Hej! Är ny här, och detta är min första post, så ha tålamod :)
Jo. Jag har ett 300 (jaja, 310) liters akvarie som för närvarande står och samlar damm. Denna gång vill jag att allt ska gå bra från början. Jag hade tänkt att inrikta mig på guramiarter. Förra gången jag hade igång akvariet dog alla växter hela tiden, bladen ruttnade, och vad jag har läst så ska man INTE ha kalksten. Den sa säljaren till mig. Och jag köpte det. Tror jag hade rätt agresivt vatten också, då pumpens plast smälte (!) lite grann efter något år. Hur som helst så bor jag inte kvar där längre, och jag har tänkt att skaffa lite mätutrustning för att motverka ett liknande scenario. Så; vilka är de värden man behöver ha koll på?
Det jag vet är PH, syre, co2 och amoniak. Men jag vet bara hur man kan mäta ph-halten. Jag tänkte köpa en sån där digital "mätsticka" för att förenkla saker och ting, och dessutom få mer exakta värden. (lakmuspapper är ingen hit)
En grej till, jag hade aldrig frigolit längst ner i akvariet innan, och det är en och annan repa i botten. Tror ni detta är livsfarligt? Det har ju faktiskt hållt i omkring 6 år ;)
mvh N.J.