Tar tillbaka allt positivt om zebrasnäckor.

#1 - 29 juni 2012 07:19
Avslutar medlemskap
#2 - 29 juni 2012 09:02
Hur många har du?
J. Wester på Södermalms Akvarieaffär hävdade att de inte lägger kokonger/ägg om de är ensamma. Jag har dock en annan erfarenhet. Men det är definitivt så att olika lägger olika mycket. PÅ glasrutan är det enkelt att ta bort med rakblad.
#3 - 29 juni 2012 09:26
Har endast en. Men en effektiv en :S
#4 - 29 juni 2012 09:49
Jag vet inte till 100%, men min erfarenhet är att det inte är alla som lägger ägg och att det kan bero på hon och hankön. Men jag skulle personligen inte släppa i någon av de snäckorna då de vite äggen är ett värre gissel än lite alger....
#5 - 29 juni 2012 10:39
Jag har hur som helst för mig att de behöver salt i vattnet för att kläckas.
#6 - 29 juni 2012 13:21
Animaniac skrev:
Jag har hur som helst för mig att de behöver salt i vattnet för att kläckas.

ja kläckas lär dom ju inte göra eftersom jag enbart har en zebrasnäcka. Den blev just nu utvisad till Garra rufa karet på prövotid.
Garra rufor brukar ju inte kunna gå med någon annan art alls, men jag har svårt o tänka mig att dom kan göra så mycket skada åt en zebrasnäcka, dom har ju faktiskt inga tänder. Så testar och ser om det kan funka bättre, kan tänka mig att garra ruforna skulle kunna mumsa i sig äggen nämligen.
#7 - 29 juni 2012 18:00
Snäckor så vitt jag vet är hermafroditer om dom inte har nån att ligga med så visar dom sig själva lite kärlek och blir på smällen av det.. extrem incest i min mening..
Men jag är inte hundra på om dom verkligen är hermafroditer men relativt säker!
#8 - 29 juni 2012 18:01
Ulven89 skrev:
Snäckor så vitt jag vet är hermafroditer om dom inte har nån att ligga med så visar dom sig själva lite kärlek och blir på smällen av det.. extrem incest i min mening..

Men jag är inte hundra på om dom verkligen är hermafroditer men relativt säker!

Många arter av snäckor är det, men enligt uppgift så skall det inte gälla zebrasnäckor där det krävs två för att få tillökning.

Annons