Tappar räkor färgen med tiden?

#1 - 11 augusti 2007 20:47
Har sett att några av mina crystal red och framförallt black crystal har börjat tappa färg, ser nästan lite grådassiga ut nu. Dom har producerat en himmla massa räklingar på senaste tiden kan det ha nått med saken att göra?
#2 - 11 augusti 2007 21:12
De kan ändra färg efter humör som man kan säga. Är de glad så har de mer färg.
Kanske alledes för mycket räkor i ditt akvariet som gör så att de trivas inte bra?
#3 - 11 augusti 2007 21:13
Det är inte alls ovanligt att de tappar färg när de börjar bli gamla.
#4 - 11 augusti 2007 21:14
abbimicke hann före ;) Vad jag sett på mina räkor verkar de trivas bättre och bättre ju fler de blir. Bara man sköter vattenbytena ordentligt och matar tillräcklig så.
#5 - 11 augusti 2007 21:28
Sonja skrev:
abbimicke hann före ;) Vad jag sett på mina räkor verkar de trivas bättre och bättre ju fler de blir. Bara man sköter vattenbytena ordentligt och matar tillräcklig så.

Det är inte så jätte mycket räkor där ännu, började med 10st vuxna och så är det kanske 30-40 yngel i 50 liter. Kan kanske vara att det är lite för varmt dom senaste dagarna, har varit svårt att hålla tempen nere i det här vädret.
Byter vatten ca 30% en gång i veckan och mat får dom Aquatic nature shrimp excel varvat med fryst artemia. Eller så börjar vissa helt enkelt bli gammla :confused:
#6 - 11 augusti 2007 23:51
Hur gamla tror du de äldsta kan vara? Det låter som du pysslar om dom på bästa sätt i alla fall. och dom är inte för många än på långa vägar.
#7 - 12 augusti 2007 05:43
Ser räkbebisar bra ut? De vuxna räkor kan ha blivit gammal som Sonja nämnde tidigare. Själv gör jag 50% vattenbyte i veckan.
#8 - 12 augusti 2007 10:53
Jag har bara haft dom i ca 2 månader så jag vet inte hur gamla dom är. Räklingarna ser bra ut med klara färger hoppas det håller i sig =)
#9 - 12 augusti 2007 13:12
Ja då är det nog att räkorna har blivit gammal. Vi är också ny med räkor började för ca två veckor sedan :)
#10 - 12 augusti 2007 15:58
Inavel kan det väl inte vara om du inte haft dom länge och fått mkt yngel. För mkt inavel ger ju också dålig färg, även foder tydligen, men AN's foder är ju bra!
Det finns "färg-förstärkare" att köpa för Crystal ;) vet inte om det är bra, men det låter lite överdrivet för våra svennar tycker jag.
#11 - 12 augusti 2007 16:24
Det är viktigt att ha en så varierad kost som möjligt. Sedan kan du försöka mata de så sällan som möjligt, oftast matar man sina räkor för ofta och alldeles för mycket. Det är bättre att hålla rent genom att snåla med matningen och byta vatten så lite som möjligt.
Vissa uppfödare i Japan har jag hört att de aldrig byter vatten utan bara fyller på det som har avdunstat för att hålla en stabilare vattenvärde som möjligt.
#12 - 12 augusti 2007 17:37
Intressant, själv ger vi mat till räkorna flera gånger om dagen
och gör 50% vattenbyte en gång i veckan. Just nu har våra
räkorna ännu starkare färg än tidigare och det tyder på att
de stortrivas. Kan det bli ännu bättre om vi matar räkorna
sällan som möjligt och mindre vattenbyte?
#13 - 12 augusti 2007 22:11
Paatsu skrev:
Det är viktigt att ha en så varierad kost som möjligt. Sedan kan du försöka mata de så sällan som möjligt, oftast matar man sina räkor för ofta och alldeles för mycket. Det är bättre att hålla rent genom att snåla med matningen och byta vatten så lite som möjligt.

Vissa uppfödare i Japan har jag hört att de aldrig byter vatten utan bara fyller på det som har avdunstat för att hålla en stabilare vattenvärde som möjligt.

Du tror inte det kan beror på att de kan har rätt dålig kvalité på vattnet från början? Jag bara spekulerar nu, vet inget alls om vattnet där. Men räkor är ju känsliga för dålig vattenkvalité och det är lite synd om folk här får för sig att de inte ska göra vattenbyten åt dom.
#14 - 12 augusti 2007 22:20
För lågt pH som fräter på skalen som på sniglar, tror jag...

Jag har sett på mina nya japaner att några har blivit sämre efter att de bytte skal och har nu upptäckt att jag har fått lite lågt pH och brunt vatten i det karet eftersom det var nya trärötter däri...

Fick tips av Leonard att köpa Coralife Salt eller något dylikt som vårdar skal... Det kanske finns någonting som folk med snäckor brukar ha i???

Jag tror att om man har sniglar som får blekt/frätt skal så påverkar det räkorna också även om det inte syns och märks lika fort eftersom de äter artemia, cykops och kanske kalk berikade räkpellets?! Dessutom byter ju räkorna skal och det gör ju inte snäckorna... ;)
#15 - 13 augusti 2007 05:08
Hur ofta byter räkor skal?
#16 - 13 augusti 2007 05:46
Sonja skrev:
Du tror inte det kan beror på att de kan har rätt dålig kvalité på vattnet från början? Jag bara spekulerar nu, vet inget alls om vattnet där. Men räkor är ju känsliga för dålig vattenkvalité och det är lite synd om folk här får för sig att de inte ska göra vattenbyten åt dom.

Tycker iaf att man ska ha en viss balans i det hela, antingen matar man snålt och gör delvattensbyte nån gång i månaden eller matar kanske högst 4 gånger om veckan och gör 1-2 mindre vattenbyte i veckan med.
Själv märker jag att de växer snabbare ifall jag gör det sistnämnda men mina äldre räkor verkar inte gilla det när jag gör så många delvattensbyte så ofta.
#17 - 13 augusti 2007 05:56
Katharina skrev:
Jag har sett på mina nya japaner att några har blivit sämre efter att de bytte skal och har nu upptäckt att jag har fått lite lågt pH och brunt vatten i det karet eftersom det var nya trärötter däri...

Fick tips av Leonard att köpa Coralife Salt eller något dylikt som vårdar skal... Det kanske finns någonting som folk med snäckor brukar ha i???

Jag tror att om man har sniglar som får blekt/frätt skal så påverkar det räkorna också även om det inte syns och märks lika fort eftersom de äter artemia, cykops och kanske kalk berikade räkpellets?! Dessutom byter ju räkorna skal och det gör ju inte snäckorna... ;)

gH-värdet är det som man brukar kolla på när man har räkor. De ska ju ha ett värde på runt 4-7 och odlarna borta vid öst brukar ju ha i såna mineralstenar som är egentligen bentonite/[SIZE=-1]Montmorillonite lera (man brukar använda sånt till Koi också)[/SIZE] som innehåller kalcium och magnesium. Att snäckor får bleka skal är ju inget konstigt ifall pH-värde ligger under 7.0 eller lägre. De trivs ju egentligen bäst i 7.5 eller mer. Men tyvär så gillar inte CRs så hög pH så runt 7 ska vara rätt ideellt om man har båda i samma kar.
#18 - 13 augusti 2007 07:56
Ja, 7 var min tanke också...

Paatsu skrev:
gH-värdet är det som man brukar kolla på när man har räkor. De ska ju ha ett värde på runt 4-7 och odlarna borta vid öst brukar ju ha i såna mineralstenar som är egentligen bentonite/[SIZE=-1]Montmorillonite lera (man brukar använda sånt till Koi också)[/SIZE] som innehåller kalcium och magnesium. Att snäckor får bleka skal är ju inget konstigt ifall pH-värde ligger under 7.0 eller lägre. De trivs ju egentligen bäst i 7.5 eller mer. Men tyvär så gillar inte CRs så hög pH så runt 7 ska vara rätt ideellt om man har båda i samma kar.

Vet du om sådana mineralstenar finns att få tag på i Sverige???

Jag tror att det kan vara en bra grej om man har räkor också, de är ju trots allt ett skaldjur..
I mitt fall har det varit mer i nystartade kar än när de är inkörda och jag har köpt nya trärötter varje gång... Jag tror som Sonja också att vattnets kvalité i största allmänhet påverkar och sedan på sikt kan man få inavlade djur.. Men det är ganska många här på Zoopet som har pratat om att bebisräkorna har haft jättefina färger och sedan har det mattats ur när de växer upp... Tänk om det beror på för lågt gH???!!! [:o]
#19 - 13 augusti 2007 21:06
Tack för alla bra svar, tror nog helt enkelt att ett par börjar bli gamla helt enkelt, kör på som jag gjort ett tag till och märker jag att fler tappar färgen så får man börja fundera på åtgärder.
#20 - 13 augusti 2007 21:15
Jag måste fortsätta på denna intressanta tråd..

Om du ursäktar Christian... Nu har jag köpt GH test men hann inte testa ikväll... Killen på Zoo affären tyckte att jag skulle köpa Aquakal istället, för att höja GH.. Vad tror ni om det till räkor??? Jag föreställer mig att jag börjar med 1/4 eller 1/8 dos om GH ligger under 4, avvaktar en halv vecka eller så och mäter igen och sedan 1/4 eller 1/8 dos igen om det inte har gått över 4..

Vad tror ni???
Killen på affären sa att det här medlet "buffrar" vilket han förklarade med att det håller GH värdet, alltså inte går berg o dalbana... :confused:
#21 - 13 augusti 2007 21:33
Snälla, blanda inte ihop räkors och snäckors behov. Snäckornas skal är gjort av kalk, och behöver kalk för att växa medan räkornas skal är av kitin, samma som horn och naglar.
#22 - 13 augusti 2007 21:45
Jag har börjat använda ett nytt foder till mina räkor. Mosura specialty food CRS heter den och innehåller naturlig kitin enligt innehållsförteckningen.
http://assaaqua.com/products.htm
#23 - 13 augusti 2007 21:46
Åhå...

Hjälp... Är det fel medel då??? Mår inte skalet bättre om man höjer GH och därigenom ph då???? Hur tillsätter man kitin då.. Vi har pratat om det här förut och jag tycker att svaren är svåra.. Någon nämnde vad japanska odlare använder, alltså samma som till koj, finns det något att få tag på??? ;)
#24 - 13 augusti 2007 21:49
Paatsu skrev:
Jag har börjat använda ett nytt foder till mina räkor. Mosura specialty food CRS heter den och innehåller naturlig kitin enligt innehållsförteckningen.

http://assaaqua.com/products.htm

Åh, måste man köpa från den tråden eller hittade du det i Sverige??? Vad kostade det och var det fraktkostnad osv så vi kan tjäna på att gå ihop oss???
#25 - 13 augusti 2007 21:51
En burk kostar 15$, frakt: 3.5$
Ifall man köper en extra burk blir det ingen frakt på den andra. Alltså 33.50$ för två. Ingen aning om hur mycket det kostar för fler.
#26 - 13 augusti 2007 21:59
Tackar..

Paatsu skrev:

Ifall man köper en extra burk blir det ingen frakt på den andra. Alltså 33.50$ för två. Ingen aning om hur mycket det kostar för fler.

Ja men super... Det var ju ingen större kostnad... Jag tycker att det är attans svårt det där med tillsatser för skalen.. Men jag tror fortfarande att försöka hålla pH på 7 för skalen skull och att man borde kunna titta på sniglarnas skal som en varningslampa?! Eller vad tror du/ni andra??:)
#27 - 14 augusti 2007 05:10
Paatsu skrev:

Var beställer du?
#28 - 14 augusti 2007 06:15
abbimicke skrev:
Var beställer du?

Finns både genom ASSA eller aquabid.

http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/auction.cgi?foodp&1187146094
#29 - 14 augusti 2007 06:56
Katharina skrev:
Om du ursäktar Christian... Nu har jag köpt GH test men hann inte testa ikväll... Killen på Zoo affären tyckte att jag skulle köpa Aquakal istället, för att höja GH.. Vad tror ni om det till räkor??? Jag föreställer mig att jag börjar med 1/4 eller 1/8 dos om GH ligger under 4, avvaktar en halv vecka eller så och mäter igen och sedan 1/4 eller 1/8 dos igen om det inte har gått över 4..

Vad tror ni???

Killen på affären sa att det här medlet "buffrar" vilket han förklarade med att det håller GH värdet, alltså inte går berg o dalbana... :confused:

Kollade precis upp det där medlet du köpte, Aquakal från JBL. Det där är ett pH-plus grej som alltså buffrar pH och ökar KH som har ingenting med gH att göra. GH brukar kunna ökas genom att man tillsätter kalcium karbonat eller magnesium. Annars kan man köpa hem sånt som används för Koi, bentonit/[FONT=Verdana][SIZE=2]montmorillonit[/SIZE][/FONT], lite naturligare att lägga i lera än nåt preparat.

Supermin plus hittade jag på den här sidan, http://www.sjobo.nu/tsunamikoi/prodd.htm
Detta används för Koi, dock pulverform.

Stenform finns på eBay som är lite dyrare.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=250034262502&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=015
#30 - 14 augusti 2007 07:10
Åhh jag blir så trött!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Paatsu skrev:
Kollade precis upp det där medlet du köpte, Aquakal från JBL. Det där är ett pH-plus grej som alltså buffrar pH och ökar KH som har ingenting med gH att göra. GH brukar kunna ökas genom att man tillsätter kalcium karbonat eller magnesium. Annars kan man köpa hem sånt som används för Koi, bentonit/[FONT=Verdana][SIZE=2]montmorillonit[/SIZE][/FONT], lite naturligare att lägga i lera än nåt preparat.

Supermin plus hittade jag på den här sidan, http://www.sjobo.nu/tsunamikoi/prodd.htm

Detta används för Koi, dock pulverform.

Stenform finns på eBay som är lite dyrare.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=250034262502&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=015

Tack så hemskt mycket, så går det när man frågar på affären, jag såg ändå till att jag pratade med killen som har mest erfarenhet och då i synnerhet av räkor :(

Jag har för mig att han sa något (han pratade grekiska) :D (alltså för mig som inte fattar det här) om att om man höjer pH så höjs KH och gH automatiskt, sen kom den riktiga grekiskan om alla kemiska delar av vatten... Mina öron stängde av och jag tänkte att han låter som om han kan det här :D :D :D

Sen var det inte gH test jag köpte utan KH trots att jag åkte dit för att köpa gH :D :D Han pratade bort mig totalt och hela hjärnan stängde av, jag behövde bara KH test sa han nått om.. Ändå stod jag och höll i gH testet... :D:D Snacka om korkat fruntimmer... Ja, ja får väl åka tillbaka då, det tog bara 3 timmar kommunalt [:o]

Men dessa grejer till koi finns alltså inte i affärerna?! Hur sjutton lägger man i lera??? Annars verkar det ju bättre att man kan dosera lagom mängd än en sten, har ju 30 L karet också.. Än en gång-tack... ;)
#31 - 14 augusti 2007 16:28
Är det ingen som vet??

[:-116]

Har jag någon som helst nytta av ett KH test eller ska jag byta det till ett gH??

Hur lägger man ner leran i karet???

Tacksam för svar... ;)
#32 - 14 augusti 2007 16:28
Paatsu skrev:

Tackar :)
#33 - 14 augusti 2007 20:52
GH (totalhårdheten) i vattnet ändrar sig svårligen med tiden, i Stockholmsområdet så ligger GH mellan 4-6 vilket då enligt ovanstående skulle vara optimalt värde för räkor.

Ett för lågt KH-värde kan däremot göra att pH faller hastigt om man har rötter, löv eller annat i akvariet som ger ifrån sig syror, även koldioxiden från organismerna i akvariet kan påverka pH kraftigt vid för lågt KH. Att höja KH från ett lågt värde till 3 eller över stabiliserar pH-värdet.

Ändringar av vattenkvaliteten bör naturligtvis göras stegvis och både pH och KH bör man nog mäta kontinuerligt under tiden för att undvika smällar. Höjningar brukar dock tolereras bättre av akvariets organismer än hastiga sänkningar.
#34 - 14 augusti 2007 21:00
Tack Ola...

GH (totalhårdheten) i vattnet ändrar sig svårligen med tiden, i Stockholmsområdet så ligger GH mellan 4-6 vilket då enligt ovanstående skulle vara optimalt värde för räkor.

Ett för lågt KH-värde kan däremot göra att pH faller hastigt om man har rötter, löv eller annat i akvariet som ger ifrån sig syror, även koldioxiden från organismerna i akvariet kan påverka pH kraftigt vid för lågt KH. Att höja KH från ett lågt värde till 3 eller över stabiliserar pH-värdet.

Ändringar av vattenkvaliteten bör naturligtvis göras stegvis och både pH och KH bör man nog mäta kontinuerligt under tiden för att undvika smällar. Höjningar brukar dock tolereras bättre av akvariets organismer än hastiga sänkningar.

Jag tyckte väl att du kunde vad du pratar om... Det är bara en sådan attans djungel det här och kemi är absolut inte min starka sida... Då kör jag på grejerna jag köpte då... :)

Men finns preparaten som Paatsu nämde, leran som är till koi, Sermin Plus att få tag på i affären eller beställa??? Vet du hur man får ner det i karet??? ;)
#35 - 14 augusti 2007 21:31
Mitt KH ligger på 2 i japankaret...

Men det lustiga är att det ligger på 0 i det inkörda räkkaret där alla Chrystal förökar sig som kaniner och mår jättebra...

Läser i API (Aquarium Pharamaceuticals):

"KH under 3 dKH förorsakar variationer i pH-värdet i akvariet. Dessutom bidrar tilläggav av kranvatten till att öka koncentrationen av mineraler, vilket leder till en gradvis ökning av GH."

Men då ska jag inte höja KH eller fattar jag fel??? Räkor vill väl ha högt GH!!??

REN GREKISKA... Jag tror att jag får en allergisk reaktion av nått slag... :D
#36 - 16 augusti 2007 14:45
Katharina skrev:
Jag tyckte väl att du kunde vad du pratar om... Det är bara en sådan attans djungel det här och kemi är absolut inte min starka sida... Då kör jag på grejerna jag köpte då... :)

Men finns preparaten som Paatsu nämde, leran som är till koi, Sermin Plus att få tag på i affären eller beställa??? Vet du hur man får ner det i karet??? ;)

Ifall det är pulverform kan man antingen lägga i lite när man byter vatten eller så lägger man det ett tunt lager under ditt grus, men det kräver att man gräver upp all grus igen. Men det är bra om man ska starta om ändå eller starta nytt.

Ifall du köper stenformen så är det bara att lägga i hela stenen. Den löser upp sig sakta in i vattnet. Ungefär 9g per 100L ska man ha och det skulle räcka mellan halvår till 1 år.
#37 - 16 augusti 2007 14:51
Katharina skrev:
Men det lustiga är att det ligger på 0 i det inkörda räkkaret där alla Chrystal förökar sig som kaniner och mår jättebra...

Läser i API (Aquarium Pharamaceuticals):

"KH under 3 dKH förorsakar variationer i pH-värdet i akvariet. Dessutom bidrar tilläggav av kranvatten till att öka koncentrationen av mineraler, vilket leder till en gradvis ökning av GH."

Men då ska jag inte höja KH eller fattar jag fel??? Räkor vill väl ha högt GH!!??

REN GREKISKA... Jag tror att jag får en allergisk reaktion av nått slag... :D

Du behöver inte bry dig om verken pH eller KH för du verkar ha rätt bra värde. Inte GH heller om dina räkor inte har några problem att ömsa skal.
Men om du tycker att dina snäckor börjar få för tunna skal kanske du kan köpa sånt mat som man ger eremitkräftor som ska förstärka deras skal.

http://www.pwss.se/product.php?productid=834&cat=826&page=1

Den är dock köttbaserad så räkor ska nog inte käka allt för mycket. Men de gillar det med.
#38 - 16 augusti 2007 15:04
Jättetack för hjälpen...

Paatsu skrev:
Du behöver inte bry dig om verken pH eller KH för du verkar ha rätt bra värde. Inte GH heller om dina räkor inte har några problem att ömsa skal.

Men om du tycker att dina snäckor börjar få för tunna skal kanske du kan köpa sånt mat som man ger eremitkräftor som ska förstärka deras skal.

http://www.pwss.se/product.php?productid=834&cat=826&page=1

Den är dock köttbaserad så räkor ska nog inte käka allt för mycket. Men de gillar det med.

Det är jättebra i lilla räkkaret men det syns på en del av japanräkornas skal efter ömsning att det inte är som det ska i japankaret.. Det vita är inte lika täckande.. Det kan bero på att pH är så lågt i det karet, vattnet är brunt av trärötterna, men jag håller på och byter så mycket vatten jag vågar för att få bort det... Men det var därför jag tänkte om jag skulle tillsätta något för att stärka skalen.. Jag försöker mata med Cyklops iaf 3 ggr i veckan för att de ska få Kinin den vägen...

Jag måste alltså inte tömma karet utan kan ha i lerpulvret direkt i vattnet när jag byter??? ;)

Återigen tack för svaren...
#39 - 16 augusti 2007 18:38
Katharina skrev:
Det är jättebra i lilla räkkaret men det syns på en del av japanräkornas skal efter ömsning att det inte är som det ska i japankaret.. Det vita är inte lika täckande.. Det kan bero på att pH är så lågt i det karet, vattnet är brunt av trärötterna, men jag håller på och byter så mycket vatten jag vågar för att få bort det... Men det var därför jag tänkte om jag skulle tillsätta något för att stärka skalen.. Jag försöker mata med Cyklops iaf 3 ggr i veckan för att de ska få Kinin den vägen...

Jag måste alltså inte tömma karet utan kan ha i lerpulvret direkt i vattnet när jag byter??? ;)

Återigen tack för svaren...

Det som skiljer mellan de finare kvalité och de som finns i sverige är att de finare är en aning mer inavlade så de är lite känsligare än Svenska.
Det jag kan tänka mig varför de tappar färg är.
1. De börjar bli gamla.
2. Du har för lite mineraler i vattnet.
3. Dåligt vattenkvalité
4. Det är för varmt. Man ska helst ha runt 25 grader.

Sedan att det är för surt kan det inte stämma. Japanska odlare har de i ner till 6.5 ibland lägre.
#40 - 16 augusti 2007 18:59
Paatsu skrev:
Det som skiljer mellan de finare kvalité och de som finns i sverige är att de finare är en aning mer inavlade så de är lite känsligare än Svenska.

Det jag kan tänka mig varför de tappar färg är.

1. De börjar bli gamla.

2. Du har för lite mineraler i vattnet.

3. Dåligt vattenkvalité

4. Det är för varmt. Man ska helst ha runt 25 grader.

Sedan att det är för surt kan det inte stämma. Japanska odlare har de i ner till 6.5 ibland lägre.

Det är lite varmt, har täckglasen öppna men det har ofta legat på 26-27 grader... Men jag tror att problemet är för lite mineraler i vattnet... Men om lågt pH fräter på snäckornas skal, kan det inte även fräta på räkornas???

Nu har jag beställt leran... Super, då får de ju lite mer mineraler... Sen fick jag tips av Xul att stoppa ner lite snäckskal, snäckkross eller kalksten. Sen fyller jag på med lite mer engelsk sjösten... Av Leonard fick jag tipset att ge mer Cyklops eller liknande små kräftdjur för att gynna räkskalen...

Gamla är de små rackarna inte och inte ens fullvuxna än så de som inte har så fina skal hinner byta igen när jag får till balansen ordentligt... ;)

Nu har jag flera kullar smått i japankaret så snart kan vi byta lite räklingar... Det är ju extra viktigt om de är sönderavlade... [:o]

Tack för dina råd... ;)
#41 - 16 augusti 2007 21:40
Katharina skrev:
Det är lite varmt, har täckglasen öppna men det har ofta legat på 26-27 grader... Men jag tror att problemet är för lite mineraler i vattnet... Men om lågt pH fräter på snäckornas skal, kan det inte även fräta på räkornas???

Nu har jag beställt leran... Super, då får de ju lite mer mineraler... Sen fick jag tips av Xul att stoppa ner lite snäckskal, snäckkross eller kalksten. Sen fyller jag på med lite mer engelsk sjösten... Av Leonard fick jag tipset att ge mer Cyklops eller liknande små kräftdjur för att gynna räkskalen...

Gamla är de små rackarna inte och inte ens fullvuxna än så de som inte har så fina skal hinner byta igen när jag får till balansen ordentligt... ;)

Nu har jag flera kullar smått i japankaret så snart kan vi byta lite räklingar... Det är ju extra viktigt om de är sönderavlade... [:o]

Tack för dina råd... ;)

Som Sonja sa innan så är snäckor och räkor inte uppbyggda på samma sätt. Räkor får t o m problem med skalet när vattnet är för hårt och pH för högt.
#42 - 17 augusti 2007 06:04
Katharina: Jag undrar fortfarande varför du vill höja GH? Eftersom du bor i Stockholm så ligger ditt GH-värde mellan 4-6, vilket är i det närmaste optimalt om man ser till de värden som Paatsu rekommenderar. GH sjunker inte med tiden.

Däremot så bör du höja dina KH-värden, som du ju skriver i en annan tråd ligger på 2 respektive 0. Med så låga värden så riskerar du stora svängningar i pH, vilket tydligen räkor är känsliga för, om jag fattat rätt.

Att lägga i preparat bara för att några Japanska odlare gör det verkar lite flummigt, eftersom du inte har en aning om vilket vatten de utgår ifrån.

Det är stor skillnad mellan KH och GH, jag tycker fortfarande att det verkar som att du blandar ihop dessa två.... Försök att sätta dig in i vad de olika värdena står för och hur de påverkar vattnet! Det finns massor med trådar i vattenkemiforumet i ämnet. Vissa inlägg krånglar kanske till det i onödan, men du skulle nog tjäna mycket på om du ser till att få grepp om det här.
#43 - 17 augusti 2007 08:21
Ha ha...

Ja, jag vet.. Det är bara det är jag får gåshud när man pratar om kemi, någon form av allergisk reaktion.. Det var därför jag skapade den här tråden för att försöka få svaret direkt av er som kan.. Är jag genomskådad nu :D :D

Jag är jättetacksam för era svar och ska försöka höja KH lite långsamt med medlet jag köpte och lägga i lite mer sand, snäckskal osv... ;)
#44 - 9 september 2007 11:06
Uppdatering efter några veckor..

Jag hade pH 7 och kh 2 i japankaret 60 L.

Jag köpte pH höjande JBL Aquakal och hällde bara i ca 1 ml eftersom jag är rädd för stora förändringar hos räkorna och egentligen inte gillar kemikalier.. Sen köpte jag korallkross och hällde i ca 4 knutna nävar...

Idag pH 7,5 och kh 4.. Super..

I lilla karet, 30 L, med svenska crystal. pH 6 och kh 0.

Jag hällde i ca 2 knutna nävar korallkross. Inget Aquakal för jag ville se skillnaden..

Idag pH 7 och kh 0... Så nu hällde jag i 0,5 ml Aquakal där med...

Spännande.. Nu återstår att köpa ett gh test och hälla i av koi lerpulvret...

Tack Paatsu och Ola... ;) ;)
#45 - 10 september 2007 19:48
Katharina skrev:
Jag hade pH 7 och kh 2 i japankaret 60 L.

Jag köpte pH höjande JBL Aquakal och hällde bara i ca 1 ml eftersom jag är rädd för stora förändringar hos räkorna och egentligen inte gillar kemikalier.. Sen köpte jag korallkross och hällde i ca 4 knutna nävar...

Idag pH 7,5 och kh 4.. Super..

I lilla karet, 30 L, med svenska crystal. pH 6 och kh 0.

Jag hällde i ca 2 knutna nävar korallkross. Inget Aquakal för jag ville se skillnaden..

Idag pH 7 och kh 0... Så nu hällde jag i 0,5 ml Aquakal där med...

Spännande.. Nu återstår att köpa ett gh test och hälla i av koi lerpulvret...

Tack Paatsu och Ola... ;) ;)

Så du köpte koileran? Vad kostade det med frakt?
#46 - 10 september 2007 21:36
Paatsu skrev:
Så du köpte koileran? Vad kostade det med frakt?

Oj, det var så lite att jag inte minns... Lite över hundringen, tror jag... Har inte börjat med den än.. Ska köpa ett gh test också...

Ja, det vore ju himla tråkigt att få tag i så fina japaner och förlora dem pga för dåligt vatten... ;)

Jo.. Den där graderingsskalan som jag fick av dig går inte att öppna längre.. Du har ingen ny??? Jag får nog printa ut den så man har den... ;)
#47 - 10 september 2007 22:40
Katharina skrev:
Oj, det var så lite att jag inte minns... Lite över hundringen, tror jag... Har inte börjat med den än.. Ska köpa ett gh test också...

Ja, det vore ju himla tråkigt att få tag i så fina japaner och förlora dem pga för dåligt vatten... ;)

Jo.. Den där graderingsskalan som jag fick av dig går inte att öppna längre.. Du har ingen ny??? Jag får nog printa ut den så man har den... ;)

Jag har en graderingskala på min sida.
http://www.redbee.se/gradering/
#48 - 13 november 2007 14:38
Nu har jag fått ordning på värdena...

Jag köpte en ny pump, Circulator 350 med fritt sittande filter och med följde en behållare med sten som var biokemiskt eller något sådant.. Jag kan inte det här alls men det skulle iaf vara bra för vattenkvalitén så jag kopplade på den också... En massa småstenar...
Nu är kh uppe i 4 och ph 7,5 så nu kan japanerna rent av få några svenska eklöv också.. :D
Alla verkar må jättebra och nu är även flera av mina räklingar med rom... Räknade till 11 honor med rom härom dagen.. Tyvärr har hittills inte så många småttingar klarat sig... 1-2 per kull kanske...
Jag ska avvakta och se hur det blir nu med en bra pump och bra vattenvärden... ;)

Annons