Tapecrete till DIY bakgrund

#1 - 3 augusti 2009 21:11
Jag håller på att testa att göra bakgrund enligt Patrikmalmö recept
Har även pluggat på om vad Tapecrete är och att det är säkert, bla Hempel har en produkt som baseras på samma för att säkra dricksvattentankar invändigt.

Nu till frågan, är det någon här på Zoopet som testat metoden?
Och i så fall, har ni erfarenhet,tips och trix att dela med er??

Håller på med att karva på frigoliten, hoppas jag kan "mura" imorgon:d
#2 - 3 augusti 2009 21:42
Häftigt! Upp med bilder imorrn då? Är Tapecrete dyrt? Hur funkar det? Berätta mer info om materialet :)
#3 - 4 augusti 2009 07:27
DAHLBERG skrev:
Häftigt! Upp med bilder imorrn då? Är Tapecrete dyrt? Hur funkar det? Berätta mer info om materialet:)

Dax o ladda kameran med andra ord:D fast frågan är om jag vill skämma ut mig offentligt[:o]
Jag gav 185 :- för en liter på Tropikhuset (fick ha flaska med mig för de sålde det i lösvikt)
Exakt hur det fungerar vet jag inte, men det är en polymer (Akryl?) man blandar i cementen och ämnet gör så att cementen ska bli förseglad, varken läcka in eller ut.

http://www.astekcomposites.com/?cat=Products&pid=647895273
http://www.cicogroup.com/tec_sp2.shtml

Jag hoppas på få koll på hur jag ska blanda i det,
Patrikmalmö körde på med 25% av vattnet skulle bytas till Tapecrete när man blandade det i cementen.
Sedan om man läser andra länken står där inget om vatten.........
#4 - 4 augusti 2009 08:15
du har inte möjligtvis länken till DIY-bakgrunden?
Skulle vilja testa ngt sådant självt...
#5 - 4 augusti 2009 09:02
du har inte möjligtvis länken till DIY-bakgrunden?

Skulle vilja testa ngt sådant självt...

Det är en massa länkar... står skrivet lite överallt om den, sök på patrikmalmö och tapecrete så ska du se att du hittar
Jag ska försöka skriva en sammanfattning i denna tråd efterhand som jag fortskrider.
#6 - 4 augusti 2009 09:07
Undras hur många sådanhära frigolitkroppar det synts till på olika forum:D

Jag tänker mig skjuvat berg som står på högkant[:o] tänker göra grottor in i vecken.

Kommentarer mottages tacksamt, gärna konstruktiv kritik, det är det man utvecklas av:p

[ATTACH]21735[/ATTACH]
Bilagor:
#7 - 4 augusti 2009 13:44
Friskt vågat hälften vunnit

Nu har jag kommit ett steg längre men som sagt någon konstnär blir jag aldrig.
Men det var rätt kul att hålla på:D

Blandande cement 3- 5 vikt% svartoxid och 25% av vattnet var Tapecrete
ca 4 l vätska till 20 kg säck
Gjorde den plastisk, bilden visar den när den var på gränsen för torr, ska precis inte bli sprickor i klumpen när man pressar ihop den till en boll.
[ATTACH]21744[/ATTACH][ATTACH]21745[/ATTACH][ATTACH]21746[/ATTACH][ATTACH]21749[/ATTACH][ATTACH]21750[/ATTACH]

Tapecreten ser ut som mjölk
[ATTACH]21748[/ATTACH]

La ut ett 10 -15 mm tjockt lager ,detta var inte lätt få lika, troligen har jag missar med det.
Det som förvånade mig var att det inte var så svårt att lägga på de ytorna som till och med var negativa.
[ATTACH]21751[/ATTACH]

Insåg på direkten att det blev för tungt så jag delade bakgrunden.

När cementen börjat sätta sig lite började arbetat med pensel och jordfärgerna, penslade först sedan stöpplade jag upp ytan.
Det tog ett tag innan man får in tekniken, det svåra är att ha lagom med vatten i penseln. Är det för lite så lyfter den ytan och är det för mycket slammar det upp.
[ATTACH]21747[/ATTACH]
[ATTACH]21752[/ATTACH]

När jag tidigare jobbat cement har jag lärt mig att om man arbetar för mycket på ytan så blir det en skorpa som inte håller så bra när cementen stelnat.
#8 - 4 augusti 2009 14:12
WOW! [:-9]:d
Tycker att det ser jätteläckert ut!
#9 - 4 augusti 2009 15:21
ToveTott skrev:
WOW! [:-9]:d

Tycker att det ser jätteläckert ut!

Smickrare där[:o]

Lattjade vidare med att försöka lära mig att göra sprickor, ville försöka få mer liv i den.

Blixten på kameran gör faktisk att det både ser plattare och grönare ut än i verkligheten.

[ATTACH]21754[/ATTACH][ATTACH]21755[/ATTACH][ATTACH]21756[/ATTACH]

Jag tar tacksamt emot tips om färgval, vilket håll man skulle brutit mot, jag har noll känsla för det här, fattar bara att jag är halvvägs till pluto eller nått annat långtbortistan:)

B2 (mellansonen) kom och sa att han tyckte det var jätteverkligt, han ska väl be mig om något:D:p
#10 - 6 augusti 2009 09:46
Tar sin tid...

....att härda

vill inte stressa på projektet så det får ta sin tid

gjorde lite ph mätningar på en spillbit, ph sticker upp lite
får se om det blir likadant på bakgrunden när den är helt genomhärdad osv
funderar på att köra lite tester hur mycket av Tapecrete man ska ha i eller det räcker att pensla på ytan efteråt

[ATTACH]21794[/ATTACH]
#11 - 6 augusti 2009 10:03
ingen lack ovanpå färgen ??

.
#12 - 6 augusti 2009 11:44
Kensa skrev:
ingen lack ovanpå färgen ??

.

Nja, jag vet inte om Tapecreten kan kallas för lack men den ska jag toppa med. Jordfärgerna behöver något som binder dom med annars kommer de sköljas bort.

Se det hela som ett test från min sida om metoden fungera till mjukvatten (SA) Skulle det inte fungera så beställer jag en laddning epotex
http://www.epotex.se/page/139/154/26/54
#13 - 6 augusti 2009 12:00
tips.....

sadolin / starka golvlack är lika bra (iaf här) men kostar bra mindre.

.
#14 - 6 augusti 2009 13:56
Jag tror jag var på samma föredrag som PatrikMalmö, när Tapecrete introducerades för oss i Malmö Akvarieförening för många år sedan. Kul att se att kunskapen sprider sig tack vare Patrik :)

Som jag minns det skulle tapecreten göra att pH i princip inte skulle påverkas alls, vilket nästan låter för bra för att vara sant. Det ska bli spännande att se vad du kommer fram till när det gäller detta!

Vi fick se extremt snygga avgjutningar gjorda med tapecreteblandad cement och remsor av glasfiber. Glasfiberremsorna gjorde att bakgrunderna kunde göras tunna. En silkonform gjordes på det man ville gjuta av. Sedan lades cement och och glasfiberremsor i tunna lager på denna. Ytan blev extremt verklighetstrogen, både på sten- och trä-avgjutningar.

Håll oss uppdaterade hur det går med detta projekt!
#15 - 6 augusti 2009 14:13
såååå.....vart får man tag i detta ??
hornbach / bauhaus ?

hur mycket behöver man till en "veckad" bakgrund som är 0,7-0,8 kvadratmeter ??

vad kostar det ??

.
#16 - 6 augusti 2009 14:40
Kensa skrev:
såååå.....vart får man tag i detta ??

hornbach / bauhaus ?

hur mycket behöver man till en "veckad" bakgrund som är 0,7-0,8 kvadratmeter ??

vad kostar det ??

.

Bakgrunden på bilderna är 1*0,5 m, kan väl kallas veckad:d
Köpte cementen på Bauhaus, tror det var 59:- för en säck, det gick åt ca 15 kg så som jag gjorde.
Tapecreten köpte jag på Tropikhuset för 185:- för en liter, det gick åt rätt så mycket när jag blandade det i cementen, 25% av vätskan som totalt var ca 3 liter.

Sedan för att behandla utanpå en omgång, ca 1-1,5 dl

Jordfärgerna köpte jag på Östra färghandeln, köpte 3 sorter och 1 kg av varje, ca 120:-kg, det var bara den svarta det gick åt mycket av men jag tog för mycket det blev väldigt mörkt.

Fick panik när jag la på sista lagert Tapecrete , visst, jag hade läst att det kunde blir grönt, men så in i h-e grönt kunde jag inte föreställa mig.
Nåväl nu när det torkar så blev det bara mörkare, det gröna försvann
(kanske något mörkgrönt)
#17 - 6 augusti 2009 14:45
Jag tror jag var på samma föredrag som PatrikMalmö, när Tapecrete introducerades för oss i Malmö Akvarieförening för många år sedan. Kul att se att kunskapen sprider sig tack vare Patrik :)

Som jag minns det skulle tapecreten göra att pH i princip inte skulle påverkas alls, vilket nästan låter för bra för att vara sant. Det ska bli spännande att se vad du kommer fram till när det gäller detta!

Vi fick se extremt snygga avgjutningar gjorda med tapecreteblandad cement och remsor av glasfiber. Glasfiberremsorna gjorde att bakgrunderna kunde göras tunna. En silkonform gjordes på det man ville gjuta av. Sedan lades cement och och glasfiberremsor i tunna lager på denna. Ytan blev extremt verklighetstrogen, både på sten- och trä-avgjutningar.

Håll oss uppdaterade hur det går med detta projekt!

Låter som en intressant fortsättning av övningarna, att lära sig göra silikonformar.

Vad för typ av glasfiber hade ni??
#18 - 6 augusti 2009 14:50
flygrc skrev:
Låter som en intressant fortsättning av övningarna, att lära sig göra silikonformar.

Vad för typ av glasfiber hade ni??

Jag har inte gjort några sådan bakgrunder själv, utan bara fått tekniken demonstrerad för mig för många år sedan. Vad jag minns var det vanlig glasfiberväv som revs i remsor.

Förresten så var det kanske inte silikon utan latex som användes för att göra gjutformarna... minns inte säkert.
#19 - 6 augusti 2009 19:50
Skitsnyggt juh!!!
#20 - 10 augusti 2009 12:28
Kensa skrev:
tips.....

.

Är det en härdlack? (tvåkomponents)
#21 - 10 augusti 2009 12:35
Nu tyckte jag att den torkat nog(längre än tre dar som var föreskrivet) och sjösatte den idag.
Blev lite mjölkig på ytan, det gillar jag inte alls:(

Ytan blev full av små bubblor precis överallt så helt klart att det finns porer som läcker ut luft eller nått.( trots dubbel behandling på en delyta)

Nåväl, nu får den vara i vattnet ett tag.
Kommer kolla kH och pH.
Skulle detta inte fungera... som sagt det finns annat... funkar golvlack så ska jag se om det finns i matt, annars blir det akvarielack
#22 - 10 augusti 2009 18:33
Kasst

Det här är kört[:(!][B)][:-177][:-48][:-84][:-115][:-118]

Nåväl man lär så länge man lever och stryk så länge man lär....

[ATTACH]21872[/ATTACH]
#23 - 10 augusti 2009 19:10
Kensa skrev:
tips.....

[QUOTE=flygrc;1313219]Är det en härdlack? (tvåkomponents)

.[/QUOTE]
Hittade svaret

http://www.nordsjosadolin.se/#/productadvisor1/productcategory3/productdetail2/

Läste produktsäkerhetsdatabladet

http://www.nordsjosadolin.se/assets/productselector/MSDS/SA_SE_SV_GOLVLACK%20STARK%20EPOXI.pdf

Under punkt 15

"R51/53 Giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka
skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."

Kan ju handla om ohärdat material, står under "komponent A"
#24 - 11 augusti 2009 01:10
flygrc skrev:
Är det en härdlack? (tvåkomponents)

jajamensan.

Hälsar från Korea.......

.
#25 - 11 augusti 2009 09:30
Kensa skrev:
jajamensan.

Hälsar från Korea.......

.

He he, snacka om Zoopetberoende:D
tur man själv bara är periodare:p
#26 - 12 augusti 2009 11:33
Mätte kH och pH, kh ändras inte, pH rusar upp, med andra ord det spärras inte
kalciumhydroxid så då är det även troligt att det läcker joner av natrium, kalium och kalcium, har man växter så är det byggstenar som behövs men man vet inte i vilket tempo så det blir nog svårkontrollerat.
pH hade man säkert kunna kontrollera med en CO2 anläggning men det ska fungera ändå så jag kommer att göra om testerna med epotex.

Gjorde en liten sats där all vätskan var tapecrete i cementen, härdade fint osv
samma här med kH och pH, får se hur det ser ut om ett tag, kan ju handla om hur mycket och hur länge det läcker.

Nu börjar det vita släppa på bakgrunden men i mina ögon så handlar det om att det snart är upplöst.
#27 - 12 augusti 2009 12:12
flygrc skrev:
Mätte kH och pH, kh ändras inte, pH rusar upp, med andra ord det spärras inte

/---/

samma här med kH och pH, får se hur det ser ut om ett tag, kan ju handla om hur mycket och hur länge det läcker.

Mycket intressant. Det verkar alltså som det var för bra för att vara sant att hårdhet och pH inte skulle påverkas, åtminstone i det korta loppet. Hoppas du fortsätter mäta ett tag till och meddelar oss hur det går!
#28 - 14 augusti 2009 19:16
flygrc skrev:

.

Still same shit, kH är stabilt men pH åker upp till 9- 9,5
Det lakas säkert ut med tiden men vem orkar vänta:D
jag har beställt 1,5kg epotex
#29 - 20 augusti 2009 18:27
Väldigt snyggt!

Annons