Tänkte skaffa eldbukssalamandlar

#1 - 21 februari 2005 17:51
Hej
Jag hade tänkt skaffa mig två eldbukssalamandlar, men har lite frågor.
Jag har kollat på olika sidor på internet, men det står olika saker. E.x. att eldbukssalamandlar äter räkor, fiskfoder och insekter. Det stod också att det räcker med ett 10 liters akvarium för en eldbukssalamander, det verkar lite litet.

1. Vad äter eldbukssalamandlar, behöver de levande föda.
2. Hur ofta ska de ha mat.
3. Kan eldbukssalamandlar klara sig utan mat i en vecka,det stod så på en sida.
4. Räcker det med ett 10 liters akvarium för en eldbukssalamander, ungerfär hur stort ska två ha.

MVH Maria Lindh
#2 - 21 februari 2005 19:29
[QUOTE=maria lindh]Hej
Jag hade tänkt skaffa mig två eldbukssalamandlar, men har lite frågor.
Jag har kollat på olika sidor på internet, men det står olika saker. E.x. att eldbukssalamandlar äter räkor, fiskfoder och insekter. Det stod också att det räcker med ett 10 liters akvarium för en eldbukssalamander, det verkar lite litet.

1. Vad äter eldbukssalamandlar, behöver de levande föda.
2. Hur ofta ska de ha mat.
4. Räcker det med ett 10 liters akvarium för en eldbukssalamander, ungerfär hur stort ska två ha.

MVH Maria Lindh[/QUOTE]

1. Det behöver inte det. Räkor, röda mygglarver, tubifexmask är exempel. Sedan kan man ju ge t.ex daggmask på sommaren eller dyl.
2. Varannan till tredje dag.
3. Nej. Det ska i alla fall få mat en gång i veckan enligt mej.
4. Det räcker inte nej. Det är för litet. En av mina gulbukar är ca 12cm så. Får inte plats med riktig landdel och vattendel heller. För två skulle jag rekommendera minst 45-50l men gärna mer. För man blir ofta frestat att köpa en till buse :) Själv har man 3 i ett 63L.
#3 - 21 februari 2005 20:01
skaffa inte eldbukar utan gulbukar.. gulbukarna är trevligare och med keliga.. har båda och min eldbuk är liten och gör alldrig något intressant.. gömmer sig mest i vattnet medan gulbuken klättrar på mig.. på väggarna och inredningen.

mask är okej men jag skulle vara försiktig med insekter.. vissa insekter har skal som inte är hälsosamt att tugga och vissa är giftiga.
#4 - 22 februari 2005 06:27
gulbuk eller eldbuk spelar ingen roll. hur dom är går från djur till djur. Jag har 2 gulbukar och en eldbuk. Alla gör alltid saker. Och inte minst eldbuken. Ända skillnaden är att eldbuken blir några centimeter mindre än gulbuken, tror jag.
#5 - 22 februari 2005 08:52
den växer saktare tycker jag med.. men men.. jag håller mig till gulbukar när jag köper in i fortsättningen.. vissa djur vill bara inte bli tama hos mig

*min pojkvän tror att mina slammisar är konspiratörer som kommer att hoppa ur akvariet på natten och bita ihjäl mig...*
#6 - 22 februari 2005 14:14
Tack

:) Tack för alla svar.

/Maria
#7 - 22 februari 2005 21:49

Åker man på semester kan man gott hoppa över att mata den en vecka. Man kan om man vill ha några guppysar, fiskyngel ed i, som salamandern kan äta upp om den blir hungrig.

Om man ska följa jordbruksverkets regler, så är det följande som gäller för halvakvatiska arter:

Salamanderns längd (nos till svanssspets)upp till 10 cm (samt grodor upp till 5 cm) ska ha minst 20 cm höjd, 10 cm vattendjup och en yta på 0,15 m2 (på den ytan får du dock ha 7 st i den storleken) Ex på yta är då 60 x 25 cm.

Salamanderns längd 11-15 cm (samt grodor 5,5-7,5 cm) ska ha minst 30 cm höjd, 10 cm vattendjup och en yta på 0,35 m2 (på den ytan får du dock ha 7 st i den storleken) Ex på yta är då ca 80 x 44 cm.

Salamanderns längd över 15 cm (samt grodor mer än 7,5 cm) ska ha minst 30 cm höjd, 15 cm vattendjup och en yta på 0,4 m2 (på den ytan får du dock ha 5 st i den storleken) Ex på yta är då ca 90 x 45 cm.

Andra regler gäller för träd/marklevande groddjur, och ytterligare andra för helakvatiska. Dessa regler gäller som rekomendationer till den som endast håller ett litet antal djur eller ej avlar. Att ta en anda kull innebär att man avlar, och då måste dessa regler följas.
#8 - 23 februari 2005 19:29
En salamander klarar sig mycket mycket längre än en vecka utan mat, det innebär inte att man inte ska undvika att mata dem.....bara att man inte behöver vara orolig om man åker bort under en vecka.

LOL@Jordbruksverket - Jag har läst dessa regler ett antal gånger och skrattat varje gång... Snacka om att bygga luftslott.
#9 - 24 februari 2005 15:12
Tack för svaren!Hälsningar Maria
#10 - 24 februari 2005 22:26
LOL@Jordbruksverket - Jag har läst dessa regler ett antal gånger och skrattat varje gång... Snacka om att bygga luftslott.[/QUOTE]

Nej, visst, jag håller inte heller med dem alla gånger. Men det är reglerna som gäller. För en privatperson som bara har något enstaka djur är det ingen lag, men för uppfödare eller den som säljer eller förevisar djur, är det lag.
Troligen blir inte en privat uppfödare kollad, då det måste till an anmälan först, om de nu inte gör stickkontroller, vilket de kan göra hos uppfödare som finns i register.

Jag föder upp smådjur, och följer kraven på burstorlek på alla dessa, och försöker hålla mig till lagen även i hållning av de djur jag inte föder upp.

Skulle någon argsint granne ed anmäla, och man blir kollad, åker man inte i fängelse pga att man inte följer reglerna ;) Man brukar få en månad på sig att räta till missförhållandena, annars blir det böter.
#11 - 25 februari 2005 09:29
hmm.. enligt jordbruksverkets regler kan man nog ha mycket mer små vänner än de två jag har.. kanske ska skaffa en till värt att i alla fall fundera över...
#12 - 5 mars 2005 09:06
Tja

Om det interserar så skulle du kunna få köpa 2 eldbukssalamandlar av mig med terrarium knappt ½år gammalt, all inredning meföljer. Är du interserad kontaktar mig på [email]johan.rosell@telia.com[/email].

Pris:1000kr
#13 - 5 mars 2005 12:14
nej tack.. jag har två stycken i ett 163 liters nu... de har gott om plats.. men jag skaffar nog itne fler.. har problem nog med djuren jag har.. *varför äter det lilla odjuret inte.. varken räkor, kaviar, torkat eller nått har gått ner.. så nervös verkar han inte över flytten... jaja.. han klarar sig i alla fall en vecka till utan mat...*
#14 - 9 mars 2005 14:16
Jag undrar om man kan hålla i eldbukssalamandrar?
Vi var på en zoobutik där de sa att man inte skulle det, bara om det var ett måste. För att huden var ömtålig

/Maria :confused:
#15 - 9 mars 2005 14:29
Såklart man ska kan hålla i dom. Bara du har fuktiga händer och är väldigt lugn. Salamanderns hud är främst väldigt ömtålig mot värme och bränner sig hyggligt lätt.
#16 - 9 mars 2005 15:06
mm.. och de ska ju inte torka ut... de går och hålla i med våta händer... mina klättrar på mig och jagar mina händer...
#17 - 9 mars 2005 15:56
huden är ömtålig så jag rekommenderar dig inte att "leka" med salamadrarna... tycker inte de är keldjur....
#18 - 9 mars 2005 16:37
Tack för svaren!

/ Maria :D
#19 - 13 mars 2005 06:48
Fler frågor!

:confused: Hej igen!
1. Jag undrar om man ska ge eldbuksslamandrar extra vitamintillskott. I så fall vad för något/ vilken sort.
2.Kan ma ha ett vanligt akvarium med en inbyggd lysrörsramp i locket (akvarium med svart lock) till en eldbukssalamander. Jag tror inte att det är något glas mellan salamandern i akvariet och lysrören.

/ maria
#20 - 13 mars 2005 06:49
Fler frågor!

:confused: Hej igen!
1. Jag undrar om man ska ge eldbukssalamandrar extra vitamintillskott. I så fall vad för något/ vilken sort.
2.Kan ma ha ett vanligt akvarium med en inbyggd lysrörsramp i locket (akvarium med svart lock) till en eldbukssalamander. Jag tror inte att det är något glas mellan salamandern i akvariet och lysrören.

/ maria

Annons