Tatia perugiae "svartprickig perumal"

#1 - 23 augusti 2004 14:25
nån som har nån erfarenhet av den här malen som de vill dela med mig? och hur vanlig är den i handeln?
#2 - 23 augusti 2004 15:56
Tatia Galaxia kan dyka upp ibland men jag tror inte att jag har sett den där i handeln.
PatrikMalmo
#3 - 23 augusti 2004 19:56
Jag har enbart sett en Tatia-art i en svensk butik. I Tyskland har jag däremot sett flera arter, samt även odling av dem. Tyskland är No 1 när det gäller akvaristik, så enkelt är det.

Hilsen!!
#4 - 23 augusti 2004 20:01
Ska kanke tillägga att Tatierna kan vara rätt grymma mot andra fiskar.
PatrikMalmo
#5 - 23 augusti 2004 20:04
Jag får då även tillägga att jag aldrig haft någon Tatia själv. Vackra men tråkiga enligt mig... :/

Har man dem i ett kar där man vänder på dygnet är det kanske annorlunda, men något sådant planerar jag inte.

Good luck!!
#6 - 23 augusti 2004 20:22
Jag har galaxias och jag är inte villig att hålla med. Den är väldigt dagaktiv för att vara nattaktiv. Den jagar 25cm stora uaru hela dagarna.
PatrikMalmo
#7 - 24 augusti 2004 05:08
En kompis har haft en art, den låg blickstilla i sina gömställen under dagtid. Samma sak med dem jag sett i butiken. Handlar troligen en del om vilken miljö det är i karet också, fiskar beter sig ju lite annorlunda pga det. De verkar dock ha hittat sin uppgift i ditt kar, kanske är skoj att jaga Uaru oavsett tid på dygnet!! ;)

Har du mycket eller litet ljus i karet? *nyfiken*

Hilsen!!
#8 - 24 augusti 2004 09:07
jag har cirka 0.1 W/L floura 77 så det är ganska mild belysning.

Groluxvarianten på rör är helt underbar i svartvatten.
PatrikMalmo
#9 - 24 augusti 2004 20:40
Mm, kan tänka mig att det blir ett schysst ljus då. Lagom skumrigt! Kanske är det som gör att Tatiorna håller igång även under dagtid? Skoj med fisk som inte funkar som man förväntar sig.

Hilsen!
#10 - 24 augusti 2004 21:45
Jodå det är trevligt. Jag har även en del knorrmal, banjomal och humlamal som är hyggligt dagaktiva.

Tyvär fick jag avliva en Uaru idag så jag har inte det där pampiga paret som glider omkring och äger stället längre. Det var riktigt tjusigt men nu har jag bara en ensam (vad jag tror är) hane som trycker bakom en rot.
PatrikMalmo
#11 - 25 augusti 2004 04:22
Surt... just Uaru är jäkligt snygg, och är en av de få lite större fiskarna som jag har varit sugen på att hålla. Gillar den mer än discus, helt klart. Du får väl köpa in ett gäng ungfiskar och starta om. Fick du lek på dem någon gång?

Roligt när vanligen nattaktiva malar håller igång under dagtid också. Banjomal har jag haft för längesedan, men det karet var troligen för ljust. Stjärtfenorna var oftast det enda jag såg av de fiskarna, och då skulle det vara en bra dag... :/

Hilsen!!
#12 - 25 augusti 2004 07:46
Jag hade lek ett par gånger på dom men jag kunde inte komma på vad som fick igång dom och dom mumsade i sig rommen hela tiden så det blev inga yngel.

Banjomal är den konstigaste fisk jag haft, den simmar inte, den går fram. otroligt fult.

Det finns Tatia Galaxias att köpa i kungsängen norr om stockholm för dom som bor i området och är intresserade.

Annons