Tavelakvarie

#1 - 26 februari 2006 23:02
Hej hej
Har blivit väldigt intresserad av och sugen på att skaffa ett tavelakvarie... har sökt runt på nätet efter olika akvarie och har hittat några stycken. De flesta är svindyra(särskillt om man beställer från Svenska företag). Finns en hel del snygga men då är det oftat uthyrning från leasingföretag. Nån som har nån erfarenhet gällande den här typen av akvarie? något man bör tänka på? Själv hade jag tänkt mig ett ganska litet akvarie (30-60L). Har inte så mycket plats nämligen...

Vanligaste jag hittat verkar va av den här typen
http://shopsite.nni.com/portrait_aqua.html
Värdelös? Vettig? Eller vad tror ni?
Tacksam för svar
#2 - 27 februari 2006 03:04
inte mycke å ha om du frågar mej.
va bara 4tum djupt det blir 10.16cm och har dom då räknat yttermått så minskar det lite till när det komer till innermått och då blir det för lite för fiskar.

räkor och snäckor ställer dock andra krav och passar i en rätt "skev" storlek.
#3 - 27 februari 2006 10:06
ok det är för litet helt enkelt... tack!
Men om man skulle skaffa ett som är dubbelt så stort som det här då. Dvs med samma höjd och bred fast men med 20cm djup. Skulle den vara lämplig att ha fisk i eller blir det svårt med de konstiga måtten?

Om nån tillverkar den här typen av akvarie eller vet nån bra sida så skulle det vara av intresse.
#4 - 27 februari 2006 11:59
http://www.globefish.nu Har tavelakvarier.
#5 - 27 februari 2006 12:12
Det bästa är nog att ha ett vanligt akvarium stående i ett annat rum (typ en garderob) med ett hål i väggen som mna kan sätta en ram runt. Då får du mycket mer djup, och fiskarna får det svängrum de behöver.
#6 - 27 februari 2006 12:24
[QUOTE=Nils Holmström]Det bästa är nog att ha ett vanligt akvarium stående i ett annat rum (typ en garderob) med ett hål i väggen som mna kan sätta en ram runt. Då får du mycket mer djup, och fiskarna får det svängrum de behöver.[/QUOTE]

Jag har sett det. Hur snyggt som helst :p
#7 - 27 februari 2006 13:46
I Kristianstad finns en kille som hyr ut akvarium till föetag, men han bygger även tavelakvarium, kolla på http://www.akvarieservice.nu/
#8 - 27 februari 2006 17:22
[quote=jolon]http://www.globefish.nu Har tavelakvarier.[/quote]

mm dom har jag ju sett men tycker själv inte att de är nåt vidare snygga. Sen så har jag läst om globefish här på forumet att det kan vara en del problem med siliconet... bubblor och sånt i...
#9 - 27 februari 2006 19:22
Bestäm dig för hur stort kar du vill ha.

Gå till en glasmästare och få glasen tillskurna.

köp svart eller genomskinligt silikon och limma ihop ditt kar.

Kolla på min zoon så får du se ett smalt och högt hembygge.
#10 - 27 februari 2006 19:27
[quote=dadid] Dvs med samma höjd och bred fast men med 20cm djup. Skulle den vara lämplig att ha fisk i eller blir det svårt med de konstiga måtten?[/quote]

20cm kan du ha fiskar som kardinaltetra neontetra guppy nån platy kanske kampfisk
#11 - 27 februari 2006 20:48
[quote=storfiskarn]Bestäm dig för hur stort kar du vill ha.

Gå till en glasmästare och få glasen tillskurna.

köp svart eller genomskinligt silikon och limma ihop ditt kar.

Kolla på min zoon så får du se ett smalt och högt hembygge.[/quote]

Mm själva karet är ju inte problemet det går ju att tillverka...eller beställa... utan själva ramen och det som håller upp akvariet på väggen... blir lite krångligare.
Hur ska man kunna hänga 80-100KG på väggen... Finns det några hyllor som fästs på väggen som klarar det? Låter som man skulle vara tvungen att tillverka nån egen konstruktion... inget jag kan eller har vertyg att göra...
Men din billy-bokhylla projekt var väldigt snyggt... kanske något liknande man skulle satsa på...
Men jag vill ju helst ha det på väggen... kanske utan firrar i eller kanske bara nån...
Kampfisk skulle kanske va nåt...
#12 - 28 februari 2006 00:41
[QUOTE=storfiskarn]köp svart eller genomskinligt silikon och limma ihop ditt kar.[/QUOTE]

Tänk isf på att silikonet måste vara giftfritt akvariesilikon.
#13 - 28 februari 2006 16:49
[quote=batski]Tänk isf på att silikonet måste vara giftfritt akvariesilikon.[/quote]

Hmm limma ihop det själv skulle va kul... men det verkar svårt med måtten som jag vill ha på mitt akvarie... kanske bättre att överlåta det på nån som kan det lite bättre än jag. Helst av allt skulle jag vilja ha ett akvarie med måtten 100-110 i bredd, 35-40 i höjd och 20-25cm djup...
#14 - 11 april 2008 12:57
Tavelakvarie

dadid skrev:
Hej hej

Har blivit väldigt intresserad av och sugen på att skaffa ett tavelakvarie... har sökt runt på nätet efter olika akvarie och har hittat några stycken. De flesta är svindyra(särskillt om man beställer från Svenska företag). Finns en hel del snygga men då är det oftat uthyrning från leasingföretag. Nån som har nån erfarenhet gällande den här typen av akvarie? något man bör tänka på? Själv hade jag tänkt mig ett ganska litet akvarie (30-60L). Har inte så mycket plats nämligen...

Vanligaste jag hittat verkar va av den här typen

http://shopsite.nni.com/portrait_aqua.html

Värdelös? Vettig? Eller vad tror ni?

Tacksam för svar

Jag köpte mitt från GD Enterprise i Göteborg, gå in på www.gde.se och kolla. Inte alls dyrt.

Annons