tänkte odla black molly

#1 - 6 februari 2005 18:11
har ett 73liters akvarium med en pump och inte mkt till gömställen Det jag undrar över är allt kring yngling och hur man får dom att föda små minimollys.
Jag är helt nybörjare på ynglingsfronten och är tacksam för all hjälp jag kan få om yngling. Tack på förhand!
#2 - 7 februari 2005 07:41
Om man låter honan föda i en yngeltank som flyter i akvariet klarar sig alltid några yngel. De funkar inte alltid om du låter de föda i de vanliga akvariet. (fast de beror ju på de andra fiskarna)
#3 - 7 februari 2005 08:04
black molly är nog lite jobbigt.. delvis blir de könsmogna väldigt sent om jag minns rätt. dessutom är det möjligt att de behöver ordentligt bräckvatten.. i alla fall ynglen skulle jag föda upp i det...
#4 - 7 februari 2005 08:16
Hejsan!

Molly är lättodlade och väldigt tacksamma att föda upp tycker jag. Jag känner att de tar ett ca 8 månader innan mina molly är könsmogna. När dom föds så är dom ½ cm stora och lever då på flingfoder som är smulat. Jag tycker du ska skaffa en eller flera växter som blir stora och täta som ynglena kan gömma sig i. Där i fastnar ochså flingfoder som de vuxna inte kommer åt så lätt. Jag matar mina med artemia med. Jag plockar aldrig ut ynglena från karet utan låter naturen ha sin gång.

Lycka till!

Ps! fick 10 yngel i helgen av en förstfödare Molly.
#5 - 7 februari 2005 11:22
Håller med Marie :)

Förresten så fann jag nyss 1 pyttepytte yngel i karet :D Den enda vuxna honan jag har kvar har aldrig fött förut. Så detta är första gången för henne. :D Men denna gång ska jag verkligen försöka få henne att repa sig efter pärsen, så det inte går för henne som mina tidigare honor. :/
#6 - 7 februari 2005 12:08
Min ena saffransmollyhona fick 9 st yngel den 1/1 i år. Idag finns 7 st kvar. De är nu lite över 5 veckor och växer hela tiden.. Kan knappt vänta tills de blir fullvuxna!

Lycka till!

ps. Jag har dom i en separat *petbox* som jag byter vatten i varje dag (ca 50 %) och matar ca 2 ggr/dag med finsmulat flingfoder. De får även en liten tillsatts av salt i vattnet och växter att gömma sig i.
#7 - 7 februari 2005 16:53
Tack för alla svar!

Ska få växter av en polare, dock så har många av hans fiskar dött, dom ska få stå länge i karantän, Har lagt en kakburk i plast ca 30X20cm i vattnet som flyter omkring med honan och vatten i, matar med flingfoder. byter vattnet delvis varje dag i princip.

Bräckvatten? Köpa nån sorts salt på fiskaffären, skulle inte gissa på att vanligt salt är nån bra ide. :)
#8 - 7 februari 2005 17:23
ne.. men tja.. Jod fritt salt ur affären brukar gå ganska bra.. *har brackvatten hela tiden i min 400 liters tank*
#9 - 7 februari 2005 17:52
okej, finns det några mått för hur mkt salt jag ska hä i, Har ju honan nu i ett eget kar i "stora" akvariet så där stör inte saltet dom andra fiskarna iaf. Sen om jag skulle flytta honan, som nu verkar vara havande till "hatchery" grejen istället, tycker bara att den är så liten att jag n'stan tycker synd om henne :)
#10 - 7 februari 2005 21:21
Jag brukar ha en till två matskedar salt i mitt kar(54 liter, där det går andra sorter oxå som inte gillar salt) och det har funkat hittills. Du får ta lite på prov, jag kan inte säga att fiskarna ser gladare ut, men jag inbillar mig att de är friskare än om jag inte tillsatt salt. Jag hade förut när jag var mindre aldrig någonsin några problem med fiskar som blev sjuka, och då hade jag oxå i salt(men det kanske bara var tur ;) ).
#11 - 7 februari 2005 23:01
Hmm, dock känns det inte som att min nu rätt stora slöjstjärt skulle uppskatta salt i det redan alldeles för varma vatten. Ska låna ett lite mindre akvarium av en polare som han ska få simma ensammen i, kanske om jag köper fler slöjstjärtar, men nu vill jag helst bara ha varmvattensfiskar så att säga, förut gick jag bara till "the local fish-shop" och sa vilka fiskar jag hade och sen sa han att dom här och dom här fiskarna passar jättebra ihop med dom jag hade. Nejtack den tiden är iaf över :)

Annons