tatuera fiskar?!

#1 - 21 februari 2003 16:27
hörde om att det finns tatuering för fiskar... ä det nån som har några erfarenheter av det? hörde att fisken får ett kortare liv då å blir inte lika pigg som förut... varför skulle man tatuera en fisk då? det låter helt sjukt i mina öron...

///DANNE
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 februari 2003 16:33
Tatuerade fiskar förekommer inte i handeln - däremot så finns det tidningar (som Aftonbladet) som gillar att hitta på saker som detta eftersom häftiga rubriker och text säljer tidningar.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 21 februari 2003 16:37
så det går inte att tatuera fiskar?
jag hörde det på radion igår å jag höll på att trilla av stolen..
det ä ju djur plågeri att tatuera fiskarna...

///DANNE
#4 - 21 februari 2003 16:55
Vet inte om det går. Jag vet inte vad Aftonbladet har för belägg för sina påstående och jag hade inte blivit förvånad om detta förekommer. Tror dock inte det förekommer i Sverige. Ser du någon i handeln tycker jag du ska ta avstånd från den handlaren och gärna påpeka det för affären.

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk
#5 - 21 februari 2003 17:03
jag hörde det inte från aftonbladet jag hörde det på radion..
men handlare skulle väl inte pyssla mä sånt det ä väl om nån tycker att dem vill fixa en omlackering på sin stackars firre... hur det än är så värkar det sjukt i mina öron...

///DANNE
#6 - 21 februari 2003 17:06
Här har du länken till Aftonbladets artikel.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,266069,00.html

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk
#7 - 21 februari 2003 17:13
det var verkligen vidrigt,jag fattar inte hur nån normal person överhuvudtaget kan tänka sig att köpa en sån missbildad fisk.
Uffe
#8 - 21 februari 2003 17:17
Tänk om man inte märker att fisken har blivitt utsatt för sånt där... man kanske tror att fisken SKA se ut sån... eller nått..

=)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 21 februari 2003 17:40
Jag har jobbat med akvariefisk i mer än 25 år och besökt tusentals med affärer, odlare och grossister världen runt (även i Asien). Jag har ALDRIG sett en tatuerad fisk.
Jag har aldrig pratat med någon som SJÄLV har sett en sådan fisk.
Visst kan det ändå ha funnits något enstaka exemplar någon gång någonstans, men att påstå att de förekommer i handeln är lögn - Aftonbladet ljuger.
Se förövrigt denna länk där ämnet har diskuterats tidigare under dagen http://www.backtonature.org/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6400
Akvaristiska hälsningar
KJell
#10 - 21 februari 2003 18:00
jag har då aldrig sett en tatuerad fisk oavsett vad aftonbladet skriver... vem kan komma på idéen att tatuera en fisk? nån penga tokig sak måste det vara iallafall, stog att dem kostar 10gånger mer än vad arten skulle gjort om den inte var tatuerad! tack gode gud så ä det väl inte allt för vanligt med tatuerade fiskar å jag hoppas det inte blir vanligare heller...

///DANNE
#11 - 21 februari 2003 18:01
Min sambo och jag köpte för ett tag sedan två "Ballong Molly" En svart och en vit. Härom dagen dog den svarta och igår den vite. De var nog inte mer är 2-2,5 cm långa och väldigt knubbiga. Kan det vara nåt liknande som det står om i artikeln? Om framavlade fiskar som får besvär av iloka slag.
#12 - 21 februari 2003 18:28
hej
e de nån som har bild på en tatuerad fisk eller?

MVH Shpend
#13 - 21 februari 2003 19:52
jag hoppas att det är sant det som kf skriver, att aftonbladet ljuger,annars är det nånting som är sjukt.
Uffe
#14 - 21 februari 2003 20:42
Hej,
Jag antar att med tatuering de menar färginjektion, som är ungefär samma sak som tatuering. Detta förekommer, t.ex. på glasabborren. Det tror jag att många har sett.

// Peyman
#15 - 21 februari 2003 20:47
Det är nog inte det dom menar utan det är text som skrivs på fisken. Tror inte det är så stor marknad för detta, därför tror jag inte att det är ett stort problem heller. De ända som tjänar på detta är tidningarna som lyckas sälja ett nummer extra på en slagkraftig rubrik.

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk
#16 - 21 februari 2003 21:22
Läste en atikel en gång om märkning av fiskar (för forskning tror jag). Det fanns en bild på en fisk en ett nummer inskriven på ryggfenan. Det borde vara möjligt att göra det. Ska kolla för att se om jag hittar bilden. Det kanske något som har börjat i handeln.

// Peyman
#17 - 2 mars 2003 14:09
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
jag har då aldrig sett en tatuerad fisk oavsett vad aftonbladet skriver... vem kan komma på idéen att tatuera en fisk?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Asiater, naturligtvis... Fast de tatuerar dem inte, de injicerar färgämne i dem. Jag har aldrig sett färgade fiskar i Sverige, men i USA är det vanligt. Kolla nedersta bilden på denna sida, exv:
http://www.canadiangoldfish.com/dyed.htm

Fiskarna dör ofta av injektionen, och om de inte gör det så tappar de iaf färgen efter ett par månader.

(På sidan finns också en bild av en av de minst lika smakfulla muterade zebracikliderna, en så-kallad 'papegojciklid')

Det är alltså inget skämt, och inte, för en gångs skull, en Aftonbladet-anka.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 2 mars 2003 15:36
Det är allmänt känt att vissa fiskar färgas (bl.a. genom injicering) men det är ingen ny förteeelse utan har förekommit oerhört länge (tyvärr) - inte desto mindre är det naturligtvis helt fel.
Mike skriver:
"Fiskarna dör ofta av injektionen".
Oavsett vad man tycker om att fiskar färgas så bör man hålla sig till sanningen - det finns inget som stöder ditt påstående i detta fall.
"tappar de iaf färgen efter ett par månader."
Detta stämmer dock.
"muterade zebracikliderna, en så-kallad 'papegojciklid'"
Vore intressant att få veta var du hört detta - att den skulle ha avlats fram från zebraciklider var helt nytt för mig. Att det är en avelsform är dock ganska klart.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#19 - 2 mars 2003 18:14
[quote]
&gt;"Fiskarna dör ofta av injektionen".
&gt;Oavsett vad man tycker om att fiskar färgas så bör man hålla sig
&gt;till sanningen - det finns inget som stöder ditt påstående i detta
&gt;fall.

Jag har ingen som helst personlig erfarenhet av att hålla dessa fiskar, utan det var baserat på vad som stod på fan-sidan för papegojfisk - att cirka 90% av dem dör inom ett par månader.

&gt; "muterade zebracikliderna, en så-kallad 'papegojciklid'"
&gt; Vore intressant att få veta var du hört detta - att den skulle ha
&gt; avlats fram från zebraciklider var helt nytt för mig.

Tja, detta var baserat på att albino och leucistiska zebror är vanliga i handeln, och att de mindre extrema papegojorna faktiskt ser väldigt mycket ut som de mer modifierade zebrorna - jämför exv denna albinozebra: http://www.aquascape.co.uk/convict4.jpg med denna papegoja: http://www.aquahobby.com/gallery/gparrotn.html. Fan-sidan nämner går det också att 'korsa' papegojor med zebror.

Jag ser att andra dock anser att andra sydamerikaner är ursprungsarter, t.ex. här: http://cichlidresearch.com/parrot.html och det är fullt möjligt att jag har fel.

Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 2 mars 2003 19:55
Att 90% skulle dö kan nog anses omöjligt av två skäl
1/Krasst ekonomiska - fiskarna skulle vara mycket dyrare än vad de är i så fall.
2/ Varför skulle utvecklingen gå bakåt - för 20 år sedan injicerades t.ex. glasabborren utan något större problem. Om nu helt plötsligt svinnet skulle vara 90% så innebär det att metoderna idag skulle vara betydligt sämre än för 20 år sedan, vilket knappast är fallet. Eller så injiceras inte "papegojcikliderna" alls.

Oavsett vilket så tycker jag inte att man skall vare sig sälja eller köpa färgade fiskar och om man av misstag skulle råka köpa sådana så kom ihåg att du har full rätt att begära pengarna tillbaka inom ett halvår efter köpet om de då har tappat färgerna. Man accepterar ju inte att lacken flagnar av på en bil så det finns ingen anledning att acceptera fiskar som tappar färgen.
Man bör också ha i minnet att den "ursprungliga" röda papegojcikliden inte är färgad - det är "bara" de "nyare" färgvarianterna.

Sedan var ursprunget är handlar bara om teorier som kan dyka upp ur tomma intet. För drygt ett år sedan skrev jag på skämt i en diskussion att papegojcikliden ser ut som en korsning mellan en "C." citrinellum och en slöjstjärt. Strax därefter så började många skriva på webbsidor att de visste att det rörde sig om en korsning mellan dessa bägge fiskar. På så sätt kan ett skämt bli en "sanning". Jag tycker att man skall undvika att göra en massa spekulationer tills man vet - det blir inte bättre av att en massa myter sprids.

Injicering med färger förekommer dock inte tatuering som var ursprungsfrågan.

Det bör också nämnas att det faktiskt finns två "äkta" "papegojciklider", en från Malawisjön och en från Sydamerika.
För min del slutar jag diskussionen här eftersom jag nu försvinner på semester under 14 dagar.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons