Jag funderar på att skaffa mig ett tavel akvarium från Globefish och funderar på hur många kardinaltetror i ett sådant med dessa mått: 200cm x 20cm x 70cm.
Globefish.. *rys* passa dig säger jag.. speciellt när du ska det på väggen. och tänk på att inte ta svart silikon.. det är luftbubblor i det, från tillverkaren.. LOL. (det är va de sa till mitt misslyckade kar..)
Boozer: tja, om du börjar med, säg, 40 kardinaler... två st palettciklid eller annan dvärgciklid-par, ett gäng små levandefödare typ platy, ett litet stim otocinclus (eller ancistrus), kanske några amano-räkor, någon småvuxen gurami...
Om man nu går in på den tekniska biten, eftersom jag ska ha detta kar hängandes på väggen så vill jag ju ha så lite saker som möjligt utanför karet och funderar därför på om man ska använda sig av innefilter, frågan är dock vilken modell man ska använda sig av till detta kar, några förslag?
Om akvariet bara är 20 cm brett så kan man väl knappast ha fiskar som är längre än 10 cm eller så. De får ju svårt att vända. Vad har ni andra för åsikter om fiskstorlekar i denna typ av akvarier?
Om man har innerfilter blir det ju omöjligt att dölja dem. Vore det inte bättre med ytterfilter placerat i ett skåp vid sidan om akvariet?
Globefish.. *rys* passa dig säger jag.. speciellt när du ska det på väggen. och tänk på att inte ta svart silikon.. det är luftbubblor i det, från tillverkaren.. LOL. (det är va de sa till mitt misslyckade kar..)
Ett tips om ditt akvarium skulle börja läcka:
Enligt produktansvarslagen blir tillverkaren skyldig att betala ersättning för all den skada på (personer) och egendom (som dock måste tillhöra dig) som orsakas av felet på produkten...
med andra ord kan det bli ganska dyrt för honom att ersätta dig för 11 discusar, ditt golv och allt annat som skadas... kanske det är nåt du borde ta upp i din diskussion med Globefish?
Jag skulle nog hålla mig till fiskar på max 7 cm, tänkt dig själv att bara ha ett 50 cm brett rum (om man räknar med att en människa är ca 25 "djup" (bröst till rygg)).
Nej, tetror och små levandefödare, ev dvärgciklider, det är vad jag skulle säga..