Tavelakvarie

#1 - 22 december 2006 08:12
Tjenare,

Har sett att fler och fler butiker fått in "tavelakvarier". Alltså ett akvarie som sätts upp på väggen. 20cm brett och kanske 50 cm högt.

Är det någon som har erfarnenhet av sådana akvarier? Vad har ni i, och hur fungerar det?

Svårt att sköta växter osv? (svårt att få ner handen till botten?)

Mår fiskarna bra? (Vi pratar inte oscars och arowana här... Snarare lite tetror)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 december 2006 08:35
Jag har själv ett sådant akvarium och har endlers guppy i akvariet. Växter är lite trångt att plantera och få att ta sig - men i övrigt är det inga större problem.
#3 - 22 december 2006 10:02
Jag skulle inte själv skaffa ett tavelakvarie. Visst är det fint att se på men jag tycker nog inte fiskarna ha ett trevligt liv.
Det värsta jag har sett (på ett privat äldreboende) hade skalare i sitt.
Jag kan inte förstå att ett företag som hyr ut och sköter akvarier inte kan göra det på bra och rätt sätt. De trycker i aldeles för många och stora fiskar :(
#4 - 22 december 2006 10:04
solbacka skrev:
Jag skulle inte själv skaffa ett tavelakvarie. Visst är det fint att se på men jag tycker nog inte fiskarna ha ett trevligt liv.

Det värsta jag har sett (på ett privat äldreboende) hade skalare i sitt.

Jag kan inte förstå att ett företag som hyr ut och sköter akvarier inte kan göra det på bra och rätt sätt. De trycker i aldeles för många och stora fiskar :(

Jo.
Men så finns det många fiskar som fungerar i ett tavelakvarie också.

Som lokala thaistället här. De har malawis och slöjstjärtar i sina. Inte direkt laser... Funderar på att att ta en matsked chili och stoppa upp den på dem där solen inte skiner :P
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 22 december 2006 10:21
solbacka skrev:

Om du nu anser att mina endlers inte har något trevligt liv så får du väl motivera varför de nu inte skulle ha det. Varför skulle ett 60-liters rektangulärt akvarium vara bättre än ett 60 liters tavelakvarium?

Självklart kan man inte ha stora fiskar i ett sådant akvarium - men det är ju en allmän regel som gäller för samtliga arter. Dvs varje art behöver ett akvarium som står i proportion till deras storlek, beteende osv osv och ju mindre akvariet är desto färre fiskar har man att välja på, men det gäller ju inte specifikt för just tavelakvarier.
#6 - 22 december 2006 11:55
Många fiskar vill ha djup/bredd på sitt hem inte bredd/höjd. Eller har jag förstått fel? Tavelakvarie har nästan inget djup alls...
Men visst guppy kunde säkert trivas....
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 december 2006 12:09
solbacka skrev:
Många fiskar vill ha djup/bredd på sitt hem inte bredd/höjd. Eller har jag förstått fel? Tavelakvarie har nästan inget djup alls...

Men visst guppy kunde säkert trivas....

Oftast är akvariet längd det viktigaste - men självklart är det så att även djupet påverkar för en del arter. Men som jag skrev ovan så måste man ju alltid (oavsett vilket akvarium man än väljer) ta hänsyn till om akvariet är lämpligt för arten eller inte och ett litet akvarium gör att många arter inte passar, att det inte är så långt är ytterligare en begränsning, att det inte är så brett är en begränsning osv.

Men att generellt påstå att fiskar inte kan ha ett bra liv i ett tavelakvarium är fel.
#8 - 22 december 2006 14:07
Vad som är rätt eller fel är inte alltid så enkelt att svara på.
Jag gillar flugfiske, golf och avaristik. Fiske och att hålla djur i bur (akvarium) är för mig något av ett etiskt dilemma och för en del kanske även golf är det. Vad jag kan göra för min egen sinnesfrid är att behandla fisken så bra som jag förmår och att försöka ta reda på så mycket jag kan för att uppnå detta. Alternativet är att låta bli att "plåga fisk" med krokar och genom att hålla dem i burar.

Hur stort ska ett akvarium vara för att passa den eller den fisken? Hur stor är den minsta pöl som de lever naturigt i? Hur rent är vattnet i den?

Det utrymme som vi rekommenderas att avsätta till olika fiskar är trots allt bara en rekommendation (och säkert en bra sådan). Skulle någon fråga mig hur stor bur jag skulle vilja leva i för att inte känna mig instängd så skulle mitt svar bli att jag inte alls vill bo i någon bur. Även om stängslet sitter runt hela Europa så skulle jag känna att min frihet är begränsad. Men skulle jag ha ett bra liv? Jo, säkert ett bättre liv än de flesta t.ex. i "tredje världen".

Men nu är ju inte fiskar människor och jag tror inte att de har något större känsloliv, de flesta vilda fiskar slutar dessutom sina dagar som byte till något större djur och blir inte avlivade enligt metoder rekommenderade av djurskyddsmyndigheten. Om någon väljer att ha en fisk i ett tavelakvarium som är smalare äv vad fisken är lång kanske den ändå har ett bättre liv än motsvarande firre i en gyttjepöl där hägrarna brukar fiska? Ja, jag vet inte? Men skulle inte ha en fisk på det sättet för att jag tycker det är oetiskt, men någon annan har kanske andra erfarenheter eller kunskap som inte jag har och tycker då att det är rätt.

Någon frågade i en annan tråd vilka fiskar som går ihop med en lake. Jag la då in ett recept på stuvad lake, men ingen verkar ha snappat poängen. En fisk som blir över metern lång, som kan väga över 20 kg och lever i kallvatten tycker jag faktiskt går bäst ihop med vitt vin, smör, grädde etc. om man prompt ska ha den inomhus. Men jag tror inte att killen med laken har menat något illa med att ta in den, kanske mår den t.o.m. rätt bra och han vill den säkert bara väl. Moral och etikfrågor dyker upp flera gånger om dagen i våra forum. I grunden tror jag att det beror på att det vi sysslar med är en smula oetiskt, utom i de fall att en fiskart skulle dö ut om den inte hålls i akvarium eller damm.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, vet bara vad som känns rätt för mig. Men det är bra med ett forum som detta där vi kan hjälpas åt att hjälpa varandra till att hålla våra djur så bra som möjligt genom att förmedla kunskap! :D
#9 - 22 december 2006 14:27
Många kloka ord, Piscator!

Exakta och riktiga svar är svåra att finna.....
#10 - 22 december 2006 15:40
Bra skrivit tycker jag också, ibland skriver man för kort och får en del missuppfattningar.. Ibland skriver man rätt från hjärtat också och blir ännu mer missuppfattad :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 22 december 2006 15:45
Om någon väljer att ha en fisk i ett tavelakvarium som är smalare äv vad fisken är lång kanske den ändå har ett bättre liv än motsvarande firre i en gyttjepöl där hägrarna brukar fiska? Ja, jag vet inte? Men skulle inte ha en fisk på det sättet för att jag tycker det är oetiskt, men någon annan har kanske andra erfarenheter eller kunskap som inte jag har och tycker då att det är rätt.

Vem har påstått att man skall ha en fisk i ett tavelakvarium som är smalare än vad fisken är lång????????
Ingen fisk skall väl gå så oavsett vad det är för akvarium:(
Eller tycker du att det är OK?
#12 - 22 december 2006 15:48
Jag skrev om skalare i tavelakvarie och stew om malawi och slöjstjärt...
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 22 december 2006 15:57
solbacka skrev:
Jag skrev om skalare i tavelakvarie och stew om malawi och slöjstjärt...

Jo med ingen har väl påstått att det är bra, eller? Därom är vi nog alla överens:)

Jag menar att alla arter har ett behov av ett visst utrymme och det oavsett om de går i ett tavelakvarium eller ett vanligt akvarium.

Att generellt peka ut tavelakvarier som otrevliga för alla fiskar som det verkar enligt nedanstående mening tycker jag är fel.

Däremot är det självklart som så att vissa fiskar inte passar i ett tavelakvarium (en del har nämnts ovan) därom är vi väl alla överens. Dock att som vi gärna gör i Sverige klanka ner på vissa saker som guldfiskskålar och nu då tavelakvarier (då tänker jag absolut inte bara på denna tråd) istället för att utgå från varje arts behov och det tycker jag gör att man närmar sig problemet på fel sätt..
Det kan faktikst vara OK för vissa (dock väldigt få arter) att t.o.m. gå i en stor guldfiskskål, för något fler arter är det OK att gå i ett tavelakvarium, medan det för vissa arter kanske t.o.m. ett akvarium på 1000 liter kan vara för litet.
Det är ju bl.a. därför som det för varje art i artbeskrivningen anges en rek. min.storlek på akvariet för varje art.
#14 - 22 december 2006 17:13
Jo, Kjell jag skrev rakt från mitt hjärta att JAG tycker inte att fiskarna får ett trevligt liv. Detta är min åsikt.
De kan säkert få ett bra liv i ett tavelakvarie men jag tycker inte det...ok, jag är ingen expert på bara mina tre år men jag får lov att tycka vad jag vill.
Min åsikt kan vara rätt och den kan vara fel, jag har aldrig sagt att jag alltid har rätt.
Jag bara blir så ledsen över offentliga akvarier som de bara trycker in fiskar i. De måste vara en förebild för andra.
#15 - 22 december 2006 17:16
Jag förstår inte heller varför endlers skulle trivas sämre i ett vanligt akvarium, jag hade min i ett väggakvarium och dom mådde så bra så, enda nackdelen är väl att de var en bit att simma för dom nyfödda ynglen till ytan.
#16 - 22 december 2006 17:21
;) Nog får väl ändå fisken offra lite komfort för att vi vill ha ett platt kar att sätta på väggen påstår man nåt annat så är det nog för att inte få dåligt samvete...kanske?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 22 december 2006 17:37
solbacka skrev:
Jo, Kjell jag skrev rakt från mitt hjärta att JAG tycker inte att fiskarna får ett trevligt liv. Detta är min åsikt.

De kan säkert få ett bra liv i ett tavelakvarie men jag tycker inte det...ok, jag är ingen expert på bara mina tre år men jag får lov att tycka vad jag vill.

Både du och jag får självklart tycka vad vi vill - men nu skrev jag att hade endlers i ett tavelakvarium och sedan skriver du direkt efter mitt inlägg att fiskar i ett tavelakvarier inte har ett trevligt liv.
Om du nu menar att mina fiskar inte har något trevligt liv så tycker jag faktiskt att du bör motivera detta om du nu dömer ut mitt sätt att hålla fisk.
Jag har inte dömt ut ditt sätt att hålla fisk även om mina endlers faktiskt procentuellt sätt har betydligt mer utrymme i mitt tavelakvarie på än vad dina diskus har i ditt 350 L. Om dina diskus skulle ha lika stort svängrum som mina endlers så skulle de ha ett akvarium som är 300 cm långt, 180 cm högt och 60 cm brett.
Detta till trots så tycker jag att dina diskus har helt OK utrymme och absolut inte något dåligt liv.

Nog får väl ändå fisken offra lite komfort för att vi vill ha ett platt kar att sätta på väggen påstår man nåt annat så är det nog för att inte få dåligt samvete...kanske?

Jag har inte det minsta dåligt samvete för att mina fiskar har större utrymme än vad de flesta andra ger sina fiskar.
#18 - 22 december 2006 17:41
Jag svarade inte på ditt inlägg Kjell utan jag svarde på Stew´s fråga.
#19 - 22 december 2006 17:47
solbacka skrev:

Min åsikt kan vara rätt och den kan vara fel, jag har aldrig sagt att jag alltid har rätt.

Jag bara blir så ledsen över offentliga akvarier som de bara trycker in fiskar i. De måste vara en förebild för andra.

Detta är något av det jag avsåg med mitt inlägg, att var och en (som solbacka) måste få ha olika åsikt i vissa fall som inte är ristade i sten utan handlar om rent tyckade.

Själv har jag bara sett ett enda tavelakvarie och det var jättevackert. Men fiskarna har ju bara några cm att simma på i ett av akvariets plan hur små de nu än är. Kan inte avgöra om det har betydelse för fisken, men det har det för mig (som ju tycker Europa är för trångt :)). Jag skulle kunna tänka mig att ha ett med sötvattensdjur som Asellus och Gammarus eller insektslaver, flickslädelarv, dagsländenymfer eller vattenlevande skalbaggar, ..typ.

Men det är ju mitt samvete som ger mig den begränsningen alla andra får själv ta ställning till vad de har i sina kar, gäddor, gösar, lake etc.

Edit: En annan sak. I vanliga akvarier rekommenderas att de ska stå så att de har en lugn, ostörd sida. Mot en vägg t.ex. Ett tavelakvarie hänger på en vägg, men hur ostörd kan den sidan kännas 20 cm från frontglaset?
#20 - 22 december 2006 17:49
är man en inbiten akvarist som kjell så kan man nog se på fisken om den är missnöjd med omgivningen eller inte MEN hur man dissponerar ytan har ju betydelse och är det platt så exponeras fisken väldigt och har liksom ingen stans att ta vägen om den känner sig hotad och det tror jag kan vara sressande för många fiskar... men visst tavlan hade väl 20cm djup tror jag och det är alltid nåt!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 22 december 2006 17:53
solbacka skrev:
Jag svarade inte på ditt inlägg Kjell utan jag svarde på Stew´s fråga.

OK - men eftersom jag i mitt inlägg före ditt är positiv till tavelakvarier med rätt sorts fisk och du sedan dömer ut dom kan man ju lätt tro att du menade det;)

Men strunt samma - tycker att jag med min omräkning i akvarievolym efter "endlers-storlek" resp. "diskus-storlek" visar på att mina endlers faktiskt har rätt hyfsat med utrymme också i ett tavelakvarium. Jag flyttade dom för övrigt från ett mindre akvarium till ett större (dvs tavelakvariet) så de har nu faltiskt större utrymme än tidigare:D
Sedan är det ju som så att det finns massor av fisk som självklart inte kan hållas i ett tavelakavrium - som t.ex. revirhävdande fiskar och framförallt fiskar som blir 6 cm eller större.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 22 december 2006 17:59
Edit: En annan sak. I vanliga akvarier rekommenderas att de ska stå så att de har en lugn, ostörd sida. Mot en vägg t.ex. Ett tavelakvarie hänger på en vägg, men hur ostörd kan den sidan kännas 20 cm från frontglaset?

är man en inbiten akvarist som kjell så kan man nog se på fisken om den är missnöjd med omgivningen eller inte MEN hur man dissponerar ytan har ju betydelse och är det platt så exponeras fisken väldigt och har liksom ingen stans att ta vägen om den känner sig hotad och det tror jag kan vara sressande för många fiskar... men visst tavlan hade väl 20cm djup tror jag och det är alltid nåt!

Mitt tavelakvarium är 15 cm brett. Men annars har ni en klar poäng i det ni skriver - vissa fiskar skulle vara otrygga i en sådan miljö och de skall självklart inte gå i ett sådant akvarium.
Dock så funkar väldigt många arter utan minsta problem i ett sådant akvarium och diskussionen borde ju då istället vara för denna typ av akvarium liksom för de flesta andra typer av akvarium - vilka fiskar passar där och hur skall man inreda en sådan miljö på bästa sätt. Inte bara säga att det är fel.
#23 - 22 december 2006 18:11
tycker det skulle vara bra om det följde med en information med varje kar om vilka arter som är lämpliga i just det akvariet man har köpt för i de flesta fall är det totala nybörjare och då vet man inte ens vad man ska fråga om när man köper ett kar...
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 22 december 2006 18:36
åheim skrev:
tycker det skulle vara bra om det följde med en information med varje kar om vilka arter som är lämpliga i just det akvariet man har köpt för i de flesta fall är det totala nybörjare och då vet man inte ens vad man ska fråga om när man köper ett kar...

Tycker jag nog också vore rätt bra - men samma borde kanske gälla för alla akvarium - kanske en hänvisning till sökfunktionen i Zoopets artbeskrivningar;)

Jag lägger in ett foto jag tog för en minut sen på mitt tavelakvarium - ni ser väl hur trångt det är för fiskarna va;)

PS. Tyvärr är akvariet inte så snyggt för tillfället - fiskarna trivs men inte vallisneriorna - dom stendog så det skall i nya
#25 - 22 december 2006 18:37
Jag behöll inte mina silverhajar pga mitt akvaries form, fast antal liter räcker till... Det är viktigt att ha rätt fisk till rätt akvarie, tur vi alla är överens.
Men jag tycker det känns lite som man får "på fan" bara man skriver något i detta forum vilket jag inte tycker jag förtjänar:(. Alla får väll tycka vad de vill, alla behöver inte ha samma åsikter...
#26 - 22 december 2006 18:41
Fräck bild!

Ska nog ta och täta platt-tven.........
#27 - 22 december 2006 18:50
solbacka skrev:
Jag behöll inte mina silverhajar pga mitt akvaries form, fast antal liter räcker till... Det är viktigt att ha rätt fisk till rätt akvarie, tur vi alla är överens.

Men jag tycker det känns lite som man får "på fan" bara man skriver något i detta forum vilket jag inte tycker jag förtjänar:(. Alla får väll tycka vad de vill, alla behöver inte ha samma åsikter...

Hoppas att du inte syftar på mitt inlägg, för det var menat tvärtom :p
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 22 december 2006 19:11
solbacka skrev:

Bra att vi är överens:D
Hade alla samma åsikter så vore det ett rätt tråkigt forum - eller hur;) så där håller jag också helt med dig.
Håller också med om att man självklart skall få tycka vad man vill (nåväl nästan i alla fall:D - men över den gränsen har definitivt ingen gått i denna tråd).
Men det är ju också som så att framför man en åsikt så får man ju också vara beredd på att man kan få kritik för den från andra som inte tycker samma sak som en själv så skall ju ett levande forum fungera. Sedan får väl läsaren själv ta ställning till vem som har mest rätt i diskussionen.
#29 - 22 december 2006 19:13
När jag var i en zoobutik här om dagen så var där en kille som handla ett tavelakvarium likt det som Kjell har. Expediten i butiken rekomenderade att killen skulle köpa en algätande fisk och tyckte då att ett gibbiceps skulle vara ett bra alternativ... UJ!
#30 - 22 december 2006 19:18
Hur ser filterlösningen ut i ditt kar Kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 22 december 2006 19:21
spazm skrev:
När jag var i en zoobutik här om dagen så var där en kille som handla ett tavelakvarium likt det som Kjell har. Expediten i butiken rekomenderade att killen skulle köpa en algätande fisk och tyckte då att ett gibbiceps skulle vara ett bra alternativ... UJ!

Instämmer helt i din slulsats - UJ:D
Dock tror jag utifrån den kunskapsnivån på denne affärsinnehavare att han/hon även hade rekommenderat en gibbiceps till ett 50 liters akvarium - och det hade ju också motiverat ett UJ;)
En bättre rekommendation vore istället ett gäng med algätande räkor
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 22 december 2006 19:26
åheim skrev:
Hur ser filterlösningen ut i ditt kar Kjell?

En riktigt smart lösning - de som konstruerat detta akvarium har faktikst tänkt till rejält och det finns många små smarta inbyggda lösningar.
Hela vänstersidan - det som är täckt av den svarta ramen är ett filterfack med ett raster vid insuget och sedan rejält med utrymme för en filtermattebit (filterutrymmet är stort nog för att fungera som ett bra biologiskt filter för ett mångdubbelt större akvarium), pump och eventuell doppvärmare. På högersidan finns plats för en eldosa med tre uttag - där finns också ett tidur.
#33 - 22 december 2006 19:29
;) smart
#34 - 22 december 2006 20:54
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Lite sugen på ett väggakvarium så jag undrar hur vattenbytena går till - om jag skulle ha ett ovanför soffan hemma, hur stor risk är det att jag slabbar vatten på soffan? Är det slabbigt att byta är väl det jag vill veta...? [SIZE=1](Och svaret kommer självklart vara att det beror på hur pass slabbig jag själv är... :p)[/SIZE]

Endlers eller räkor hade varit perfekt tycker jag. Har man bara tillräckiliga kunskaper om fisken och fiskens behov ser jag inte tavelakvarier som något ont. Jag har ju tryckt ner ett gäng Red Crystal på 5,5 liter. Det är ju än värre i så fall?? Men de verkar trivas som bara den. De har släppt tre kullar med räkbebbar. Bar aman kan sin fisk/räka och vet hur den trivs bäst så ser jag bara möjligheterna. ...med ett tavelakvarium :D!![/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 22 december 2006 21:52
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Lite sugen på ett väggakvarium så jag undrar hur vattenbytena går till - om jag skulle ha ett ovanför soffan hemma, hur stor risk är det att jag slabbar vatten på soffan? Är det slabbigt att byta är väl det jag vill veta...? [SIZE=1](Och svaret kommer självklart vara att det beror på hur pass slabbig jag själv är... :p)[/SIZE][/COLOR][/FONT]

Vattenbytena gör man på traditionellt vis och alla akvarier slabbar väl lite vid vattenbytena. Så har man det på ett "känsligt" ställe får man väl se till att vara extra försiktig.
#36 - 23 december 2006 00:57
Visst är sådana tavelakvarie frestande men djupet på 15 eller 20 cm känns alldeles för litet. Svårt att får till någon vettig, strukturerad inredning. Dessutom går ett sådant akvarie ut på att finnas på ett exponerad ställe annars är det meningslös. Altså med liv framför sig. Vardagsrum, hallen osv. Så även om det finns ordentlig med volym så känner sig nog fiskarna (inkl. endlers) inte speciellt trygga - TROR jag.

Hejhopp. Ralp

Lite OFFTOPIC:
Lenmar skrev:
Jag har ju tryckt ner ett gäng Red Crystal på 5,5 liter. Det är ju än värre i så fall?? Men de verkar trivas som bara den. De har släppt tre kullar med räkbebbar. Bara man kan sin fisk/räka och vet hur den trivs bäst så ser jag bara möjligheterna. ...med ett tavelakvarium :D!!
Ja - det är värre isåfall - det tycker jag. Varför tror alla att djuren trivs bara för att de föröka sig? Var finns logiken i det? Det är så otrolig litet volym och på så sätt lättare för hanarna att få tag på honor - enda logiska kopplingen jag kan kommer på... ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 23 december 2006 08:59
Altså med liv framför sig. Vardagsrum, hallen osv. Så även om det finns ordentlig med volym så känner sig nog fiskarna (inkl. endlers) inte speciellt trygga - TROR jag.

Varför skulle det vara negativt för fiskarna om det är liv framför akvariet - tycker snarare att fiskarna blir skyggare om de placeras på ett ställe där det är lite liv framför akvariet.
Däremot brukar fiskarna ofta bli skyggare om ett akvarium är lågt placerat - här kommer det upp rejält från golvet så ur denna synpunkt är det mycket bättre än ett vanligt akvarie som är placerat i ett vardagsrum.

Jag håller dock helt med om att det är svårt att inreda och detta gör ju också att det inte går att ha grottor och liknande i akvariet och därför kan man inte ha revirhävdande fiskar, men det finns ju gott om fiskar som inte har detta behov.

Vad gäller utrymmena så passar också bara mindre fiskar samt räkor tycker jag. Men som du kan se av min uträkning i ett tidigare inlägg så har ju sådana rejält med utrymme och mitt endlerstavelakvarium motsvarar ju ett diskusakvarium som är 300x60x180 dvs 3200 liter.

Jag kan iakta fiskarnas beteeende i mitt tavelaakvarium och jag har även sett flera sådana placerade på utställningar (där det verkligen är liv framför akvariet) och på inget ställe har jag kunnat notera att fiskarna varit stressade - vilket man dock relativt ofta kan se i vanliga akvarier på utställningar. Detta tror jag har att göra med att akvariena här hänger högt vilket rejält ökar tryggheten hos fiskarna.
#38 - 23 december 2006 09:25
Jag måste få infoga en liten åsikt i detta, jag som råkar arbeta med ett företag som säljer sådana akvarium.

1) Jag håller starkt med Piscator i hans åsikter, och även Kjell.

2) Något som många handlare vittnar om i dessa tider är att unga människor ej längre är lika intresserade av akvarium som man var för 10-20 år sedan.
Om man kan nå nya akvarister genom ny spännande design (t ex väggakvarium) tror jag att man kan attrahera en helt ny grupp människor.
Dess primära intresse blir säkert att få "något vackert på väggen". De bryr sig kanske inte i första hand om hur fiskarna mår, vilka fiskar de har tillsammans, och hur det fungerar.
Måste man då ha moralens pekpinne i handen och säga att detta är fel?
Kan vi inte alla erkänna (åtminstone de flesta av oss?) att vi gjort många fel i vår hobby, och att de flesta av oss börjat med en guldfisk-skål eller ett pytte-akvarium på 36 liter eller så?
(och säkert hade alldeles fel fiskar, för många fiskar och noll koll på vattenvärdena i detta?)

Jag tror folk själva måste få göra egna misstag.
Sedan ligger stort ansvar hos handlarna här. Ta mer ansvar för vad man säljer till vilket kar och utbilda mer, utan att avskräcka allt för mycket.

Tillsammans kan bättre information, mer design, mer variation och valfrihet få denna hobby att åter blomstra och vara attraktiv. Locka till sig fler entusiaster som i sin tur indirekt gör att vi får fler och bättre arter i våra akvarium osv. "Det ena ger det andra".
The more the merrier!!

3) Diskussionen om vad som är bra för ett visst djur eller inte finns aldrig någon klar skiljelinje i. Skulle man utgå från naturliga behov kan vi glömma alla burfåglar, gnagare och reptiler också.
Min syn på det hela är att djuren kan hjälpa oss människor bli mer ödmjuka, känna empati och därigenom indirekt på sikt kanske bli bättre människor.
Jag tror att ju fler människor som håller djur, ju gladare värld. Även för djuren.
#39 - 23 december 2006 09:33
Ett mycket bra inlägg figge, håller med till 100 %
#40 - 23 december 2006 09:50
Måste tillägga något jag glömde på punkt 1 ovan.
Poängen är att de som "köper fel fisk till för litet kar" t ex, kommer lära sig med tiden, och vid sitt andra eller tredje inköp skaffa fiskar som passar bättre.
Dvs, "learn the hard way", som de flesta av oss gjort.

Det är bara olika infallsvinklar, vad som fångade vårt intresse från början, som skiljer sig åt kanske. Så strunt samma vad det är som attraherar.
De som råkar ut för sjuka fiskar och struntar i det kommer säkert tröttna ändå. De som däremot bryr sig om djuren anpassar sig efter ett tag... som sagt.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 23 december 2006 10:39
Jag tycker att det är mycket bra att det dyker upp en diskussion som denna och att olika åsikter luftas.
Redan när jag såg de första tavelakvarierna för 5-6 år sedan så trodde jag nog att de hade framtiden för sig. De som fanns då hade dock inte alls så smarta lösningar som dagens - dvs med integrerade filter osv. Genombrottet har dock låtit vänta på sig - men så nu i våras på Interzoo kunde man tydligt se en klar trend mot mindre akvarier samt mer designade akvarier och då framförallt tavelakvarier.
Nu ett drygt halvår senare så säljs det i Sverige tavelakvarier av åtminstone 5-6 olika fabrikat i handeln och det har blivit riktigt inne.

Vad kan man göra då
1/ Jo man kan fördöma och klaga över hur hemskt fiskarna har det i dessa akvarier.
2/ Man kan utifrån dessa akvariers konstruktion och design välja att ge råd på hur ett sådant akvarium skall skötas, inredas och vilka fiskar man kan ha i denna typ av akvarium

Själv föredrar jag att välja den senare vägen

Nackdelar med tavelakvarie:
1/ De är rätt högt placerade vilket gör dem lite svårare att sköta.
2/ Det är svårt att komma åt med händerna vid plantering osv
3/ Det är svårt - för att inte säga omöjligt - att inreda med grottor, överhuvudtaget kan man säga att ett sådant akvarium är med svårinrett
4/ Punkt 3 i kombination med att de inte är så breda ,drar dessutom med sig att det blir rätt begränsat vilka fisk-arter som passar i akvariet

Fördelar med tavelakvarier:
1/ En ny design och ett ny sorts typ av akvarier gör att fler människor (och en ny grupp) intresserar sig för akvarier
2/ Akvariet sitter relativt högt vilket är en klar fördel ur trygghetssynpunkt för fiskarna.
3/ Man utvecklas som akvarist genom att man ställs inför nya utmaningar vad gäller inredning av akvarier
4/ Filterdelen kan integreras på ett snyggt och biologiskt effektivt sätt utan att den tar upp plats i akvariet

Så tavelakvarier kommer med all säkerhet att locka många fler att börja med akvarier. Då är det viktigt att vi i forum som detta belyser de nackdelar som trots allt finns, men som definitivt inte på något sätt är oöverstigliga, samt ger bra råd om hur ett sådant akvarier skall inredas, vilka fiskar som passar där etc.
#42 - 24 december 2006 08:28
Väl talat, Kjell!

Och angående detta med inredning.
Det ser ut på din bild som du har ngn form av gren i akvariumet.
Vad rekommenderas i "gren/rot" väg för tunna akvarium? Vilket lövträ används lämpligast och hur förbereder du grenen innan? Kokas? Tas barken bort osv?

En mangroverot i all ära, men även om man krossar den så den blir "liten" så kommer det se märkligt ut i ett tunnt kar. Som en tändsticka på botten. Så något gren-artat från någon lämplig buske eller träd passar kanske bättre.
#43 - 24 december 2006 08:41
Helt rätt att de flesta rötter är för stora att använda i ett Tavelakvarium. Ett alternativ som jag har testat är torra syrénkvistar. Lätt att hitta nu. Jag la ner dem som de var efter att ha sjöljt av dem. Efter några dagar bildades det en vit hinna på dem, men det försvann efter en tid. Från början flyter de så se till att de är förankrade på något sätt.
#44 - 24 december 2006 09:04
ormhasseln har ju dekorativa grenar.......

skulle väl kunna bli stiligt i tavlan......
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 24 december 2006 09:14
Vad jag har för kvistar i akvariet just denna gång vet jag inte - tunna döda kvistar från lövträd funkar dock alltid bra. Att använda ordet gren tycker jag blir lite fel - gren är större.
Lite klurigt är det att få fast dom (dom flyter ju) och nu slängde jag bara ned dom provisoriskt tills jag fått ordning på lite växter. SEdan kommer jag att sätta dom i spänn mellan botten/sidorna och högt upp i någon hålighet på bakgrunden men det är lite pysslande
#46 - 24 december 2006 21:08
Jag passar på att lägga in en bild på mitt tavelkar som just har blivit färdig och startats upp. jag har ramen kvar att tillverka och konsoller att köpa till.

H.

http://www.djurportalen.nu/@bildarkiv.php?go=visabildarkiv&arkiv_id=0&arkiv_user_id=12035

Annons