Sök "Bygga damm" på t.ex. Google så får du massor av sidor som visar hur du bygger damm. Här hittar du bl.a. hur du bygger med dammduk
http://www.hornbach.se/cms/sv/se/projekt/tradgard/alla_arbetsbeskrivingar_tradgard/tradgard_arbetsbeskrivningar_arbetssteg_30145.html
Hur stor dammen skall vara och vilken utrustning du väljer beror mycket på vad du har tänkt dig för damm i slutändan. Eftersom du tänkt att ha fisk i den som skall övervintra behöver du ha en djupare del om inte bottenfryser. Djupaste delen behöver inte vara stor, räcker med en djuphåla där fisken kan stå, frostfritt djup är det som gäller, vet inte vad det är i Jönköping men kan tänka mig 50-70 cm. Har du tänkt att ha näckrosor i dammen så behöver de också en djupare del.
Vill man ha en naturdamm med stenar och växtlighet i och runt dammen är det bra med svagt sluttande kanter och olika djupnivåer i dammen. En sådan damm passar bra till guldfisk och mindre dammfisk. Vill man skapa förutsättningar för att kunna hålla koi i damman behöver den vara stor och lätt att hålla ren, t.ex. genom helt lodräta väggar och bottenavlopp samt en vattenvolym på minst 5 kubik.
Oavsett vad du väljer skulle jag föreslå att du markerar ytterkanterna på den tilltänkta dammen och sedan gräver ett 20 cm brett dike runtom, cirka 30 cm djupt. Lämna jorden orörd på insidan, det som senare skall bli dammen. Gjut sedan betong i diket men lämna kvar 10 cm till marknivån. På så sätt får du en betongkrager på 20x20cm runtom hela dammen som ger en stabil ram. När betongen stelnat gräver du ut önskat djup på insidan. Dammduken (rekommenderar gummiduk) lägger du sedan på betongen och upp på jordkanten, låt den gå en bit ovanför marknivån när du bygger dammen och vänta in i det sista innan du börjar skära bort överflödig duk.
På duken som ligger på betongen kan du sedan placera dekorativ sten och växter som få ett stabilt underlag.
Gällande kostnaden så kan det lätt springa iväg och bli väldigt dyrt, speciellt om man gör en stor damm med mycket teknik. Dammduk i gummi kostar väl knappt 100:- kvm har jag för mig. Pumpar, filter, uv-lampor m.m. med olika prestanda men så länge man inte överetablerar med fisk utan håller sig till lite guldfisk så behöver det inte bli så dyrt.