Tänkte sätta igång mitt akvarie igen...

#1 - 14 augusti 2003 20:25
Hej! Är ny här, och detta är min första post, så ha tålamod :)

Jo. Jag har ett 300 (jaja, 310) liters akvarie som för närvarande står och samlar damm. Denna gång vill jag att allt ska gå bra från början. Jag hade tänkt att inrikta mig på guramiarter. Förra gången jag hade igång akvariet dog alla växter hela tiden, bladen ruttnade, och vad jag har läst så ska man INTE ha kalksten. Den sa säljaren till mig. Och jag köpte det. Tror jag hade rätt agresivt vatten också, då pumpens plast smälte (!) lite grann efter något år. Hur som helst så bor jag inte kvar där längre, och jag har tänkt att skaffa lite mätutrustning för att motverka ett liknande scenario. Så; vilka är de värden man behöver ha koll på?
Det jag vet är PH, syre, co2 och amoniak. Men jag vet bara hur man kan mäta ph-halten. Jag tänkte köpa en sån där digital "mätsticka" för att förenkla saker och ting, och dessutom få mer exakta värden. (lakmuspapper är ingen hit)
En grej till, jag hade aldrig frigolit längst ner i akvariet innan, och det är en och annan repa i botten. Tror ni detta är livsfarligt? Det har ju faktiskt hållt i omkring 6 år ;)

mvh N.J.
#2 - 14 augusti 2003 20:52
Välkommen till Zoopet.com Colas!!![:D]

Det var en hel del frågor men jag ska försöka att besvara på alla[:D]

Den mätutrustningen du pratar om är vad jag vet ganska dyr så man kanske inte ska börja med en sådan men om du har ekonomiska möjligheter så tycker jag att du ska köpa en sådan. Varken teststickor eller lackmuspapper är så speciellt bra. Jag kör med tester som det är regenser som färgar vattnet och att man sedan jämför med färger på ett papper.

I början så tycker jag man ska kolla Ph, No2(Nitrit) och Kh, de är de testerna jag håller mig till för tillfället.

Frigolit behöver du bara om du ska ha en stor sten i akvariet, detta är för att minska risken för sprickor i botten pga av att ett litet gruskorn har kommit under stenen och gjort att trycker har koncentrerats till en liten yta...men d kanske du redan vistte?!
Men du ska heslt också ha en frigolitskiva under akvariet för att inte riskera samma sak som jag skrev här över och att du inte förlorar så mycket värme ner i bordet eller vad det nu står på[;)]
#3 - 14 augusti 2003 22:09
Om du inte vill att växterna ska dö denna gången så ska du nog se till att du har tillräckligt med ljus dvs ca 0,5-1 Watt per liter. Jag skulle tro att det var det som dödade växterna förra gången.
#4 - 14 augusti 2003 22:12
eller det faktum att växterna inte fick tillräckligt med näring från omgivningen,,,
#5 - 15 augusti 2003 14:23
Oj. Tack för alla snabba svar! Jag ska försöka att spinna vidare på det här; jag har 4st ganska nya (använda i 2 månader) lysrör på 36W/st. Jag tycker det borde räcka. Och jag vet att man helst ska byta ut dom varje år. Jag tycker inte lysrör är en speciellt bra källa för ljus. Skulle hellre vilja ha metallhalid (eller vad dom nu heter) Men det är väl svårt att få med en armatur som passar just mitt akvarium?
#6 - 15 augusti 2003 17:12
4x36W räcker rätt så bra, om du inte väljer de allra mest ljuskänsliga arterna. Jag har praktiskt lär mig att Valineria, Hygrophila Polysperma, vattenpest, javamossa och javaormbunke passar rätt bra i akvarier med inte allt för mycket ljus.

Swetrot
#7 - 16 augusti 2003 07:40
Ursprungligen skickat av Colas

Oj. Tack för alla snabba svar! Jag ska försöka att spinna vidare på det här; jag har 4st ganska nya (använda i 2 månader) lysrör på 36W/st. Jag tycker det borde räcka. Och jag vet att man helst ska byta ut dom varje år. Jag tycker inte lysrör är en speciellt bra källa för ljus. Skulle hellre vilja ha metallhalid (eller vad dom nu heter) Men det är väl svårt att få med en armatur som passar just mitt akvarium?

Inte några problem, ditt kar är väl 1,10 cm. Då kan du använda en enda armatur (150 eller 250w).Dessa är inte längre än 50 cm (dom största). Du hänger dom ca 30 cm över karet så får du ett bra och ganska så jämt ljus. Du kan också köpa 2*70 eller 2*150 w, men då måste du kolla noga hur långa dom är, risken är att du får för stor ljusspridning utanför karet. Tänk på att mycket ljus förpliktar till co2 och klockren vattengödning. Tropica master grow är ett bra alternativ för nybörjaren.
MVH
Magnus
#8 - 16 augusti 2003 11:51
thank you.
#9 - 16 augusti 2003 18:54
Funderar på 2st 150...men jag är rädd att elräkningen blir lite väl saftig då...
#10 - 16 augusti 2003 18:57
Jo. en sak till. Ni kanske har sett "amazon-plantor" i akvarieaffärer någon gång? Dom är hyffsat stora och med stora blad. Jag hade en hel del sånna, men dom bara ruttnade/fick "genomskilniga" blad. Det är en väldigt vanlig växt, men jag lyckades inte att hitta den i växtdatabasen här på zoopet.

är nästan säker på att det var sånna här jag hade:

http://www.zoopet.com/akvarium/images/600/513.jpg

det står ju att den inte behöver alls mycket ljus.
#11 - 16 augusti 2003 19:29
Ja den behöver inte mycket ljus. De led av järnbrist om de fick genomskinliga blad.
#12 - 16 augusti 2003 22:30
jag tror dom led av allt möjligt...
#13 - 16 augusti 2003 22:52
svärdsplantor
#14 - 16 augusti 2003 23:10
Ursprungligen skickat av Colas

Jo. en sak till. Ni kanske har sett "amazon-plantor" i akvarieaffärer någon gång? Dom är hyffsat stora och med stora blad. Jag hade en hel del sånna, men dom bara ruttnade/fick "genomskilniga" blad. Det är en väldigt vanlig växt, men jag lyckades inte att hitta den i växtdatabasen här på zoopet.
http://www.hjortgatanszoo.se/_external/ag_plantsearch/agp_details.cfm?plantID=51
#15 - 17 augusti 2003 12:05
någon som inte rör ämnet: Jäsiken vilka fina akvarier du har orm!

Tillbaka till ämnet: Vad tror ni var felet? Hårt/mjukt vatten? Näringsbrist? Co2brist? Det kanske inte går att fastställa eller?

ps. en sak till: tusen tack för länken! Jag visste inte att man kunde köpa växter online! :) dessutom har dom en hel del andra saker. Tänkte nämligen köpa ny pump m.m.. Är det bra priser eller finns det affärer online som är ännu billigare? ds.

Annons