Tappade bort min kolsyra...

#1 - 25 maj 2006 14:07
Hej hej.

Lyckades tappa bort min lilla frågetråd om Co2 så jag skriver väl en ny.
Jag har hört om folk som göder sitt akvarium med Co2 som man extraherar från mäsk, hur funkar det. Någon som har en bra förklaring eller en bra länk...?
#3 - 26 maj 2006 11:39
det funkar men inte bra svårt o få jämna nivåer på det

Ska du serigöst använda Co2 så kör med riktiga tuber o magnetventiler o ph controllers
#4 - 26 maj 2006 15:25
Jag tycker inta att man kategoriskt ska säga att DIY är dåligt, för många fungerar det väldigt väl och har en låg ekonomisk tröskel.

Jag tycker att det är ett mycket bra sätt att prova på CO2, det man ska tänka på är att läsa in sig lite först och få lite förståelse för vad som händer, jag började själv så.

Denna länk är bra att läsa oavsett vad man vill i framtiden:

http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html
#5 - 26 maj 2006 16:10
Jag håller med NE. Det är ett bra sätt som för många fungerar alldeles utmärkt. En bra testa-på-metod helt enkelt. Jag körde länge med mäsk och det fungerade bra tills jag fick på tok för mycket snabbväxare som åt allt vad kol heter. Här är en bild på mitt kar matat med mäsk. Ingen vidare layout/aquascaping men växterna växte bra: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=70
#6 - 26 maj 2006 18:24
[quote=Im a Guppy]
Lyckades tappa bort min lilla frågetråd om Co2 [/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ett litet tips om du tappar bort tråden är att gå in på din profil och klicka på "Hitta alla ämnen startade av......"[/COLOR][/FONT]
#7 - 26 maj 2006 19:56
[quote=BluesBoy] En bra testa-på-metod helt enkelt.[/quote]

håller med, funkade fint för mej när ja väl skötte bytena av flaskan och håller man bara koll på ph't så är "övergödning" inget större problem.
#8 - 28 maj 2006 13:59
Det bästa med diy är ju att man får just mäsk som slutprodukt... vill man inte starta hembränneri, kan man sätta mjöd istället, det producerar antagligen mindre koldioxid, men sätt mer då.

Nä, mer seriöst. Är det inte så att det är straffbart att producera mäsk enligt svensk lag? Nu är det sällan fråga om några stora mängder för akvariebruk, men trots allt.
B!
#9 - 28 maj 2006 14:16
[quote=Mr B]Nä, mer seriöst. Är det inte så att det är straffbart att producera mäsk enligt svensk lag? [/quote]

det är straffbart om man gör det i syfte att i slutändan bränna sprit men sätta mäsk för att komma åt koldioxiden är fullt lagligt oavsett vilken % mäsken når.

har gått så vilda diskussioner om just detta förr så en deltagare valde att fråga en åklagare i malmö och fick då ovanstående svar.
#10 - 28 maj 2006 15:20
Nice.... "det var aldrig meningen att det skulle bli sprit, men det blev så mycket mäsk att grannarna klaga... så jag fick bränna av lite till dem, så de skulle vara tysta"

;- )
B!
#11 - 28 maj 2006 16:11
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=526202&postcount=45

för att kunna åka dit för mäsken krävs det att det finns uppsåt.
detta är plockat ur alkohollagen och det är upp till polis och åklagare att bevisa att mäsken INTE varit för co2 tillverkning utan för sprittillverkning och frågan är om dom ens kan bevisa det bortom rimligt tvivel även om man har en brännare hemma :/

Med mäsk förstås en jäsande vätska som blir sprit om den får

fortsätta att jäsa.

2. bereder mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit

eller spritdrycker eller

döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1999:1001).
alkohollagen
#12 - 28 maj 2006 16:53
vanlig bakjäst brukar man säga kommer upp i ultimata 14%..
om ni vill göra något gott ex, siman, så kan ni räkna på formeln..

0.17gram socker löst i 1liter vatten = 1%

Lite offtopic..
#13 - 28 maj 2006 16:58
[quote=Hynt]0.17gram socker löst i 1liter vatten = 1%[/quote]

låter väldigt lite tycker jatg.
då skulle det räcka med 2.38gr socker per liter vatten.
#14 - 28 maj 2006 17:15
[quote=Raven]låter väldigt lite tycker jatg.
då skulle det räcka med 2.38gr socker per liter vatten.[/quote]

stämmer rätt bra det, brukar gå en 6 - 8 kilo socker på en 25 - 30liters jäsning.. så det stämmer.. inge ide att sätta för mycket socker fungerar som koncerverande effekt.. blir jobbigt för jästen att jobba då.. =)

http://www.bryggforum.com <- för hembryggare..
#15 - 28 maj 2006 19:11
tycker fortfarande det låter...off

2.38gr socker per 1 liter vatten ger 14%
på 20liter vatten blir 0,0476kg socker.

du har möjligtvis inte blandat ihop L och CL ?

räknat på cl blir det 4.76kg per 20 liter.

eller är det jag som räknar käpp rätt åt h****e
#16 - 28 maj 2006 19:22
Vet någon hur högt tryck man kan få i en jäsning innan det stannar av eller i värsta fall exploderar ?

Skulle man inte kunna jäsa i ett tryckkärl tex tryckokare och dosera ut det i lämplig mäng ?
#17 - 28 maj 2006 19:31
[quote=albjohn]Vet någon hur högt tryck man kan få i en jäsning innan det stannar av eller i värsta fall exploderar ?[/quote]
tror det va runt 13kg vanliga "sodaflaskor" exploderade för mythbusters.

Skulle man inte kunna jäsa i ett tryckkärl tex tryckokare och dosera ut det i lämplig mäng ?

går går ju men problemet är att man får ligga och justera gasutflödet då det annars flödar mycket i början men mindre och mindre när trycket sjunker.

ett rör med fast botten och ett tak som rör sej upp och ner tror jag skulle funka bättre då man får ett jämnt tryck.
#18 - 28 maj 2006 19:44
En regulator från en svets borde funka den ger jämn volym oavsett tryck men frågan är ju hur den funkar med så låga tryck som det förmodligen handlar om.

Nja, dunkar/flaskor eller en riktig anläggning är nog klokare
#19 - 28 maj 2006 19:47
[quote=Raven]tror det va runt 13kg vanliga "sodaflaskor" exploderade för mythbusters.

går går ju men problemet är att man får ligga och justera gasutflödet då det annars flödar mycket i början men mindre och mindre när trycket sjunker.

ett rör med fast botten och ett tak som rör sej upp och ner tror jag skulle funka bättre då man får ett jämnt tryck.[/quote]

Jadu, blev osäker nu varit vaken för länge för räkna på det nu =)
länge sedan jag jäste något och då var det turbojäst som gällde..
8kg på 25liter =)
#20 - 28 maj 2006 19:57
[quote=albjohn]En regulator från en svets borde funka den ger jämn volym oavsett tryck men frågan är ju hur den funkar med så låga tryck som det förmodligen handlar om.[/quote]
iofs men då får man va noga med att den tål koldioxid också.
co2 är ju rätt frätande.

Nja, dunkar/flaskor eller en riktig anläggning är nog klokare

rikti anläggning är det jag kommer satsa på om ja nån gång ska co2 göda igen.

en ombyggd brandsläckare kostar ju bara 600-1200 fylld testad och klar att användas

[quote=Hynt]Jadu, blev osäker nu varit vaken för länge för räkna på det nu =)
länge sedan jag jäste något och då var det turbojäst som gällde..
8kg på 25liter =)[/quote]
låter som det är dags å "våldta kudden" ;) men finns ju google om inte annat.
#21 - 28 maj 2006 20:06
Raven: Det blir nog en riktig för mig ochså när det blir dags.

Jag ringde fö och frågade en firma i Skellefteå om tuber och dom skulle ha 1000kr för den och 500kr för kommande fyllningar, jag tyckte fyllningen lät dyr men det finns nog fler firmor som kan fixa det.
#22 - 28 maj 2006 21:09
Hynt, hitta ett pdf dokument som anger 17gr socker ger 1% 1L

vet inte vad torrjästen klarar men säg 15% då blir det 17x15=255gr socker per liter vatten.
fuskar lite så säg 250gr per 1liter vatten då ska man ha 1kg per 4L vatten.

500kr för en fyllning låter ävldigt dyrt, läst om ett ställe som tog 150kr för fyllning.
#23 - 28 maj 2006 22:08
"Man brukar räkna med 13% som det
optimala och det säkraste sättet att nå dit är att använda Turbojäst.
För att kunna jäsa måste sockret vara helt upplöst i vatten. 17
gram socker ger 1% alkohol i en liter mäsk."

Källa: Ola Norrman "Hemmaframställning av sprit"

;) går att beställa boken från Gert Strand på www.partyman.se
i tryckt form eller i pdf..
#24 - 29 maj 2006 05:22
500kr för en fyllning låter ävldigt dyrt, läst om ett ställe som tog 150kr för fyllning.

Jag brukar fylla på två olika ställen, den ena tar 408sek den andra 205sek.

Annons