Sonja skrev:abbimicke hann före ;) Vad jag sett på mina räkor verkar de trivas bättre och bättre ju fler de blir. Bara man sköter vattenbytena ordentligt och matar tillräcklig så.
Paatsu skrev:Det är viktigt att ha en så varierad kost som möjligt. Sedan kan du försöka mata de så sällan som möjligt, oftast matar man sina räkor för ofta och alldeles för mycket. Det är bättre att hålla rent genom att snåla med matningen och byta vatten så lite som möjligt.
Vissa uppfödare i Japan har jag hört att de aldrig byter vatten utan bara fyller på det som har avdunstat för att hålla en stabilare vattenvärde som möjligt.
Sonja skrev:Du tror inte det kan beror på att de kan har rätt dålig kvalité på vattnet från början? Jag bara spekulerar nu, vet inget alls om vattnet där. Men räkor är ju känsliga för dålig vattenkvalité och det är lite synd om folk här får för sig att de inte ska göra vattenbyten åt dom.
Katharina skrev:Jag har sett på mina nya japaner att några har blivit sämre efter att de bytte skal och har nu upptäckt att jag har fått lite lågt pH och brunt vatten i det karet eftersom det var nya trärötter däri...
Fick tips av Leonard att köpa Coralife Salt eller något dylikt som vårdar skal... Det kanske finns någonting som folk med snäckor brukar ha i???
Jag tror att om man har sniglar som får blekt/frätt skal så påverkar det räkorna också även om det inte syns och märks lika fort eftersom de äter artemia, cykops och kanske kalk berikade räkpellets?! Dessutom byter ju räkorna skal och det gör ju inte snäckorna... ;)
Paatsu skrev:gH-värdet är det som man brukar kolla på när man har räkor. De ska ju ha ett värde på runt 4-7 och odlarna borta vid öst brukar ju ha i såna mineralstenar som är egentligen bentonite/[SIZE=-1]Montmorillonite lera (man brukar använda sånt till Koi också)[/SIZE] som innehåller kalcium och magnesium. Att snäckor får bleka skal är ju inget konstigt ifall pH-värde ligger under 7.0 eller lägre. De trivs ju egentligen bäst i 7.5 eller mer. Men tyvär så gillar inte CRs så hög pH så runt 7 ska vara rätt ideellt om man har båda i samma kar.
Paatsu skrev:Jag har börjat använda ett nytt foder till mina räkor. Mosura specialty food CRS heter den och innehåller naturlig kitin enligt innehållsförteckningen.
http://assaaqua.com/products.htm
Paatsu skrev:En burk kostar 15$, frakt: 3.5$
Ifall man köper en extra burk blir det ingen frakt på den andra. Alltså 33.50$ för två. Ingen aning om hur mycket det kostar för fler.
abbimicke skrev:Var beställer du?
Katharina skrev:Om du ursäktar Christian... Nu har jag köpt GH test men hann inte testa ikväll... Killen på Zoo affären tyckte att jag skulle köpa Aquakal istället, för att höja GH.. Vad tror ni om det till räkor??? Jag föreställer mig att jag börjar med 1/4 eller 1/8 dos om GH ligger under 4, avvaktar en halv vecka eller så och mäter igen och sedan 1/4 eller 1/8 dos igen om det inte har gått över 4..
Vad tror ni???
Killen på affären sa att det här medlet "buffrar" vilket han förklarade med att det håller GH värdet, alltså inte går berg o dalbana... :confused:
Paatsu skrev:Kollade precis upp det där medlet du köpte, Aquakal från JBL. Det där är ett pH-plus grej som alltså buffrar pH och ökar KH som har ingenting med gH att göra. GH brukar kunna ökas genom att man tillsätter kalcium karbonat eller magnesium. Annars kan man köpa hem sånt som används för Koi, bentonit/[FONT=Verdana][SIZE=2]montmorillonit[/SIZE][/FONT], lite naturligare att lägga i lera än nåt preparat.
Supermin plus hittade jag på den här sidan, http://www.sjobo.nu/tsunamikoi/prodd.htm
Detta används för Koi, dock pulverform.
Stenform finns på eBay som är lite dyrare.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=250034262502&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=015
Paatsu skrev:Finns både genom ASSA eller aquabid.
http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/auction.cgi?foodp&1187146094
Ola Åhlander skrev:GH (totalhårdheten) i vattnet ändrar sig svårligen med tiden, i Stockholmsområdet så ligger GH mellan 4-6 vilket då enligt ovanstående skulle vara optimalt värde för räkor.
Ett för lågt KH-värde kan däremot göra att pH faller hastigt om man har rötter, löv eller annat i akvariet som ger ifrån sig syror, även koldioxiden från organismerna i akvariet kan påverka pH kraftigt vid för lågt KH. Att höja KH från ett lågt värde till 3 eller över stabiliserar pH-värdet.
Ändringar av vattenkvaliteten bör naturligtvis göras stegvis och både pH och KH bör man nog mäta kontinuerligt under tiden för att undvika smällar. Höjningar brukar dock tolereras bättre av akvariets organismer än hastiga sänkningar.
Katharina skrev:Jag tyckte väl att du kunde vad du pratar om... Det är bara en sådan attans djungel det här och kemi är absolut inte min starka sida... Då kör jag på grejerna jag köpte då... :)
Men finns preparaten som Paatsu nämde, leran som är till koi, Sermin Plus att få tag på i affären eller beställa??? Vet du hur man får ner det i karet??? ;)
Katharina skrev:Men det lustiga är att det ligger på 0 i det inkörda räkkaret där alla Chrystal förökar sig som kaniner och mår jättebra...
Läser i API (Aquarium Pharamaceuticals):
"KH under 3 dKH förorsakar variationer i pH-värdet i akvariet. Dessutom bidrar tilläggav av kranvatten till att öka koncentrationen av mineraler, vilket leder till en gradvis ökning av GH."
Men då ska jag inte höja KH eller fattar jag fel??? Räkor vill väl ha högt GH!!??
REN GREKISKA... Jag tror att jag får en allergisk reaktion av nått slag... :D
Paatsu skrev:Du behöver inte bry dig om verken pH eller KH för du verkar ha rätt bra värde. Inte GH heller om dina räkor inte har några problem att ömsa skal.
Men om du tycker att dina snäckor börjar få för tunna skal kanske du kan köpa sånt mat som man ger eremitkräftor som ska förstärka deras skal.
http://www.pwss.se/product.php?productid=834&cat=826&page=1
Den är dock köttbaserad så räkor ska nog inte käka allt för mycket. Men de gillar det med.
Katharina skrev:Det är jättebra i lilla räkkaret men det syns på en del av japanräkornas skal efter ömsning att det inte är som det ska i japankaret.. Det vita är inte lika täckande.. Det kan bero på att pH är så lågt i det karet, vattnet är brunt av trärötterna, men jag håller på och byter så mycket vatten jag vågar för att få bort det... Men det var därför jag tänkte om jag skulle tillsätta något för att stärka skalen.. Jag försöker mata med Cyklops iaf 3 ggr i veckan för att de ska få Kinin den vägen...
Jag måste alltså inte tömma karet utan kan ha i lerpulvret direkt i vattnet när jag byter??? ;)
Återigen tack för svaren...
Paatsu skrev:Det som skiljer mellan de finare kvalité och de som finns i sverige är att de finare är en aning mer inavlade så de är lite känsligare än Svenska.
Det jag kan tänka mig varför de tappar färg är.
1. De börjar bli gamla.
2. Du har för lite mineraler i vattnet.
3. Dåligt vattenkvalité
4. Det är för varmt. Man ska helst ha runt 25 grader.
Sedan att det är för surt kan det inte stämma. Japanska odlare har de i ner till 6.5 ibland lägre.
Katharina skrev:Det är lite varmt, har täckglasen öppna men det har ofta legat på 26-27 grader... Men jag tror att problemet är för lite mineraler i vattnet... Men om lågt pH fräter på snäckornas skal, kan det inte även fräta på räkornas???
Nu har jag beställt leran... Super, då får de ju lite mer mineraler... Sen fick jag tips av Xul att stoppa ner lite snäckskal, snäckkross eller kalksten. Sen fyller jag på med lite mer engelsk sjösten... Av Leonard fick jag tipset att ge mer Cyklops eller liknande små kräftdjur för att gynna räkskalen...
Gamla är de små rackarna inte och inte ens fullvuxna än så de som inte har så fina skal hinner byta igen när jag får till balansen ordentligt... ;)
Nu har jag flera kullar smått i japankaret så snart kan vi byta lite räklingar... Det är ju extra viktigt om de är sönderavlade... [:o]
Tack för dina råd... ;)
Katharina skrev:Jag hade pH 7 och kh 2 i japankaret 60 L.
Jag köpte pH höjande JBL Aquakal och hällde bara i ca 1 ml eftersom jag är rädd för stora förändringar hos räkorna och egentligen inte gillar kemikalier.. Sen köpte jag korallkross och hällde i ca 4 knutna nävar...
Idag pH 7,5 och kh 4.. Super..
I lilla karet, 30 L, med svenska crystal. pH 6 och kh 0.
Jag hällde i ca 2 knutna nävar korallkross. Inget Aquakal för jag ville se skillnaden..
Idag pH 7 och kh 0... Så nu hällde jag i 0,5 ml Aquakal där med...
Spännande.. Nu återstår att köpa ett gh test och hälla i av koi lerpulvret...
Tack Paatsu och Ola... ;) ;)
Paatsu skrev:Så du köpte koileran? Vad kostade det med frakt?
Katharina skrev:Oj, det var så lite att jag inte minns... Lite över hundringen, tror jag... Har inte börjat med den än.. Ska köpa ett gh test också...
Ja, det vore ju himla tråkigt att få tag i så fina japaner och förlora dem pga för dåligt vatten... ;)
Jo.. Den där graderingsskalan som jag fick av dig går inte att öppna längre.. Du har ingen ny??? Jag får nog printa ut den så man har den... ;)