Tappat färgen

#1 - 28 juli 2007 14:48
Min platy (svart/röd) har fått som en vit stor fläck på magen...det ser ut som att den har tappat färgen! Vad ska jag göra? Vad är det som är fel?

Här är en länk till en bild..
http://img.photobucket.com/albums/v61/Lady_of_Buffonia/IMG_2110.jpg
#2 - 31 juli 2007 20:10
snälla hjälp mig...
#3 - 31 juli 2007 20:17
Håll koll så att inte fjällen börjar stå ut från kroppen....
#4 - 31 juli 2007 20:22
Kan vara neonsjuka eller bukostvatten.
Flytt fisken till karaktär akvarium om du har en. Om fjällen börjar stå ut från kroppen då är det kört eftersom det smittar andra fiskar i akvariet.
#5 - 31 juli 2007 20:45
abbimicke skrev:
bukostvatten.

Buksot?

Annars kan det mycket väl vara neonsjukan, men jag har för mig att det finns en sjukdom som gör att fisken tappar färgen men kommer inte ihåg så väl då det var länge sedan:confused: jag hörde om det.
#6 - 31 juli 2007 23:08
Ser ju ut som den är ganska svullen med, eller är det bara jag som tycker det?
Bilagor:
#7 - 31 juli 2007 23:17
Det är en hona och det ser ut som den är på tjocken.
#8 - 1 augusti 2007 08:42
Den har varit tjock i ett par veckor...men jag har inte sett några yngel än. Men så ni tror att det är någon sorts sjukdom? Det kan inte vara något naturligt för att den har varit så tjock?

Den är för övrigt pigg och äter helt normalt. De andra fiskarna verkar må bra, en av de andra mindre Platyna gömmer sig bakom doppvärmaren hela tiden....kan det vara förkallt så att den söker sig närmre värmen? Jag har typ 26grader tror jag.
#9 - 1 augusti 2007 11:37
Den som gömmer sig däremot är nog inte frisk och kan ha drabbats av torpedsjukan eller något annat.
Hon som ändrat färg har inte gjort det för att hon är på tjocken, utan det kan vara pigmentförändringar som har kommit av någon anledning. Du får hålla koll på de andra fiskarna så det inte smittar, men äter hon och beter sig normalt så är det nog bara att vänta och se.
#10 - 1 augusti 2007 15:43
okej, tack så mycket för hjälpen! En fråga till bara....finns det något mer sätt att se ifall en fisk är "gravid"?
#11 - 1 augusti 2007 20:30
Om det är ungfödare du menar så blir de som sagt runda om magen och de blir mörkt färgade på magen runt analöppningen. Efter ett par födslar så kommer du snabbt att lära dig hur det ser ut;).
#12 - 8 augusti 2007 14:08
Den nu nästan helvita platyn lever fortfarande, även den som gömmer sig....men konstigt nog har två andra platy dött idag...de har inte visat några symptom alls. :(

Annons