Tänkte starta ett 250 liters

#1 - 1 juli 2010 21:32
Jag funderar på att dra igång ett 250 liters akvarium och dom afrikanska cikliderna är dom jag fastnat mest för. Eftersom det är mitt första akvarium i vuxen ålder (mina tidigare meriter är 20 år gamla) behöver jag en hel del råd. Arter jag funderat över är[LIST=1]
[*]Julidochromis regani, Kipili http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=113&SOK=1
[*]Astatotilapia latifasciata http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=150&SOK=1
[*]Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115&SOK=1
[*]Apistogramma cacatuoides http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1
[/LIST]Nu är det ju som så att det inte bara är fiskarna och jag som ska trivas med akvariet utan även min familj så det lutar åt ett med rötter och gärna mer än spridda växter. Så det jag nog vill ha hjälp med är att välja ut arter som funkar ihop i en sådan miljö. Vackra glada fiskar med intressant beteende är så klart ett plus :)

Funkar dessa tillsammans? Efter vad som står på zoopet så skulle det behövas ett pH på ganska exakt 7,5 för att dom ska trivas (strax under Julles värden men jag har sett andra siffror på andra håll). Jag vill helst inte hålla ett pH högt över 8 med tanke på vad det betyder för både växter och underhåll.

När en art vill ha bara sten och sand så hoppas jag att det räcker med att det finns ett stort område nog i akvariet som täcker dess behov. Hur är det med det egentligen?

Det finns också önskemål om räkor, kommer dom att bli till lunch fortare än kvickt?

Kanske långt men det är mycket som ska bli rätt också :)
#2 - 2 juli 2010 11:49
Lamprologus ocellatus och Apistogramma är för små och kommer sannolikt bli dödade och uppätna av de större arterna! Karet skall inredas med finkornig sand och sten och även många snäckor, om du ska ha ocellatus! De kräver revir och därför måste hela karet inredas på detta vis! Det är inte helt enkelt att starta den här typen av kar, med tiden så kommer de gruppera sig och vissa blir utstötta och dessa MÅSTE flyttas, det är annars inte humant! Räkor är det inte tal om i ett tanganyikakar;) Tycker du ska samla massor av information och ta dig en ordentlig tankeställare innan du bestämmer dig:)
#3 - 2 juli 2010 11:52
åheim skrev:
Tycker du ska samla massor av information och ta dig en ordentlig tankeställare innan du bestämmer dig:)

Javisst... det är därför jag är här :)
#4 - 4 juli 2010 08:53
följer upp med en fråga som kanske är intressant för "puffer" med!?

Är det klokt att köpa tex. ett par ciklider (hona, hane) denna helg och nästa helg köpa ett gäng till och så vidare?
Eller skall man köpa det flesta på samma gång!?

Har inga fiskar i mitt kar nu vilket är ett 540 (bara L-malar).

Tommy & Frida
Bilagor:
#5 - 4 juli 2010 21:18
test!
#6 - 4 juli 2010 21:24
blir en väldig blandning mellan viktoria, tanganyika och sydamerika.
#7 - 4 juli 2010 21:26
åheim skrev:
Lamprologus ocellatus och Apistogramma är för små och kommer sannolikt bli dödade och uppätna av de större arterna! Karet skall inredas med finkornig sand och sten och även många snäckor, om du ska ha ocellatus! De kräver revir och därför måste hela karet inredas på detta vis! Det är inte helt enkelt att starta den här typen av kar, med tiden så kommer de gruppera sig och vissa blir utstötta och dessa MÅSTE flyttas, det är annars inte humant! Räkor är det inte tal om i ett tanganyikakar;) Tycker du ska samla massor av information och ta dig en ordentlig tankeställare innan du bestämmer dig:)

nä, jag tror inte de kommer bli uppkäkade, stryk, kanske men inte uppkäkade. snäcklekare är tuffa. en av min hona på 2 cm jagade bort en annan större fisk på 6 cm.

jag är mera orolig för kakaduacikliden.
#8 - 7 juli 2010 10:43
Jag har kollat upp en massa mer info senaste veckan och insett att hur mycket jag än vill kombinera växter med dom vackra afrikanska cikliderna så kommer det ge mer problem än jag nog är villig att hantera, och ett växtakvarium är lite av ett krav för att få mandat för ett akvarium alls här hemma :) Min fråga var nog mer ett rop på "snälla låt det funka" även om jag nog redan visste att det inte var en så bra ide [:o] Det får bli ett senare projekt.

Men jag vill ha ciklider då jag tycker dom är intressantare än vanlig akvariefisk så det är bestämt att det blir en SA biotop med dvärgciklider, mycket växter och nån trevlig stimfisk. Kanske lite ot men som sista fråga, hur liten 'tank mate' tror ni att man kan ha tillsammans med en 10 cm ciklid?
#9 - 7 juli 2010 11:09
puffer skrev:
Jag har kollat upp en massa mer info senaste veckan och insett att hur mycket jag än vill kombinera växter med dom vackra afrikanska cikliderna så kommer det ge mer problem än jag nog är villig att hantera, och ett växtakvarium är lite av ett krav för att få mandat för ett akvarium alls här hemma :) Min fråga var nog mer ett rop på "snälla låt det funka" även om jag nog redan visste att det inte var en så bra ide [:o] Det får bli ett senare projekt.

Men jag vill ha ciklider då jag tycker dom är intressantare än vanlig akvariefisk så det är bestämt att det blir en SA biotop med dvärgciklider, mycket växter och nån trevlig stimfisk. Kanske lite ot men som sista fråga, hur liten 'tank mate' tror ni att man kan ha tillsammans med en 10 cm ciklid?

De flesta sydamerikanska ciklider går att ha med mindre stimmfiskar visst kan det försvinna en och annan tetra men det får man räkna med. köper man ungfisk som växer upp tillsammans så är chanserna större att lyckas.
#10 - 7 juli 2010 14:12
10 cm ciklid? vilken ciklid tänkte du på då?
#11 - 7 juli 2010 17:46
Dvärgciklider, tex fjärilscikliden eller grön bågfensciklid ligger båda under 10 cm. Funderade lite på palettcikliden men den får nog stanna i affären.
Bilagor:

Annons