tar zooaffärn emot yngel?

#1 - 4 februari 2004 22:01
är en färsking på detta med akvarium.. tänkte bara om de tar emot eller sksa man bara spola ner sina stackars yngel när de blir för många..
#2 - 4 februari 2004 22:01
Om inte affären vill ha dom kan du ju alltid sälja eller skänka dom. Finns säkert folk som vill ta sig an dem :) Onödigt att spola ner friska fiskar tyckar ja.

//Karro
#3 - 4 februari 2004 22:04
Annars kan du skänka dom på internet ? många som vill få fiskar eller ha som levande foder...bättre det än att spola ner dom!
#4 - 4 februari 2004 22:06
hur snabb var inte du då? =) 56 sek tog det för dig att svara, inte dåligt.. men tror du det är en omöjlighet att de tar emot yngel? e lite buddie med en i zooaffärn? ser ingen anledning till att de inte ska ta emot om du har ett friskt akvarium..
#5 - 4 februari 2004 22:08
Ja vet faktiskt inte om de tar emot yngel, jag har faktiskt aldrig sett det själv. Har bara sett fullvuxna fiskar, men det är säkert olika från affär till affär. Ring runt och fråga :)
Lycka Till!
#6 - 4 februari 2004 22:09
låter lite krångligt det där med internet..
ställer mig lite tveksam till att så medvetet mata andra fiskar med yngelna, känns lite oetiskt eller?
#7 - 4 februari 2004 22:10
Folk har ju olika åsikter om det. Men du behöver ju inte skänka ynglena till någon som ska ha dem som "mat". Finns säkert jättemånga som är intresserade av "gratis" fisk :) jag är iallafall det hehe
#8 - 4 februari 2004 22:15
Har du lite flyt kan du kanske sälja ynglen för en billig penning eller för "store credit" till affären. Enklast är ju att fråga. De kan ju inte mer än att säga nej. Jag har gjort det några gånger iaf.

Lycka till!
/Jens
#9 - 4 februari 2004 22:19
Jo så är det kanske,
Men jag tror juh inte direkt dom får det bättre i avloppet..
#10 - 4 februari 2004 22:25
zybeer: har du sålt till djuraffärn? fan det inte så lätt att bara ge bort ingen av mina polare diggar detta med fiskar de ser mig som ett sorts UFO som grejar med detta.

hankedeh: lite intressant infallsvinkel det där med avloppet. tycker den frågan är riktigt skitsvår faktiskt!

HUR GÖR NI MED ERA YNGEL DÅ?
#11 - 4 februari 2004 22:36
Yes jag har sålt några ggr fast det kanske inte direkt var "yngel" längre. Snarare ungfiskar var det väl... Beror nog lite på vilken art det är. Alla är ju tyvärr inte särskilt intresserade av akvariefiskar, hur konstigt det än kan låta :) Men fråga affären och kolla runt med folk i närheten av där du bor. T.ex. någon lokal internetcommunity eller liknande? Annars kan du oftast sätta in annonser i akvarieaffärerna. Det kan vi göra här i Umeå iaf.

Lycka till!

/Jens
#12 - 4 februari 2004 22:48
Eftersom du bor i goteborg (laste din profil) sa borde det val finnas nagon akvarieklubb som du kan ge bort/salja ynglen till? Sen beror det ju ocksa pa vad for fisk du har fatt yngel av. Vissa fiskar ynglar ju av sig i rena rama kaninfart, och da kan det ju vara svart att gora av sig med fiskarna i samma takt som man far fler. I de fallen kanske porslinsraketen till reningsverket ar en bra losning.

Sen forstar jag inte vad det oetiska skulle vara i att ge andra fiskar yngel som mat? Forutsatt att den fisken du ger yngelen till ar kottatare ser jag inga problem med det, vad tror du hander i naturen ;) ?
#13 - 5 februari 2004 21:36
när det blir så "medvetet" att föda upp yngel enbart för att ha som mat, läste ngn stans här på forumet ngn som sa att inte matar du hunden med katten eller hennes kattungar, vad är skillnaden?
men visst jag förstår din frågeställning med...
#14 - 5 februari 2004 21:42
Fattar inte problemet här.. om du har yngel som du inte vill ha så gör du på följande vis: 1. Frågar djuraffären om de kan ta emot det. eller: 2. Sätter ut en annons här på Zoopet.com i annonsbörsen..det är ju helt gratis och om du inte är kompis med nätet,så kan du ju bara skriva in mobilnumret,så får intresserade kontakta dig på det viset.

Krångligare än så är det inte! =)
#15 - 5 februari 2004 21:48
tackar för tipset..
#16 - 5 februari 2004 21:51
Jag har frågat runt på lite affärer här i Stockholmsområdet, men av 4 jag frågat har bara 1 sagt sig vara villiga att ta emot/köpa in yngel. Och bara om det är sådan mängd att de kan ha dem i eget akvarium, de ville inte blanda med sina andra pga sjukdomsrisk.

Börjar själv få lite fullt med guppy i min 55-liters. Har haft 3 kullar med yngel på 2 månader! Just nu simmar det ca 10 halvvuxna och 20-25 mellanstora/småttingar där, och de kommer ju inte att få plats särskilt länge till.

Jag kommer nog att köra en annons på Internet om yngel billigt/gratis om någon hämtar själva. Det känns ju fel att bara spola ned dem.

Eller så får man väl starta egen affär. Borde ju vara lönsamt om de fortsätter producera i samma takt![;)]
[:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145][:-145]
#17 - 5 februari 2004 21:51
En grej till: Vad gör du för att förhindra uppkomsten av yngel i ditt akvarium efter detta? Det verkar ju vara pest och pina för dig att ha det i ditt akvarium..om du nu inte kommer på ett smart sätt att göra dig av med det..dock INTE spola ner det i toaletten!..det är mycket värre än att ge det som mat åt andra fiskar. Det borde ju du som är förskolelärare veta.. =)
#18 - 5 februari 2004 21:58
ok nu finns risken att du kanske anser mig som ngt puckad men finns det ngt man kan göra för att föhindra uppkomsten av ynglena (och då menar jag UTAN att ta bort ngn av mina älskade fiskar!)

det är absolut ingen pest och pina att få yngel, tvärtom tycker det är riktigt spännade med moder naturs under..
Det är bara det att jag under några omständighter inte vill
1) överbefolka mitt pyttelilla kar..
2) Måste få in andra fiskar så att det inte blir inavel..

klart jag vet att man inte spolar ner yngelna i toaletten.. men som förskolelärare kan man hitta både det ena o det andra "nedspolade" =)
#19 - 5 februari 2004 22:04
fråga mig inte hur jag stavar till yngel ( e trött, jobbat sedan 6 i morse)
ville bara ursäkta mig lite
#20 - 5 februari 2004 22:56
Vad jag vet så tar inte zooaffärer emot yngel mindre än 3-4 cm, så är det iallafall på akvariebutiken vi går till.. mindre yngel är så känsliga och förmodligen svårsålda också, så det är förståeligt.
#21 - 6 februari 2004 14:28
Ett tips bara: Köp ett yngelkar..sådana kostar inte mycket. Som yngelkar kan man använda allt från plastbackar till rikitga akvarium. Alltså: antingen köper du en plastback från IKEA för ca 40kr eller så kan du köpa en liten fyrkantig helglasakvarium från någon djuraffär för ett par hundralappar.

Många är kreativa när det kommer till yngelakvarium..jag kan nästan garantera att du säkert redan har något hemma där dina yngel kan bo och växa tills djuraffären tar emot dem.

Ett stort: Lycka till..du kommer att klara det.. =)
#22 - 14 februari 2004 08:59
jag vill bara tacka för alla tips, och ia2004 ett yngelkar ska införskaffas!

Annons