tänkte odla black molly

#1 - 6 februari 2005 18:11
har ett 73liters akvarium med en pump och inte mkt till gömställen Det jag undrar över är allt kring yngling och hur man får dom att föda små minimollys.
Jag är helt nybörjare på ynglingsfronten och är tacksam för all hjälp jag kan få om yngling. Tack på förhand!
#2 - 7 februari 2005 07:41
Om man låter honan föda i en yngeltank som flyter i akvariet klarar sig alltid några yngel. De funkar inte alltid om du låter de föda i de vanliga akvariet. (fast de beror ju på de andra fiskarna)
#3 - 7 februari 2005 08:04
black molly är nog lite jobbigt.. delvis blir de könsmogna väldigt sent om jag minns rätt. dessutom är det möjligt att de behöver ordentligt bräckvatten.. i alla fall ynglen skulle jag föda upp i det...
#4 - 7 februari 2005 08:16
Hejsan!

Molly är lättodlade och väldigt tacksamma att föda upp tycker jag. Jag känner att de tar ett ca 8 månader innan mina molly är könsmogna. När dom föds så är dom ½ cm stora och lever då på flingfoder som är smulat. Jag tycker du ska skaffa en eller flera växter som blir stora och täta som ynglena kan gömma sig i. Där i fastnar ochså flingfoder som de vuxna inte kommer åt så lätt. Jag matar mina med artemia med. Jag plockar aldrig ut ynglena från karet utan låter naturen ha sin gång.

Lycka till!

Ps! fick 10 yngel i helgen av en förstfödare Molly.
#5 - 7 februari 2005 11:22
Håller med Marie :)

Förresten så fann jag nyss 1 pyttepytte yngel i karet :D Den enda vuxna honan jag har kvar har aldrig fött förut. Så detta är första gången för henne. :D Men denna gång ska jag verkligen försöka få henne att repa sig efter pärsen, så det inte går för henne som mina tidigare honor. :/
#6 - 7 februari 2005 12:08
Min ena saffransmollyhona fick 9 st yngel den 1/1 i år. Idag finns 7 st kvar. De är nu lite över 5 veckor och växer hela tiden.. Kan knappt vänta tills de blir fullvuxna!

Lycka till!