Har googlat lite men inte helt fått svar på det jag vill.
Köpte 11 Kerri-tetror som första fisk till mitt akvarie runt nyår. De var ganska små, så fick den 11 på köpet så att säga. De tog flytten mindre bra, de var otroligt stressade. Idag lever bara 2 stycken av de första jag köpte. Många som har dött har blivit galet smala, velat äta, tagit det i munnen, spottat ut igen osv. Till slut bara tynat bort. Hur avföringen sett hur jag egentligen inte tänkt på. Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken att det kan vara sjukdom, mer tänkt att "de var ju klena från början". Dumt av mig.
Nu häromdagen såg jag en av kerri-tetrorna (tror det är en de första inköpta) hade lite bajs hängandes, men mellan fisken och bajset var en genomskinlig sträng. Bajset lossnade då jag matade och fisken simmande häftigare, men den genomskinliga strängen var kvar, men försvann den oxå senare. Detta såg likadant ut dagen efter. Bajset lossnade, men en genomskinlig sträng var kvar, som sedan oxå lossnade. Fisken i sig verkar pigg och så.
Jag köpte även 10 nya Kerri-tetror (i feb) som alla verkar må prima. Ingen av dem har dött. Då jag köpte de nya kerri-tetrorna fanns det 4 stycken kvar av de "gamla".
Har nu även 5 kongoteror som oxå är pigga o glada.
Kan det vara tarmflagellater de första kerri-tetrorna dött av? Bör jag nu behandla hela karet? De senaste inköpa fiskarna, blir de per automatik smittade om det redan finns i karet, eller är friska fiskar motståndskraftiga mot det här?
Håller på o starta upp ett 310 liters, och skulle vilja flytta över kongotetrorna dit, men vågar inte med tanken på att få in dessa parasiter i det nya karet oxå. Om den nu är parasiter..?
Så, hur skulle ni göra?