[QUOTE=Lucas_no1]Du kanske har varit lite för ivrig.
Två hinkar akvarie vatten till ett 240 liters är ju inte ens 5 procent av vattenvolymen.
Det bör stå bra mycket längre innan du stoppar i fiskar men jag vet hur det är man är ivrig och vill få igång det.
[/QUOTE]
Varför? De bildas ju inga bakterier om det inte är fisk i akvariet, som skapar mat till bakterierna genom att bajsa. Du behöver inte låta karet stå en dag utan fisk ens, det enda det kan göra som är positivt är att vädra ut eventuell klor.
Om du hade i vatten från ett "gammalt" kar och sedan väntade några dagar med fiskar har med all säkerhet de få bakterier som var i det vattnet dött av svält.
Vill du "köra in" ett kar snabbare så ska du köra med ett filter från ett gammalt kar eller ta grus från ett sådant.
Så jag tror knappast att du varit för ivrig med fiskar, dessutom är två fiskar ingenting i det här fallet.. och nitritspikarna kommer inte så snabbt.
Det är knappast luggunderlaget som är problemet heller tror jag, om du inte lyckats få tag i en sort som släpper ifrån sig gift [xx(] .
Om jag var du skulle jag tömma, göra rent och starta om. Något är ju uppenbarligen fel med vattnet, något som förgiftar fisken.
Det är nog de bästa råden jag kan ge..
Lycka till!