Jag skrev om skalare i tavelakvarie och stew om malawi och slöjstjärt...
Jo med ingen har väl påstått att det är bra, eller? Därom är vi nog alla överens:)
Jag menar att alla arter har ett behov av ett visst utrymme och det oavsett om de går i ett tavelakvarium eller ett vanligt akvarium.
Att generellt peka ut tavelakvarier som otrevliga för alla fiskar som det verkar enligt nedanstående mening tycker jag är fel.
Jag skulle inte själv skaffa ett tavelakvarie. Visst är det fint att se på men jag tycker nog inte fiskarna ha ett trevligt liv.
Däremot är det självklart som så att vissa fiskar inte passar i ett tavelakvarium (en del har nämnts ovan) därom är vi väl alla överens. Dock att som vi gärna gör i Sverige klanka ner på vissa saker som guldfiskskålar och nu då tavelakvarier (då tänker jag absolut inte bara på denna tråd) istället för att
utgå från varje arts behov och det tycker jag gör att man närmar sig problemet på fel sätt..
Det kan faktikst vara OK för vissa (dock väldigt få arter) att t.o.m. gå i en stor guldfiskskål, för något fler arter är det OK att gå i ett tavelakvarium, medan det för vissa arter kanske t.o.m. ett akvarium på 1000 liter kan vara för litet.
Det är ju bl.a. därför som det för varje art i artbeskrivningen anges en rek. min.storlek på akvariet för varje art.