Taskigt läge för mina fiskar.

#1 - 13 september 2003 08:42
Hehe, typ 1 vecka nu har gått så köpte jag en fisk (stor liknar en gädde om man nu ska vara tydligt) Har absolut ingen aning vad det är för typ av fisk men det är en riktig rovfisk som käkar upp andra fiskar... :)

Jag hade nämligen en Bandgurami och 5 sorgmantetror... Och imorse tittade jag till fiskarna så såg jag att Gurami blev av med sitt huvud och 2 sorgmantetror var försvunnen.. har bara sett till 3 st sorgmantetror kvar dock :) riktig taskigt läge. kvar har jag skalare, 3 sorgmantetror, corydoras, 3 malar kvar.

kanske nästa vecka blir jag av med alla sorgmantetror och corydoras dom lär inte har någon chans mot stora fisken :) helt grymt fisk måste skaffa 1 till. Har ni råkat ut för sånt här? skriv och berätta
#2 - 13 september 2003 09:03
En liten fråga bara...
Tycker du att det är roligt när dina fiskar blir uppätna??
#3 - 13 september 2003 09:03
dom blir ju mat åt en annan fisk :)
#4 - 13 september 2003 09:07
Ja...så kan man ju också se det.
#5 - 13 september 2003 09:21
Alla fascineras vi av denna hobby...men tydligen på olika sätt. Att köpa en gäddliknande fisk till de du redan hade var aningen omdömeslöst, om du nu inte vill ta livet av de fiskarna.

Köpte du fisken enbart för att den såg häftig ut? Utan tanke på fiskens behov och beteende?

Jag kan inte säga att jag stöder detta, men samtidigt är det upp till var och en vart man lägger sina pengar och hur man sköter sina akvariefiskar...(tyvärr).
#6 - 13 september 2003 09:24
vem skulle inte vilja ha den? inte så många som ville ha så jag köpte den. Super grymt var svaret woow alltså stark, snabb häftig. trodde aldrigt att den skulle kunna stoppa ner 2 st sorgmantetror och 1 guramizzz huvud woow helt otroligt.. säkert väldigt hungrig
#7 - 13 september 2003 09:26
endast starkast överlever :) så är djurens lag
#8 - 13 september 2003 09:53
Men fiskarna har inte bästa akvaristen...*ler*

Ganska löjligt påstående att endast starkaste överlever...du har ju plockat ihop fiskarna och givetvis vinner en gäddliknande rovfisk över en stackars liten sorgmanteltetra.

Ta din hobby på allvar istället.
#9 - 13 september 2003 10:04
Men den här snubben kan ju inte vara allvarlig? Finns det sådana här människor?
#10 - 13 september 2003 10:31
Ursprungligen skickat av Carla

Men den här snubben kan ju inte vara allvarlig? Finns det sådana här människor?

ja tyvärr finns det gott om dem, På samma sätt som det finns för många som vanvårdar sina husdjur till döds.

"Måste köpa fler fiskar, de gamla tar slut så fort..." som jag såg skrivet på något annat forum skrivet i avskräckande syfte.
Jisses...
#11 - 13 september 2003 11:32
gör en sökning på jet li's poster. jag tror han är ett troll som bara fular sig för att få uppmärksamhet.
#12 - 13 september 2003 12:40
......

vilken grabb.. vad ere för värt att slösa pengar och LIV på att föda nån jädrans gädda..?
#13 - 13 september 2003 12:49
Precis som orm nämner här så kan det också vara så att det är en liten pojke (troll) som skriver ned skit här på forumet bara för att det skall bli tjafs och irritation.

Ingen idé att ge pojkar som dessa någon tid alls från oss seriösa akvarister och forumbesökare.
#14 - 13 september 2003 13:21
Jag ser faktiskt heller inte något fel med att mata fisk med fisk. Hur många här använnder inte räkor och torsk till sina fiskar?
Att man sen matar för man tyckerdet är roligt att se när de blir uppkäkade tyder väl på ett allvarligt fel i hjärnan, nästa gång är det en katt sen en hund följt av en männska som råkar illa ut.
#15 - 13 september 2003 14:10
nä jag håller själv rovfiskar det är inte det jag personligen reagerade på. däremot atti nte veta vad det är för fisk man plockar hem rimmar illa i mina öron.
#16 - 13 september 2003 15:23
han kan ju inte vrara seriös
#17 - 13 september 2003 15:59
Killen kan ju inte va på riktigt...eller ?
#18 - 13 september 2003 17:01
MrSonk:

Jag ser inte heller att det är något fel med att ge rovfisk andra fiskar som foder...men ser det inte oseriöst ut i den diskussion som killen håller angående detta?
#19 - 13 september 2003 17:49
Jet Li måste vara den störste skämtaren på zoopet, annars så e han den mest tragiske....
#20 - 13 september 2003 18:18
Förvisso har även jag matat stora rovfiskar med levande fisk, bland annat till ett par enorma elålar vi hade på firman när jag jobbade där. MEN jag fann inget större nöje i det... Oftast var det gallrad fisk eller åldrad fisk som sluta sitt liv i det karet.

Som det skrivs ovan så är det oseriösa som Jet Li (Trollet) hela tiden skriver i alla sina inlägg, i alla fall 99% av dem, som jag personligen reagerat emot.
#21 - 13 september 2003 18:20
Helt sjukt !!
jag antar att det kan vara en stör han har..
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=44 ?
#22 - 14 september 2003 01:28
h
MrSonk:

Jag ser inte heller att det är något fel med att ge rovfisk andra fiskar som foder...men ser det inte oseriöst ut i den diskussion som killen håller angående detta?

Jo, läser du hela mitt inlägg så förstår du nog att jag instämmer.
#23 - 14 september 2003 14:55
nee inte den.. kan ta en bild på fisken som blev av med sitt huvud... jaja säkert.. tro inte då
#24 - 14 september 2003 15:18
Visst finns det människor som kommer på den "goda" idén att hålla rovfiskar ihop med sina bytesdjur. Detsamma tycks gälla vissa som håller ormar, dvs de låter ett eller flera muspar föröka sig i terrariet. Min högst personliga åsikt är att det är oansvarigt att göra så. Bytesdjuren lever i fruktansvärd stress tills de blir mat då ett akvarium/terrarium har så begränsat med utrymme.
Jag vet inte om det är tillåtet enligt djurskyddslagarna eller ej - någon som vet?
Sunt förnuft räcker oftast långt...
#25 - 14 september 2003 15:21
Ta en bild på din "gädda"..
Ja och många med mig vill inte se den som blivit av med sitt
huvud, inget att se/vara glad åt !!
#26 - 14 september 2003 15:31
Ursprungligen skickat av Jet Li

endast starkast överlever :) så är djurens lag

Fel. Den bäst anpassade överlever.
#27 - 15 september 2003 04:45
jaja jag ska ta bild på fisken som blev av med huvudet, om den inte hinner ruttna först annars får jag väl hugga av nån fisk om du så vill gärna se wooohoo ska kanske köpa en catfish idag :) nu kanske det blir rent i akvariet.
#28 - 15 september 2003 05:32
Den lilla rackare heter faktisk Rio Xingu-gäddciklid :) hittade den precis nyss ;) ska skaffa en till hoppas att dom parar sig

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=691
#29 - 15 september 2003 07:14
underbar fisk, hur stort kar går den i?
#30 - 15 september 2003 08:29
Den är inte så stor just nu, drygt 15 cm, den sover i 120-50 L kar, ska fixa nytt kar den 30:e den kanske för besök av en catfish ;) får se... ska kolla senare på lunch rasten ;) tjoohoo
#31 - 15 september 2003 08:32
120-50?
#32 - 15 september 2003 08:41
jag hoppas att han inte flyttar firren till ett annat akvarium när den ska sova........fan va jag hade haft o göra i så fall där hemma.....50 troffar och 30 malawi.....ujjjjj
#33 - 16 september 2003 04:16
120-150 L

-50 = 150

mohhahaha jag köpte 5 silverdollar för 120 spänn igår 60 spänn st i akvarie hobby, fasen dom äter bara växter, annars får gäddan problem och andra fiskar. Dom där är ju pirayor ;) mohahaha
#34 - 16 september 2003 04:37
Jet Li : dina konstiga inlägg trodde jag först var ett skämt.

Att ha fisk på det dära sättet och att njuta av resultatet tyder på att du är sjuk.
Fiskar som äts upp i naturen gör det inte för att de blivit tvingade att bo i ett akvarium.
Det du håller på med kallas djurplågeri med grovt saddistiska inslag.
Hoppas du stöter på någon som är fascinerad av människoplågeri och som inte backar för att leva ut sina lustar.
#35 - 16 september 2003 06:23
Wadel:
Jag försvarar inte JetLi, men du angriper många på ett väldigt fult sätt genom att uttrycka dig som du gör. Det finns många som matar sina fiskar med andra fiskar, jag kommer själv att föda upp någon typ av foderfisk till mina Haplisar så fort jag får utrymme till det. Och jag skulle ljuga om inte själva jakten var en anledning till att jag vill ge dem levande foder. Att därmot frossa i det som ovan nämnda person gör verkar lite pubertalt i mina ögon, men ge honom en chans att mogna som akvarist innan du dömer ut honom.
#36 - 16 september 2003 07:34
Ursprungligen skickat av Jet Li

120-150 L

mohhahaha jag köpte 5 silverdollar för 120 spänn igår 60 spänn st i akvarie hobby, fasen dom äter bara växter, annars får gäddan problem och andra fiskar. Dom där är ju pirayor ;) mohahaha

Grattis, du är en av dom få som lyckats få 5 st fiskar á 60 kr för 120 kr. Jag själv har aldrig lyckats få mer än 2.
MVH
Magnus
#37 - 16 september 2003 09:11
På något sätt känns det som om vi måste börja ignorera JetLI nu... Låt honom sitta och dregla över sina mordiska fiskar, det kan vi ändå inte göra något åt eftersom han inte verkar bry sig. Men att ge honom vatten på kvarn genom att kommentera det han skriver... det är dumt av oss. Svara på direkta frågor och hjälpas åt att rätta upp de tåtar där han svarar tvärsäkert på sånt han inte vet... i övrigt ignorera... vad tror ni om det?
#38 - 16 september 2003 09:19
Låter som en bra lösning, problemet är att folk som kommenterar honom ofta uttalar sig kategoriskt om t.ex folk som håller rovfiskar.
#39 - 16 september 2003 09:22
Nanc: Jag kunde inte låta bli, klart att du har rätt. Vill han ha svar på frågor så svarar vi i övrigt tyst. Hittentills så har han gjort 121 inlägg. Inget av dom innehåller en fråga(?).

Jet li: dina kunskaper i ämnet verkar inte vara på topp: fråga mer.
MVH
Magnus
#40 - 16 september 2003 09:23
Om man känner sig påhoppad i en sådan kommentar så får man bita ihop över tangentbordet och stå ut... allt för att hans tåtar skall dö ut....
#41 - 16 september 2003 09:50
jag sällar mig till ignore-skaran.
#42 - 16 september 2003 09:52
Ja det är en bra lösning Nanc, jag råkade dock för en stund sen svara på ett... men men nu och vidare så...
#43 - 16 september 2003 20:51
*/ignore*

#44 - 18 september 2003 03:13
Bilbo : för mig har användaren "Jetli" överskridit gränsen för vad jag annser vara human djurhållning.
Därför ger jag utryck för detta.
Levande foder tycker jag inte om och njuter ej av "jakten" , om andra gör det får det stå för dom.
Jag tycker det är fel för att bytesdjuret EJ har samma chans som i
naturen att undgå död om man har rovfisk+bytesfisk i akvarium.
Sedan tycker jag att "jetli" basunerade ut sina illdåd på ett sätt som jag anser vara negativt för akvariehobbyn samt för zoopet.com .
#45 - 18 september 2003 06:16
Jag håller med Wadel till viss del, men samtidigt så skulle det vara en enorm apparat att censurera bort udda människor med udda åsikter såsom denna Pin Tji...

Ignorera dessa "troll", så tråkar dom ut sig själv till leda och försvinner..*poff*
#46 - 18 september 2003 06:25
Wadel: Som framgick av mitt inlägg så stödjer jag dig i ditt påstående. Jag ville bara försvara oss "rovfiskägare" litegrand.
Jag ser mig inte som någon sjuk djurplågare, men tycker det är intressant att se mina Dimidochromis compressiceps jaga annan fisk. Om man skall hårddra det hela skulle man inte heller fånga vattenloppor, mygglarver eller kläcka artemia heller.
Men det var inte det diskussionen handlade om, så jag lägger ner detta från och med NU!
#47 - 18 september 2003 13:45
Salvini jagar oxo småfisk :)
#48 - 18 september 2003 14:10
jet li är väck? har Kjell deletat han eller va har hänt :D

*korkar upp lättcidern*
#49 - 18 september 2003 15:55
Jag skäms inte för fem öre att säga att jag matar mina rovfiskar med andra fiskar men samtidigt så förstår jag de som blir upprörda om man uttrycker sig på det sätt som JetLi gjorde. Det gäller att välja sina ord då man befinner sig på ett forum där både rovfisk-fantaster och guppy-fantaster ska samsas... Ett bra tips kan ju vara att utelämna de mest groteska detaljerna kring hur småfiskarna går sin död till mötes...

De som däremot tycker att man är oseriös som matar rovfiskar med levandefoder förstår jag inte alls, ett råd till dessa personer är att de kanske ska läsa denna lilla textrad som är hämtad direkt från artbeskrivningen för JetLi's "gädda" här på zoopet.

"Köttätare (fiskar). Föredrar i akvarium levandefoder som mindre fiskar, men tar även frysfoder och ibland torrfoder."

Hur upprörande det än kan vara för de som har småfiskar som favoritfiskar så är det det faktiskt ytterst seriöst att ge rovfiskar levande foder, att enbart mata dem med torrfoder som är alternativet är som jag ser det väldigt oseriöst...
Många arter äter ju inte ens torrfoder eller frysfoder, de äter bara levande foder... Vad ska man göra då? Svälta ihjäl dem?

Att bara ge en fiskätande rovfisk torra pellets är inte särskilt sjysst... Man plockar i så fall bort den mest naturliga delen av hela deras beteende, nämligen att få bete sig som rovfisk.

Men som sagt, man kan ju formulera sig lite bättre än vad JetLi gjorde då man ska visa hur seriös rovfiskägare man är när man ger fiskarna levande foder, att sitta och gotta sig i att en fisk blev av med huvudet känns ganska maxat också...

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 18 september 2003 16:14
jet li är väck? har Kjell deletat han eller va har hänt

Gav honom några varningar och när han därefter vräkte ur sig en hög med åtalbara tillmälen mot en medlem fick det vara nog.
Stänger därför också av denna tråd.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons