Tarmflagellater?

#1 - 24 maj 2010 09:41
Har googlat lite men inte helt fått svar på det jag vill.
Köpte 11 Kerri-tetror som första fisk till mitt akvarie runt nyår. De var ganska små, så fick den 11 på köpet så att säga. De tog flytten mindre bra, de var otroligt stressade. Idag lever bara 2 stycken av de första jag köpte. Många som har dött har blivit galet smala, velat äta, tagit det i munnen, spottat ut igen osv. Till slut bara tynat bort. Hur avföringen sett hur jag egentligen inte tänkt på. Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken att det kan vara sjukdom, mer tänkt att "de var ju klena från början". Dumt av mig.
Nu häromdagen såg jag en av kerri-tetrorna (tror det är en de första inköpta) hade lite bajs hängandes, men mellan fisken och bajset var en genomskinlig sträng. Bajset lossnade då jag matade och fisken simmande häftigare, men den genomskinliga strängen var kvar, men försvann den oxå senare. Detta såg likadant ut dagen efter. Bajset lossnade, men en genomskinlig sträng var kvar, som sedan oxå lossnade. Fisken i sig verkar pigg och så.
Jag köpte även 10 nya Kerri-tetror (i feb) som alla verkar må prima. Ingen av dem har dött. Då jag köpte de nya kerri-tetrorna fanns det 4 stycken kvar av de "gamla".
Har nu även 5 kongoteror som oxå är pigga o glada.
Kan det vara tarmflagellater de första kerri-tetrorna dött av? Bör jag nu behandla hela karet? De senaste inköpa fiskarna, blir de per automatik smittade om det redan finns i karet, eller är friska fiskar motståndskraftiga mot det här?
Håller på o starta upp ett 310 liters, och skulle vilja flytta över kongotetrorna dit, men vågar inte med tanken på att få in dessa parasiter i det nya karet oxå. Om den nu är parasiter..?
Så, hur skulle ni göra?
#2 - 24 maj 2010 10:35
Börja behandla med Flagyl i maten dom äter.
Ring till vätrinären och få ett recept på 100 tableter .
Kör en halv tablett i mortel till i 50gram mat tex räkmix eller väldigt lite vatten i ett snapps glas med flagyl och torrfoder lått det dra i 30-60min.
mata minst 2ggr per dag tills dom skiter bra sluta beh efter 3-4 dagar.
#3 - 24 maj 2010 13:37
Finns andra alternativ också, t ex Flagellol från Sera.
Bilagor:
#4 - 24 maj 2010 15:53
ja, jag har läst finns andra.. men tycker det är läge att medicinera? hur "farlig" är medicineringen? Dvs OM de inte har det här.. Dör hela bakteriefloran i filtret och så?
#5 - 24 maj 2010 16:12
ja, jag har läst finns andra.. men tycker det är läge att medicinera? hur "farlig" är medicineringen? Dvs OM de inte har det här.. Dör hela bakteriefloran i filtret och så?

Medicinerar du med Flagyl eller Metro så klarar sig bakterifloran utan problem.

//Roger
#6 - 24 maj 2010 17:17
lofstrog skrev:
Medicinerar du med Flagyl eller Metro så klarar sig bakterifloran utan problem.

//Roger
Flagyl är ju antibiotika och alltså bakteriedödande och torde väl även påverka bakterierna i filtret...
#7 - 24 maj 2010 19:02
åheim skrev:
Flagyl är ju antibiotika och alltså bakteriedödande och torde väl även påverka bakterierna i filtret...

Nja det är visseligen klassat som antibiotikum men är endast verksamt mot protozoer och anaeroba bakterier Dvs de som inte kräver syre.
#8 - 24 maj 2010 20:05
Vad är detta Metro för något? Vart hittar man det?
#9 - 24 maj 2010 20:11
Metronidazol är det verksamma substansen i Flagyl. Det är receptbelagt
#10 - 25 maj 2010 05:10
Vill inte uppmuntra till olagligheter men metro går att köpa från tex amerikanska webbbutiker med diskusinriktning.

//Roger
#11 - 25 maj 2010 07:58
Flagellol tog i varje fall inte kål på filterbakterierna.
#12 - 25 maj 2010 21:31
Flaggelol... Är det nån som kan svara på om alla fiskar blir smittade per automatik, eller om fiskar som är friska KAN vara motståndskraftiga?
Bilagor:
#13 - 25 maj 2010 23:56
Innan jag svarar på den frågan måste du förstå att de flesta gisseldjur redan finns i alla dina fiskars tarmsystem och inre organ, precis som dom bla finns i din mage, problemet uppstår i samband med bakomliggande problematik ss dålig vattenkvalité, stress o. d.

Det är när tidigare synligt friska individer angrips som massreproduktionen sätter fart och visst kan enstaka fullt friska individer överleva men varför chansa?
#14 - 26 maj 2010 20:24
Hmm, ja, jag får väl göra en behandling av karet.. Men om en ev behandling slår ut filterbakterier mm, så får man ju överväga vilket som är farligast. Självklart vill jag inte ha sjuka fiskar, men vill ju heller inte göra dem sjuka genom att slå ut filtersystemet.. De jag har nu verkar alla pigga o glada, och har inte sett fenomenet jag såg förut med bajset.. Iof inte haft tid o titta så noga senaste dagarna.
#15 - 27 maj 2010 12:28
Misstänker själv att mina fiskar har drabbats av tarmflagellater, stundtals kan vissas avföring vara tunn och vit. Men i övrigt mår dom verkligen tipp-topp och därför har jag inte heller sett någon orsak till att slå ut filtersystemet med medicinering.

Hur lång tid kan det ta på ett ungefär för angripna fiskar att dö? Har sett fenomenet med tunn avföring ända sedan jag köpte fiskarna i början av januari.
#16 - 27 maj 2010 19:40
Jag köpte oxå mina fösta i januari. Av dem har ju 9 stycken av 11 dött, tror jag att det är iaf..
#17 - 27 maj 2010 22:12
Om en så pass hög andel av dina fiskar dött under så kort tid kanske medicinering kan vara det rätta. Från dina tidigare beskrivningar verkar det onekligen vara någon form av tarmparasit som orsakar en faktisk skada på fiskarna. Hade jag varit du hade jag behandlat karet.
#18 - 6 juni 2010 17:33
Ja, det lutar åt behandling, leta efter det här sera Flagellol idag, men ingen av butikerna jag var inne hade det. Den bästa av dem var iof inte öppen idag heller.
#19 - 17 juni 2010 19:20
Nu har jag beställt sera flagellol. Det står på förpackningen att man ska ta ut biologiska filter, men se till att vattnet rör sig ordentligt..
Jag har ju ett Aquael Pearl, men 3 filter som går att lyfta ur. Ska jag bara lyfta ur dem o köra utan? Blir det inte dumt att köra utan filtersystem?
Efter behandlingen(3 dagar) ska minst 80% av vattnet bytas. Hur får jag filtret att "överleva". Kan tarmflaggelaterna leva kvar i filtrena? Så om jag håller filtret blött mm o försöker få bakteriekulturen att överleva, att det då kan smitta ner akvariet igen?
Blev rörigt det, är trött, hoppas att nån kan förstå..
Räcker det att köra ner filtrena i en hink o ha en cirkulationspump i den hinken? Funkar det i 3 dagar?
#20 - 17 juni 2010 21:07
Filtret ska du ta ut för att medicinen slår ut även nyttobakterierna i filtret. Precis som du säger, ta ut filtret och kör pumpen utan filter i för att hålla igång cirkulationen i karet.

Tanken är ju precis som du nämner själv att nyttobakterierna i filtret du tar ut ska överleva, dock har jag ingen erfarenhet hur man kan uppnå detta. Det troligaste är väl att du tar vatten från karet i en hink och låter filtren ligga helt nedsjunkna i det gamla vattnet. Har jag inte helt fel ska väl ett vattenbyte göras innan kuren inleds, ta lite vatten i samband med det. Lägg i filtrena och sätt något tungt på dom, inredning från karet eller något, för att hålla dom helt under vattenytan.

Är inte helt hundra på det här dock, andra får gärna invända.
#21 - 18 juni 2010 06:08
Det låter som att det får bli något sådant helt klart!! Får fixa det under dagen! Har en vanlig cirkulationspump, låter den nog ligga i hinken så vattnet rör sig lite under tiden, måste vara bra för syresättningen. Får hälla i lite grums från det stora annat akvariet då o då så bakterierna får "mat". Det är det lilla som skall behandlas.
#22 - 19 juni 2010 16:26
Behandlingen är påbörjad. Gjorde som jag sade. Plockade ur filterkorgarna, satte dem i en hink med en cirkulationspump o så det blir syresatt.
Fiskarna mår fint, pigga o glada! Hoppas de blir bra nu! Sett att några av "nya" Kerri-tetrorna oxå är magra o bleka. Det står att filtrena ska rengöras, men jag funderar på hur noga? Hur tuffa är det här tarmflaggellaterna? Överlever de 3 dygn i enbart filtret? Eller finns de ens där? Biologiska filter skulle ut, men filtret ska rengöras.. Hmm..
#23 - 21 juni 2010 10:14
Nu är behandlingen avslutad och jag har bytt 80% av vattnet som det stog att man skulle göra. Fiskarna blev rätt rejält stressade, vilket inte är så konstigt! Så nu blir det till att mata så sparsamt det går, för det blir ju nästan som en nystart av akvariet trots allt. Filtret kramade jag ut i hinken det stått i dessa dagar, hoppas att det räcker som rengöring..
Nu återstår att se om fiskarna hämtar sig. har en som är riktigt smal och klen, har tvångsmatat den genom att stoppa över i en liten bytta och ge den röda mygglarver, vilket tyvärr är det enda som den intresserar sig det minsta för. Då äter den en eller två stycken, så magen blir lite rund, så vi får väl se om den överlever. Den har sen jag köpte den haft en missbildad stjärtfena, så den är lätt att känna igen!
#24 - 21 juni 2010 10:40
Hoppas medecineringen funkar!
Själv har jag också sjuka fiskar som medecineringen inte biter på. Jag har medecinerat med bla Hexa ex tror det stavades så.
Kanske skulle jag prova den medecin du använde för att se om det funkar..

Du kan väl uppdatera om hur medecineringen fungerat...

Annons