag fattar inte riktigt.
Jag menar om man nu skickat in ett foto så är det väl för att man tycker att det är ok.... blir det då ingen tävling för att....????[/QUOTE]

Det handlar ändå om en fototävling och det vore väl lite märkligt om det inte skall gå att få ihop 12 godkända foton när medlemmarna har lagt in nära 1.000 foton i fotoarkivet på två månader - så det blir säkert tävling.

Med acceptabla avsåg jag väl närmast att de inte följer reglerna t.ex. vad gäller formatet och motiv och inte kvalitet.

Förhoppningsvis så kommer det in uppåt 20-30 foton i varje omgång så vi har lite att välja mellan.
Urvalet sker främst utifrån kvalitet naturligtvis samt att motiven skall skilja sig åt (inte så kul med 12 malawifoton).
Visserligen har varje fotograf rätt att skicka in 3 foton men det skall mycket till om en fotograf får med alla 3 - om det står och väger mellan två foton så kommer det in som skickats in av en fotograf som inte har några andra bidrag med.
Däremot kan det vara taktiskt riktigt av en fotograf att skicka in 3 foton med vitt skilda motiv - kanske är konkurrensen ruskigt hård när det gäller foton på malawis men inte så tuff när det gäller tetror, eller tvärt om.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 5 februari 2005 22:02
[QUOTE=carmahan]Okej, jag fattar! Nu tror inte jag att mitt foto kommer med eftersom det är något suddigt m.m. Men det skulle vara kul om man fick någon synpunkt på det. De foton som inte kommer med kan Ni väl skriva en en liten kommentar om, typ vad man kan förbättre etc. Skicka ett mail eller dyl. Jag vet att Ni har mycket att göra kan Ni lägga in fotot i den övriga samlingen eller vill Ni att man gör det själv?
Kram[/QUOTE]

TYcker att kategorin "Foto och Film" är ett bra ställe att diskutera olika foton nu när vi kan lägga in foton i forumet.

Som jag skrev ovan så är det i själva tävlingen inte bara kvalitet som avgör utan också sådant som att vi vill ha variation på motiven.

Rent allmänt kan jag dock säga att många foton som läggs in i fotoarkivet skulle må bra av att maskas - det är inte så kul om en fiskstjärt sticker in i ena hörnet eller att händerna syns där - sådant är ofta lätt att maska bort.
IBland kan dock reflexerna bli rätt kul som här.
#14 - 5 februari 2005 22:13
Helt ok.... ville bara veta...
Tack för svaren!!!
#15 - 6 februari 2005 13:03
Jag har två funderingar kring fototävlingen

1. Är det okej att foton jag skickar in till tävligen finns på upplagda på min egen hemsida, eller skall de vara helt opublicerade ?

2. Är det okej att skicka in gamla foton till tävlingen förutsatt att de inte finns upplagda i varken zoopets stora bildarkiv eller i medlemmarnas bilder ?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 6 februari 2005 14:05
[QUOTE=erland]Jag har två funderingar kring fototävlingen

1. Är det okej att foton jag skickar in till tävligen finns på upplagda på min egen hemsida, eller skall de vara helt opublicerade ?

2. Är det okej att skicka in gamla foton till tävlingen förutsatt att de inte finns upplagda i varken zoopets stora bildarkiv eller i medlemmarnas bilder ?[/QUOTE]
Svaren är ja på bägge frågorna
#17 - 12 februari 2005 12:13
Fick detta meddlande :
" Du har överskridit din gräns på 1 foton per dag. "
när jag skulle skicka in 2 foto till fototävlingen :rolleyes:
admin
Christian Alfredsson
#18 - 12 februari 2005 12:14
Åtgärdat
#19 - 12 februari 2005 12:16
Tack,det gick snabbt :D

Annons