Tänker köpa 1200+ liter akvarium i framtiden , tips behövs

#1 - 13 januari 2015 09:42
hej

var på zoogiganten i lomma o såg deras egna akvarium som dem ej säljer som var på 1500~~ liter
den var så fin att det blev direkt en plan för framtiden så fort man flyttar ut till större

saken är , var kan man köpa akvarier i dem storlekerna? vad ska man tänka på ? jag såg att man behöver minst en trappa för gå upp o mata fiskarna finns det något enklare sätt? kan man verkligen plantera växter en gång o få det o fungera direkt eller behöver man in o ändra hela tiden för dem börjar flyta etc? hur är det med filtren/pumparna på akvarier i den storleken gör man rent dem lika ofta som filtrar för tex 240 liters?

alla hemsidor jag hittar är "för gamla" och stägnda eller nerlagda företag som innan gjorde 1000+ liters akvarier på beställning typiskt otur kanske måste till tyskland o dra ner något därifrån
#2 - 13 januari 2015 10:17
[QUOTE=blaze1337;1722983]hej

var på zoogiganten i lomma o såg deras egna akvarium som dem ej säljer som var på 1500~~ liter
den var så fin att det blev direkt en plan för framtiden så fort man flyttar ut till större

saken är , var kan man köpa akvarier i dem storlekerna? vad ska man tänka på ? jag såg att man behöver minst en trappa för gå upp o mata fiskarna finns det något enklare sätt? kan man verkligen plantera växter en gång o få det o fungera direkt eller behöver man in o ändra hela tiden för dem börjar flyta etc? hur är det med filtren/pumparna på akvarier i den storleken gör man rent dem lika ofta som filtrar för tex 240 liters?[/QUOTE]

Bra frågor som mest ger många motfrågor.

VARFÖR ska man behöva en trappa för att mata fiskar i ett akvarium på kanske 1500 liter? Visst om du beställer ett akvarium som är 2m högt eller ställer det på en rejält hög ställning, men ställ det på en lägre ställning så blir ovankanten inte högre än en del vanliga möbelakvarium på 200 liter.

I Sverige kan väl tex åled och akvarielagret fixa akvarier i större storlekar, bor du i malmö kanske Danmark och tyskland ligger inom shoppingavstånd.

Det jag tycker du ska tänka på är att fundera ut filtrering etc innan, planera för när akvariet ska komma och KÖPA till montering av akvariet på plats av säljaren. Det är stora tunga skrymmande pjäser som du inte flyttar på själv normalt, kanske inte ens på 2 personer om du inte är van. Och dessutom vara rädd för att slå emot ett hörn etc. Gör säljaren det så har säljaren säkerligen en försäkring...

Vad gäller filtrering etc beror på HUR du väljer att bygga filtrering och vad för fiskar och antal. Du kan nog få till filtrering som kanske kan gå 3-5 år eller ännu mer utan tillsyn eller du måste rensa varje vecka.
Små inner- eller ytterfilter kommer kräva mycket skötsel, STORT bakgrundsfilter eller sump a'la saltvattensakvarier kan gå lång tid.
#3 - 13 januari 2015 10:24
[QUOTE=simpson;1722984]Bra frågor som mest ger många motfrågor.

VARFÖR ska man behöva en trappa för att mata fiskar i ett akvarium på kanske 1500 liter? Visst om du beställer ett akvarium som är 2m högt eller ställer det på en rejält hög ställning, men ställ det på en lägre ställning så blir ovankanten inte högre än en del vanliga möbelakvarium på 200 liter.

I Sverige kan väl tex åled och akvarielagret fixa akvarier i större storlekar, bor du i malmö kanske Danmark och tyskland ligger inom shoppingavstånd.

Det jag tycker du ska tänka på är att fundera ut filtrering etc innan, planera för när akvariet ska komma och KÖPA till montering av akvariet på plats av säljaren. Det är stora tunga skrymmande pjäser som du inte flyttar på själv normalt, kanske inte ens på 2 personer om du inte är van. Och dessutom vara rädd för att slå emot ett hörn etc. Gör säljaren det så har säljaren säkerligen en försäkring...

Vad gäller filtrering etc beror på HUR du väljer att bygga filtrering och vad för fiskar och antal. Du kan nog få till filtrering som kanske kan gå 3-5 år eller ännu mer utan tillsyn eller du måste rensa varje vecka.
Små inner- eller ytterfilter kommer kräva mycket skötsel, STORT bakgrundsfilter eller sump a'la saltvattensakvarier kan gå lång tid.[/QUOTE]

Awesome tack för tipsen , jo de akvariet jag såg var rätt så högt up jag är själv 198 cm lång men hade inte gått o mata utan trappa , fast akvariet var galet fint , jo har bra tid o tänka efter vad jag vill ha för fiskar etc i den storleken och jag kommer försöka få dem jag köper den av att montera etc så jag slipper göra fel från början även om det kostar lite extra

inget kommer hända ännu , kommer ta ett år eller så innan jag börjar köpa in fast verkade vara lite brist på akvarier i dessa storlekar i Sverige, i andra länder verkar det vara enklare att få hem såna storlekar.

försöker mest se de mesta som behövs etc och ungefär hur mycket $ jag kommer få lägga ner så man kan börja spara redan
#4 - 13 januari 2015 11:21
http://www.diamantaquarien.de/ är ett tips om man är ute efter att beställa stora akvarier, frakten till Sverige är inte så dyr som man kan tro :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 januari 2015 11:57
Jag har ett akvarium på 3.000 liter men det där med trappa för att mata har jag missat att man behöver:p

Nåväl - skötseln är ju väldigt avhängig över - måtten på akvariet, vilka fiskar man skall ha i, och vilken inredning man har tänkt sig. Detta påverkar i högre grad än akvariets storlek i sig
#6 - 13 januari 2015 13:48
Du kan ju också som Simpson skriver få byggt akvariet i den storlek du vill. Dvs ett långt som är 70-80 cm högt eller ett kort som är 1.5 m långt och 1.5 m högt. Du kan alltså själv välja. Jag tror det du har sett är det som inte är så länngt utan högt istället. Så det beror ju på hur mycket plats du har men också vilka fisk du ska ha i. Vill du ha mycket botten fisk så ska du ju inte ha ett kort och högt akvarium då bottenytan blir liten.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#7 - 13 januari 2015 14:05
Tack för alla tips!

Vad ska jag tänka på eller vilka alternativ har jag för fiskar om jag tänker 1500 liter ~~ storlek med så lite skötsel så möjligt med skötsel räknar jag inte in vattenbyte/matning utan annat jobbigt som rengöra filtrar , o andra rester etc
#8 - 13 januari 2015 14:11
Det beror jju på vilken modell du väljer av akvariet. Långt och inte så högt eller kortt och högt samt vilka typer/arter du gillar.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#9 - 13 januari 2015 14:53
[QUOTE=blaze1337;1722997]Tack för alla tips!

Vad ska jag tänka på eller vilka alternativ har jag för fiskar om jag tänker 1500 liter ~~ storlek med så lite skötsel så möjligt med skötsel räknar jag inte in vattenbyte/matning utan annat jobbigt som rengöra filtrar , o andra rester etc[/QUOTE]

Du har väl inte så stora begränsningar vad det gäller fisk...

Jag skulle direkt göra att Tanganyika tema med tex en stor grupp tropheus (och petrochromis) som simmar runt i akvariet, och på botten massa snäckskal och någon snäckskalslekande fisk.
Det går ju att få in fler arter också om dragningen är mer åt fisksoppa.

Eller kanske något som herr Bryzell verkar vara på gång med, lite flodtema från sydamerika. Ett redigt stort gäng 'naturliga' skalarer och ett stim på några hundra små tetror. Kanske någon ytterligare fisk, stora mängder rötter som hänger ifrån ytan (strandbanken) och skapar ett virrvarr under för fiskarna att simma i.

Växtfritt i båda, låt alger etc fästa sig.

Detta ihop med en rejäl sump under akvariet så borde du kunna klara dig med vanliga vattenbyten samt matning, vattenbyte kanske varannan vecka och ändå glada friska fiskar. Någon gång om året kanske gräva ur sumpen...
#10 - 13 januari 2015 15:05
[QUOTE=simpson;1723002]Du har väl inte så stora begränsningar vad det gäller fisk...

Jag skulle direkt göra att Tanganyika tema med tex en stor grupp tropheus (och petrochromis) som simmar runt i akvariet, och på botten massa snäckskal och någon snäckskalslekande fisk.
Det går ju att få in fler arter också om dragningen är mer åt fisksoppa.

Eller kanske något som herr Bryzell verkar vara på gång med, lite flodtema från sydamerika. Ett redigt stort gäng 'naturliga' skalarer och ett stim på några hundra små tetror. Kanske någon ytterligare fisk, stora mängder rötter som hänger ifrån ytan (strandbanken) och skapar ett virrvarr under för fiskarna att simma i.

Växtfritt i båda, låt alger etc fästa sig.

Detta ihop med en rejäl sump under akvariet så borde du kunna klara dig med vanliga vattenbyten samt matning, vattenbyte kanske varannan vecka och ändå glada friska fiskar. Någon gång om året kanske gräva ur sumpen...[/QUOTE]

hmm är inte så mycket för Tanganyika , scalarer o tetror har jag redan idag känns slöseri på så stort akvarium , funderingarna går just nu runt , discus , oscarciklider , eller något åt rovsidan fast som du säger finns så mycket fiskar o så mycket att välja mellan känns helt galet , vill ej kasta in för mycket heller så det blir helt kaos så många tankar redan och jag har ej bestämt storlek på karet än :P gud vad kul det ska bli , budgeten kommer säkert köras över rejält med
#11 - 13 januari 2015 15:13
Om jag hade plats hade jag låtit Diamantaquarien bygga ett akvarium som är 250x80x60 cm, där 80 cm är djupet :)
#12 - 13 januari 2015 15:24
[QUOTE=KJE;1723004]Om jag hade plats hade jag låtit Diamantaquarien bygga ett akvarium som är 250x80x60 cm, där 80 cm är djupet :)[/QUOTE]

låter litet :P tänker mig typ något i storleken 300x120x80 där 120 är djupet
#13 - 13 januari 2015 15:29
[QUOTE=Kjell Fohrman;1722989]Jag har ett akvarium på 3.000 liter men det där med trappa för att mata har jag missat att man behöver:p

Nåväl - skötseln är ju väldigt avhängig över - måtten på akvariet, vilka fiskar man skall ha i, och vilken inredning man har tänkt sig. Detta påverkar i högre grad än akvariets storlek i sig[/QUOTE]

vad har du för mått på de akvariet? haru några bilder man kan få se med :D ?
#14 - 13 januari 2015 15:31
Jag hade beställt glas från den glasmästare du kan pressa mest i sverige om du inte har någon polare som lastbilschaffis eller något och kör via tyskland/polen osv.. Gå 1800 eller 2500 direkt och lägg lika mycket på ljus och filtrering som du lägger på karet är mitt tips.. Typ alla på rovfisk har den storlek du tänker dig eller större så du kan ju titta in när det börjar närma sig.. Mitt 1800 150x150x80 kostade mig typ 12 med filter och belysning om man inte räknar alla mellansteg jag tog när jag testade mig fram.. Polarens 1700 200x120x70 kostade 11 och det var med platslimning..

Börja inte gå in i diskussioner med folk som har teorier, snacka med dem som redan har gjort det.. :)

vilka fiskar du ska ha är väl en fråga för senare.. Många som tänker sig en stor fredlig biotop ramlar förr eller senare in på större fiskar så snåla inte med bottenyta.. :)
#15 - 13 januari 2015 15:32
[QUOTE=blaze1337;1723005]låter litet :P tänker mig typ något i storleken 300x120x80 där 120 är djupet[/QUOTE]

Bra mått!
#16 - 13 januari 2015 15:39
[QUOTE=ettfettbranamn;1723008]Bra mått![/QUOTE]

tack för tipsen ! , bra mått sarcasm eller seriöst? jo jag vill inte ha "fredliga" fiskar eller vet inte men i den storleken tänker jag mig lite mer oscarciklid sidan , pappa hade dem när jag var yngre och tycker så mycket om dem fortfarande så de lutar åt de hållet , bottenyta kommer fyllas med malar , jag har runt 18 malar i mitt 240 liters (VET ATT DET ÄR FÖR MÅNGA TYST MED ER) så något åt det hållet , budgeten är på runt 25-30 000 som jag kan lägga ut så ifall det är som du skriver att jag kan få allt för runt 11-12 så är jag väldigt bra till när det gäller storlekar , kommer säkert overkilla med filtreringen för det verka funka bäst så , jag är runt i rovfisk då o då o läser lite om folks akvarier tycker det är kul där med borde kanske ställa frågan där med o se hur det blir , men tack för alla tips än så länge här :D , har inget emot teorier förresten , eller de jobbigaste teorin o få igenom är o inte bli mördad av sambon i sömnen men men de löser vi.
#17 - 13 januari 2015 15:46
Bra mått seriöst.. 120 är typ gränsen där du kan börja ha lite vad du vill.. 80 är en bra höjd också då du kan bygga i 15mm (jag hade kört 12 för att komma undan ännu billigare men jag är dum i huvudet) som ändå håller människopriser..

jo absolut är teorier bra men ska man bygga en bil kanske jag tycker att det låter fräsigt med 13 förgasare (precis som att någon idiot körde 12 eheim 2080 på något ultrakar på mfk.com istället för sump/droppfilter) eftersom det teoretiskt ger mer luft och bränsle till min stora motor.. 25k får du i princip vad du vill för om du vet var du ska vända dig och inte har en hand som består av övervägande tummar..
#18 - 13 januari 2015 15:52
Låt bli misstaget att köpa fisk innan du köper karet bara ;)

många som köper kompromiss-fisk eftersom de underskattar hur stor burken faktiskt blir till slut.. Sen får de sin jätteburk och börjar se över sina möjligheter.. 6 månader senare åker deras hujetagäddor, orcars och senegalusar ut på annons för att aldrig bli sålda.. Normalakvarister är inte intresserade och den mörka sidan är "förbi" det stadiet redan..
#19 - 13 januari 2015 15:56
[QUOTE=ettfettbranamn;1723011]Bra mått seriöst.. 120 är typ gränsen där du kan börja ha lite vad du vill.. 80 är en bra höjd också då du kan bygga i 15mm (jag hade kört 12 för att komma undan ännu billigare men jag är dum i huvudet) som ändå håller människopriser..

jo absolut är teorier bra men ska man bygga en bil kanske jag tycker att det låter fräsigt med 13 förgasare (precis som att någon idiot körde 12 eheim 2080 på något ultrakar på mfk.com istället för sump/droppfilter) eftersom det teoretiskt ger mer luft och bränsle till min stora motor.. 25k får du i princip vad du vill för om du vet var du ska vända dig och inte har en hand som består av övervägande tummar..[/QUOTE]

få vad man vill för 25k låter inte alls illa , nej tummarna är inget problem, dröm jag haft sen jag varit liten för 25k är inget tvek om , tar bara lite längre tid då jag kommer flytta ut till större o då någon månad senare börja med detta fast bättre o kolla upp allt innan tycker jag :D tack för all hjälp btw
#20 - 13 januari 2015 15:57
[QUOTE=ettfettbranamn;1723012]Låt bli misstaget att köpa fisk innan du köper karet bara ;)

många som köper kompromiss-fisk eftersom de underskattar hur stor burken faktiskt blir till slut.. Sen får de sin jätteburk och börjar se över sina möjligheter.. 6 månader senare åker deras hujetagäddor, orcars och senegalusar ut på annons för att aldrig bli sålda.. Normalakvarister är inte intresserade och den mörka sidan är "förbi" det stadiet redan..[/QUOTE]

hahaha i mitt fall är det problem åt andra hållet... är rädd att det blir för litet för fiskarna jag vill ha i :) blir det åt andra hållet så är jag glad då har jag inte skadat någon fisk än :P
#21 - 13 januari 2015 16:09
@jozi och andreas.. Titta vad roligt, han talar flytande mfk.. :)
#22 - 13 januari 2015 17:18
[QUOTE=ettfettbranamn;1723015]@jozi och andreas.. Titta vad roligt, han talar flytande mfk.. :)[/QUOTE]

Jag sprudlar!
Vet knappt vart jag ska börja, men följer tråden och skriver väl en drapa snart.
Men generellt har det fettbraiganamnet rätt på det mesta! Både han och Kjell och till viss mån vi andra med kubik+kar bet vad vi pratar om!
#23 - 13 januari 2015 17:23
[QUOTE=ettfettbranamn;1723015]@jozi och andreas.. Titta vad roligt, han talar flytande mfk.. :)[/QUOTE]

Hahaha! Ja det har du fan rätt i! ;)
#24 - 13 januari 2015 17:30
[QUOTE=blaze1337;1723006]vad har du för mått på de akvariet? haru några bilder man kan få se med :D ?[

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147973

Kolla burken i länken ovan... ;)
#25 - 13 januari 2015 17:34
https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159710

Den här mannen är inte heller så dålig? ;)
#26 - 13 januari 2015 18:50
När jag snackade med dom på lomma zoo så kunde dom beställa via polen så snacka med dom och se.

Med så stort kar så kanske du ska titta lite på dammfilter .
Såg en tråd på ciklid.org på ett 3000l och han hade en riktigt vettig lösning.

Angående växter så tänk på att dom behöver klippas med tiden och kräver bra ljus och bra ljus till ett stort kar kan bli dyrt.
#27 - 13 januari 2015 19:08
Kjells är långtxbrettxhögt har jag för mig? ;) tror det är 300x150x80? @kjell?

Mm, dammpump + sump är nog billigaste och bästa sättet att filtrera det.. Ett 540/720 med k1 och filtersockor brukar lösa det mesta..

jag fuskar ju med ljuset, jag har planterat på rötter som sticker upp och ovanför karet för att slippa trycka ljus 80cm ner i karet.. Det blir helt enkelt för dyrt.. :/ haha..
#28 - 13 januari 2015 19:22
[QUOTE=ettfettbranamn;1723027]Kjells är långtxbrettxhögt har jag för mig? ;) tror det är 300x150x80? @kjell?

Mm, dammpump + sump är nog billigaste och bästa sättet att filtrera det.. Ett 540/720 med k1 och filtersockor brukar lösa det mesta..

jag fuskar ju med ljuset, jag har planterat på rötter som sticker upp och ovanför karet för att slippa trycka ljus 80cm ner i karet.. Det blir helt enkelt för dyrt.. :/ haha..[/QUOTE]

Pettarp och jag mindes fel karet var på 4500l
Oavsett ger det kanske lite idéer.

Angående ljuset så finns 200w led för 6-800kr om jag minns rätt .
3-4 såna borde räcka även för hyffsat ljuskrävande växter

Oavsett om jag skaffat ett större kar (har bara 720l ) så hade jag haft nån typ av sump och eventuellt fasta påfyllnad och urtappnings slangar/rör så man kan göra det smidigt.
Sen hade jag överdimensionerat filtreringen rejält .
#29 - 13 januari 2015 19:30
Jag har också lite större burk.
Sikta på sump och/eller droppfilter så är du hemma på den fronten.

När det gäller pengar så hittade jag min burk begagnad ink bänk för 6000. Sen tillkommer ju lite teknik men det går ju att få ihop skapligt billigt. Jag köpte en pump på 15kubik i timmen för typ 1600 och sen 50L K1 på det för 600 så har du all biologisk filtrering du kan önska dig.
#30 - 13 januari 2015 19:57
Mm, dashivas har helt rätt.. Finns floodlights med bra tryck.. "Problemet" med dem är ofta färgen bara.. Brukar vara mellan 4000-6000k.. Dashivas, har du en länk till ledar med mindre gult ljus får du jättegärna länka :) tack..

förlåt kristian, glömde dig men du har ju varit så inaktiv! Haha..
#31 - 13 januari 2015 20:10
[QUOTE=ettfettbranamn;1723038]Mm, dashivas har helt rätt.. Finns floodlights med bra tryck.. "Problemet" med demdem är ofta färgen bara.. Brukar vara mellan 4000-6000k.. Dashivas, har du en länk till ledar med mindre gult ljus får du jättegärna länka :) tack..

förlåt kristian, glömde dig men du har ju varit så inaktiv! Haha..[/QUOTE] http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=161332494398&alt=web

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=121152295315&alt=web

nu kollade jag bara lite snabbt så finns säkert billigare och kallare ljus än 10k

Jag köpte mina 100w med drivare dock utan dimmer men för 250kr sen tillkom kylning så totalt 350kr per 100w.
Vill minnas man kunde på upp till 20k men lättast är nog att snacka med säljaren
#32 - 13 januari 2015 20:19
Fan vad grym du är! Tack ska du ha!
#33 - 13 januari 2015 20:22
[QUOTE=ettfettbranamn;1723045]Fan vad grym du är! Tack ska du ha![/QUOTE]

Inga problem

Letade lite mer här har du 20k
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=281130059075&alt=web
#34 - 14 januari 2015 07:15
Åhh faaaan vad hype man blir av allt detta känns nästan som man ska börja med det redan nu i lägenheten hahaha , @ Dashivas "bara ´720L" det är ej litet det , tack för alla svar , får kolla in mer på dammfilter , kan bli något åt det hållet , eller doppfilter + sump som några skriver

[COLOR=#0033cc]https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147973[/COLOR]

tack för tips på ljusen Dashivas ! sparar alla länkar :D

kollat runt lite på rovfisk , dem flesta med akvarier i den storleken har väldigt lite till ingen växt alls , borde nog följa i de spåret kan bli jobbigt o stoppa ner handen i karet med såna fiskar där i. Kanske får köra med stora /stenar , får se hur mycket vikt det blir till slut när jag vet hur många L akvariet blir så det inte blir allt för tungt , den kommer stå på första våningen i nya huset så ska inte vara för stort problem.

Kolla burken i länken ovan... [;)][COLOR=#0033cc]https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147973[/COLOR]

Helena&anders den har jag kollat på flera gånger, älskar många av fiskarna där i , rädd för några av dem med :D riktigt fint blev det till slut iaf
#35 - 14 januari 2015 08:26
De är så snälla så.. Inget att vara rädd för.. :)
#36 - 14 januari 2015 08:47
[QUOTE=ettfettbranamn;1723096]De är så snälla så.. Inget att vara rädd för.. :)[/QUOTE]

haha riktigt snälla kramas o allt ibland så pass snälla att dem sparar lite fingrar från handen som dem kan behålla som minne när man inte är där :D

Skriver upp lite fiskar som är intressanta som jag kan tänka mig ha
får se hur många av dem jag vill ha nu som faktist kommer ner i akvariet om 1 år ~~:)
#37 - 14 januari 2015 09:04
Arowana har tagit ett par blodprover men inget allvarligt egentligen.. Man får ju skylla sig själv när man handmatar.. Garsen är värre, de har ju bara synålar i munnen.. De följer händerna men har inte bitit än.. Däremot ska jag ju erkänna att det är ett litet slagsmål att handmata..
#38 - 14 januari 2015 09:23
aff har flera papegojor hemam idag o hjälp flera o få sina tama , bli biten o blöda gör inte så mycket det är en del av det som är "kul" , lär inte bli någon gar i något akvarium som jag kommer ha någonsin , tycker varken om deras utseende eller beteende o i nästan alla trådar man läser om en fisk som blivit biten så är det alltid garsen som man skyller på

Arowana däremot .. det är en annan femma väldigt fina fiskar , kan tänka mig 1 vanlig arowana och en röd vet ej vad dem heter bara sett på bilder men fina var dem :D 1-2 stingrays lär säkert åka in med , massa malar är planen just nu

@Helena&andreas
[COLOR=#0033cc]https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159710[/COLOR]

Den här mannen är inte heller så dålig?

den där tråden har jag missat helt hur fan då :O ska kolla igenom :D
#39 - 21 januari 2015 09:54
Liten update

fiskar som man är intresserad av i den storleks akvarie

scleropages jardinii
asian arowana
giant redtail guramy
Crenicichla lenticulata
Polypterus teugelsie
chitala ornata
Channa Pleurophthalma
Parachanna Obscura
Auranti
Eel-tail banjo catfish" / Platystacus cotylephorus
Panaque Sutonorum
Eldål (blev kär i dem pga Jozis ål eldis~)
X antal olika L (L95, L190 etc) malar ~
Leopodli/motoro

//
Saltvatten

Revhajar är väldigt intressanta med om man nu ändå ska satsa..

vilka av ovan är big no no i akvarium eller med andra fiskar? (fiskar från ovan lista och inte guppys~~)

PS Jozi/Ettfetbranamn eller andra som har akvarier med monsterfiskar , vad kostar det er att mata dem varje månad på ett ungefär? Pma om ni ej vill skriva det här
#40 - 21 januari 2015 10:21
Jardini, asiat, goramy och pleuro kan (99% säkert på jardinin) ha ett temperament av rang.. Aurantin kan behöva kallperiod i värsta fall om den ska överleva..

Knappa in monsterfishkeepers på youtube så kommer det att dyka upp mycket inspiration..

Matningen beror på hur kreativ du är.. Har du en bra fiskhandlare i närheten kan du ju köpa rens, pellets är svindyrt men går att beställa i bulk.. 500 ska du nog räkna med..
#41 - 21 januari 2015 10:45
[QUOTE=ettfettbranamn;1723879]Jardini, asiat, goramy och pleuro kan (99% säkert på jardinin) ha ett temperament av rang.. Aurantin kan behöva kallperiod i värsta fall om den ska överleva..

Knappa in monsterfishkeepers på youtube så kommer det att dyka upp mycket inspiration..

Matningen beror på hur kreativ du är.. Har du en bra fiskhandlare i närheten kan du ju köpa rens, pellets är svindyrt men går att beställa i bulk.. 500 ska du nog räkna med..[/QUOTE]

hmm jag som trodde pellets var de billigaste o mata fiskarna med? tanke på att alla klagar deras firrar inte tar pellets , aa jag kollar massa monsterfish tanks på Youtube hittar allt från supercoola combos till paroon hajar o dats i 200 liters~~
#42 - 22 januari 2015 04:09
Roligt att du tänker stort! Förstå vilka malar man kan ha då. ;).

(Btw är det väl lugnt med 18 malar i 240. Jag har runt 30 i mitt 350l, blir typ "lika många". Allt hänger ju på art, storlek på dem och inredning. :) )
#43 - 22 januari 2015 07:24
[QUOTE=Likan;1724011]Roligt att du tänker stort! Förstå vilka malar man kan ha då. ;).

(Btw är det väl lugnt med 18 malar i 240. Jag har runt 30 i mitt 350l, blir typ "lika många". Allt hänger ju på art, storlek på dem och inredning. :) )[/QUOTE]

vet du hur många malar jag har skrivit ner redan vill ha alla L-malar dem är såå finaaaaaaaa

angående 18 malar i 240 liters alla trivs ingen har skadade fenor eller liknande o alla har tagit över varsin grotta vissa gillar o ligga på svärdsplantorna som är kul de med ^^

Annons