Tappat ena ögat!

#1 - 29 juli 2007 13:18
Min ancistrus ena öga blev nästan helt vitt och jag hällde i lite salt i karet, kollade alla värden=bra. men nu har han tappat hela ögat, det är bara ett stort hål. vad gör man? lider han av detta? och bör jag avliva, eller klarar han det och kan leva utan det (han blir ju inte så vacker, men jag tror inte han bryr sig om det) han simmar runt som vanligt och äter.
#2 - 29 juli 2007 13:36
Om han inte bryr sig och beter sig som innan så tycker jag att du ska låta honom vara. Det är kanske en sjukdom som är och härjar i karet så håll koll på övriga invånare.
#3 - 29 juli 2007 14:48
Det låter som något slags allvarlig ögoninfektion och det är säkert smärtsamt under tiden den pågår, men det kommer säkert att läka och han klarar sig med bara ett öga.
#4 - 29 juli 2007 20:10
Ok, tack för svaren. Jag låter honom gå kvar så länge han ser ut att må bra. Men finns det någon risk att det kan smitta? än så länge kan jag inte se några symptom på de andra fiskarna.
#5 - 29 juli 2007 20:21
Ingen aning, men skulle det vara smittsamt har det antagligen redan smittat. Så det enda du kan göra är att vänta och se.
#6 - 31 juli 2007 11:12
Jag hade en tigerbarb för 4-5 år sedan som förlorade ögat genom en infektion. Hon levde i några år efter det och verkade aldrig lida speciellt av det. Tvärtom så var hon en hungrig och glad simmare precis som tigerbarber ska vara.
#7 - 31 juli 2007 16:29
Det är klart man klarar sig med bara ett öga. Tänk på alla grymma pirater ;)
#8 - 1 augusti 2007 06:26
Han ser forfarande ut att må bra, inga tecken på någon sjukdom hos dom andra heller, så det ser bra ut.
#9 - 1 augusti 2007 07:39
Skönt :)
#10 - 2 augusti 2007 11:42
Nu har stackarn blivit vit på andra ögat med, inte kul:( om han nu skulle "tappa" det med så blir han ju helt blind. ska man låta honom vara i så fall? det enda positiva är ju i så fall att han slipper ha ögoninfektion igen..
#11 - 2 augusti 2007 12:35
Näe, vad är detta, en totalt blind fisk kan ju aldrig freda sig.. absolut inhumant, ta isf bort honom..//Annie
#12 - 2 augusti 2007 13:22
jag bytte till mig två pansarmalar, vet inte vilken sort. Båda fiskarnas båda ögon var då vita, och en fisk sakande ett öga. Nu har den andra fisken också blivit av med ett öga. Jag resonerar så att så länge fisken äter (kollar så att den hittar maten alltså) och ser ut att få bra så får den vara kvar.
#13 - 2 augusti 2007 16:43
Ja men då har de ju iaf ett öga men om de inte har något... Ta bort fisken!!//Annie
#14 - 2 augusti 2007 16:52
Annie72 skrev:
Ja men då har de ju iaf ett öga men om de inte har något... Ta bort fisken!!//Annie

Varför det? Jag kan mycket väl tänka mig att en ancistrus kan klara sig bra även om h*n är helt blind. De är inga snabba simmare och de kan använda sig av sina andra sinnen precis som blinda människor.

Det finns tom blinda grottetror som är födda utan ögon och de klarar sig finfint.

Jag tycker absolut du ska ge honom en chans. Kolla hur bra han klarar sig innan du gör nånting dumt.
#15 - 3 augusti 2007 06:25
Har lagt i lite mer salt, och han har ju inte tappat det ännu så jag hoppas att det läker istället för att trilla bort. ska se om jag kan ta ett kort ikväll så man kanske kan fastställa mer exakt vad det kan va för fel och åtgärda efter det.
#16 - 7 augusti 2007 22:00
nu har han tappat båda:( dom andra har dessuton hunnit tugga lite på hans fenor. jag tog upp honom och fram med saxen, men jag hade f*a inte hjärta till att klippa huvudet av honom. dessutom har jag brutit högerhanden så den är gipsad, och har inte så bra kordination med vänstern, är lite rädd att jag slinter och kanske skadar honom ännu mer. har lagt över honom i yngelkaret, hoppas han får vara ifred där, medans jag överväger avlivning med nejlikeolja (måste bara ta reda på lite mer exakt hur man går tillväga med detta)
#17 - 8 augusti 2007 06:26
kanske kan någon hjälpa dig med avlivningen? jag tycker det låters om att den lider eftesrom de andra fiskarna har bitit på honom. om du inte vill klippa huvudet kan du snabbt lägga fisken i en påse och sen slå med en hammare på fisken.

nejlikolja finns i hälsokostaffärer, kan vara lite svårt att få tag i, så du behöver nog beställa den. numera avlivar jag alla fiskar med nejlikolja.
#18 - 8 augusti 2007 07:56
lenis3 skrev:

nejlikolja finns i hälsokostaffärer, kan vara lite svårt att få tag i, så du behöver nog beställa den. numera avlivar jag alla fiskar med nejlikolja.

Jag har letat efter nejlikolja men inte lyckats hitta det nånstans, så jag gick till apoteket och beställde Eugenol (det är samma aktiva substans). De fick hem det ganska snabbt.
#19 - 8 augusti 2007 08:06
tack. hammare låter ju lite brutalt, dessutom samma problem med koordinationen där, men jag får gå till apoteket idag och se om jag kan få hem lite eugenol. han verkar iaf få vara ifred hos ynglen.

Annons