Tappar flöde

#1 - 7 oktober 2011 05:31
Hej!

Har en fråga om mitt aquael fan plus 2.
• Var för tappar mitt aquael fan plus 2 flödet såsnabbt efter rengöring!

Erik
#2 - 7 oktober 2011 05:44
Antar att det är samma problem som jag har med mitt Juwel innerfilter. Filtermattan är för finkorning vilket gör att den sätts igen efter bara ett par dagar.
#3 - 7 oktober 2011 05:56
Okej, ska jag köpa ett nytt eller köpa ett lite grövreflitermassa?

Erik
#4 - 7 oktober 2011 07:35
Storlek på kar? Mycket växter som släpper växtdelar? Testa att ta bort "skalet" runt filtersvampen och kör med den öppen.
Är lätt att det sätter igen sig vid springorna, men om man kör öppet så sprider man ut ytan där vattnet sugs in.
#5 - 7 oktober 2011 08:12
J.Milton skrev:
Storlek på kar? Mycket växter som släpper växtdelar? Testa att ta bort "skalet" runt filtersvampen och kör med den öppen.

Är lätt att det sätter igen sig vid springorna, men om man kör öppet så sprider man ut ytan där vattnet sugs in.

Precis som J.Milton skriver är det ett lätt sätt att fördela vattenflödet genom att ta bort locket. Men en filtermatta med 10PPI underlättar flödet. Värt att tänka på när/om du installerar en ny filtermatta är att du blir av med de nyttiga bakterierna som sitter i filtret och karet bör behandlas som nystartat.
#6 - 7 oktober 2011 08:39
erkiperki skrev:
Hej!

Har en fråga om mitt aquael fan plus 2.

• Var för tappar mitt aquael fan plus 2 flödet såsnabbt efter rengöring!

Erik

Troligen någon eller flera av följande orsaker:
[LIST]
[*]för litet filter till mängden fisk
[*]matar för mycket
[*]mycket döda växtdelar
[/LIST][INDENT][/INDENT]
#7 - 7 oktober 2011 12:32
Slänger in en fråga
• Varför växer inte mina växter? Vat inte vad dom heter men kanske händer så när dom blir gamla.
karet är på 100 liter
Fiskar: 2 scalarer, 8 zebrafiskar, 1 praktbotia ( nu kommer ni klaga på mig för att jag har praktbotier och scalarer i för litet kar), 1 ancitrius, 2 små platy

Matar varannan dag har en java mossa klump men ser ingen java mossa i och två andra som inte växer
#8 - 7 oktober 2011 12:35
vad göder du med, vad har du för ljus?

och slutligen, köp ett större kar! :)
#9 - 7 oktober 2011 12:46
Har inte råd att köpa ett nytt kar :(, Göder inte med nåt, Vet inte vad för lampa jag har men behöver nog köpa en ny men har inte råd.

kanska ska starta om det totalt.
#10 - 7 oktober 2011 13:01
erkiperki skrev:
Har inte råd att köpa ett nytt kar :(, Göder inte med nåt, Vet inte vad för lampa jag har men behöver nog köpa en ny men har inte råd.

kanska ska starta om det totalt.
En omstart kommer bara påfresta fiskarna och slutresultatet blir detsamma så länge du inte ändrar tillgången på näring för växterna och filtreringen och belysningen!
#11 - 7 oktober 2011 13:02
byt in scalarerna o botiorna om du nu inte har råd med större kar. det är för litet för dom..
#12 - 7 oktober 2011 13:17
botian är ganska liten men mina scalarer kan jag nog byta/sälja men botian får gå kvar till jul då ska jag nog ha råd

Tackar för svaren erik

Annons