Tänker jag rätt ang nitrit?

#1 - 14 april 2010 14:45
Sitter här o tänker fram o tillbaka. Är detta rätt?

I alla nystartade kar kommer först nitrit som sedan omvandlas till nitrat?
Och i såfall hur mycket nitrit är acceptabelt?
Har två nystartade kar pga vitapricksjukan. ett 60 l som startade för 4 veckorsedan. Fick först nitrit o sedan försvann det o blev nitrat. funkar kanon nu..

Sedan har jag ett 240 l som startade för snart 2 1/2 vecka sedan. Har fått nitrit enligt sticktest ( detta borde väl oxå omvandlas till nitrat? )

Handlar alla mina grejor hos Arnold på åledsakvarium o han tycker jag inte skall oro mej om inte fiskarna visar några symtom.. Och det gör dem inte, äter o mår bra...

Är det så här det går till? Nitrit sedan Nitrat o vilka värden är ok? Stickan visar någon stans mellan 1-5 är dock kasst med stickor :)
#2 - 14 april 2010 14:47
japp det är så det går till, nitriten kommer ungefär eter 2 veckor men nystart.
efter en månad ska det vara rätt stabilt :)
#3 - 14 april 2010 14:50
http://www.bestfish.com/newtank3.html den här länken tycker jag ger bra svar :)
#4 - 14 april 2010 14:56
ja jag läste den för någon vecka sedan! Har haft sån otur med mina kar så man är ju orolig för allt :)
#5 - 14 april 2010 14:58
samma här, så jag slängde i nitriväck i mitt när nitriten kom :p
#6 - 14 april 2010 15:03
OM du skulle få en nitritspik kan en nitritförgiftning gå väldigt fort men oftast blir det lite förhöjda värden men fortfarande inom gränserna och försvinner sedan som du beskriver om du matar sparsamt och har lite fisk under inkörningsperioden. Efter ca 28-30 dagar brukar filtret vara igång såpass att nitrifieringsbakterierna fungerar. Undvik att rengöra filtret under den tiden om det inte är absolut nödvändigt.Som du också säger är stickor ett dåligt instrument om man vill ha korrekta mätningar. Dropptest är att föredra och på dom står det gränsvärden för vad som är skadligt. Om dessa överskrids kan du ju göra ett delvattenbyte om du vill för säkerhets skull.
#7 - 14 april 2010 15:36
Lånar trådet lite.

Jag starta mitt karet i lördags jag gjorde det där med gamla filtret + la bakterie grej.
Fiskarna gick in efter några timmar karet hade varit igång, 6 neontetror + en mal.
Jag undrar nu om jag kan lägga in 4 nya tetror?
#8 - 14 april 2010 16:10
sen fattar jag inte stickorna heller. Det står att nitrit halten skall ligga under 0,3mg/l men på stickan så finns det bara 0, 1, 5, 10,20? Är det då 0.1 o 0.5 eller faktiskt 1 o 5 mg/l? Har esha stickor.

Någon som vet?

: andersfiskar : Jag har botten filter så jag kan inte tvätta :)
#9 - 14 april 2010 16:12
virros - Beror på hur stort karet är. Vad gjorde du med gamla filtret menar du?
#10 - 14 april 2010 16:15
sen fattar jag inte stickorna heller. Det står att nitrit halten skall ligga under 0,3mg/l men på stickan så finns det bara 0, 1, 5, 10,20? Är det då 0.1 o 0.5 eller faktiskt 1 o 5 mg/l? Har esha stickor.

Någon som vet?

Står inte det på förpackningen?

#11 - 14 april 2010 16:27

Nej! Står bara att det skall vara mindre än 0,3mg/l men på stickan så finns det inga 0, över huvudtaget. Bara 0 , 1, 5 , o 10. Det är ju ett rätt stort spann mellan 0-5?!? Däremot om dem menar 0 . 0,1. 0,5 o 1.0 så är det ju mindre.. Jag ligger på ca 5 på stickan, då undrar man ju om det är 5mg/l eller 0.5mg/l. Fast då borde det ju stått 0.5 tycker man ju?:confused:
#12 - 14 april 2010 17:28
virros - Beror på hur stort karet är. Vad gjorde du med gamla filtret menar du?

Jag krama de gamla filtret i mitt nya kar så alla baktirier o grejer kommer i :P

Jag har ett 112l
#13 - 14 april 2010 18:48
Virros skrev:
Jag krama de gamla filtret i mitt nya kar så alla baktirier o grejer kommer i :P

Jag har ett 112l

Tja... Du får avgöra själv men så här gjorde jag när jag startade mitt 112:
Jag startade med 10 neontetror och köpte 2 black molly efter en vecka. Efter ytterligare 2 veckor köpte jag en mal och ngn annan liten fisk (kommer inte ihåg vilken.)
Det gick bra för mig. Fick en liten Nitritförhöjning vid 3:e veckan som gick ned efter några dagar.
#14 - 14 april 2010 19:14
Okej tack !

Jag väntar nog till helgen eller vecka därpå då ska jag utöka mitt stim till 15 tetror :D
#15 - 15 april 2010 06:36
Nej! Står bara att det skall vara mindre än 0,3mg/l men på stickan så finns det inga 0, över huvudtaget. Bara 0 , 1, 5 , o 10. Det är ju ett rätt stort spann mellan 0-5?!? Däremot om dem menar 0 . 0,1. 0,5 o 1.0 så är det ju mindre.. Jag ligger på ca 5 på stickan, då undrar man ju om det är 5mg/l eller 0.5mg/l. Fast då borde det ju stått 0.5 tycker man ju?:confused:
Jag tror du läser av fel! Överst på burken är nog nitrat, sen under det så finns det endast 1 vit ruta och 1 rosa ruta med ett kryss över och blir ditt test rosa så har du nitrit men testet talar bara om att du har det men inte hur hög halt!
#16 - 15 april 2010 14:34
nej där finns 5 rutor, en vit o resten ljus rosa till mörk rosa/röd..
med beteckningen 0 1 5 10???

Konstigt :)
#17 - 15 april 2010 21:35
Om det ar sa sa ar 0 och 1 bra, 5 inte bra och 10 ar illa eller for sent.
Stickan ar bara en indikation anda. Ar du orolig kolla att du inte matar for mycket och tillsatt 1 tsksalt per 100 L (skyddar fisken nagot) ev byt 30% av vattnet (da tar inkorningen langre tid men det kan ta udden lite av nitriten, beror lite pa om du har kloraminvatten isf kanske detta ej stammer helt)

Kop inte dropptest (inte for att det ar samre men du blir inte klokare av det bara for matningen ar lite mer exakt) fast det ar min asikt
#18 - 16 april 2010 14:33
Det var 0 1 5 10 20 50
#19 - 16 april 2010 14:45
Det var 0 1 5 10 20 50
Och det min vän är jag ganska säker på är NITRATvärdet:)
Här kan du ladda ner bruksanvisning i pdf-fil http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4SUNA_svSE279SE279&q=esha+test

Vad jag kan se så är första rutan (vit med svart kant runt) = ingen nitrit!
andra rutan (svagt rosa) = OK, men lite nitrit, upp till 0,3!
tredje rutan 5 (0,5) = 0,5mg/l och då bör åtgärd tas!
fjärde 10 (1mg/l)
femte 25 (2,5mg/l)
sjätte 50 (5mg/l) akut dödligt!!
#20 - 16 april 2010 16:13
Tack snälla.. Blir knäpp när man tänker för mycket på något? :)

Då har jag 0,5.. Ligger på samma hela tiden men fiskarna mår kanon o äter bra. Får avakta ett tag o se om det rättar till sej.. annars är det ett vatten byte snart.. :)

Trevlig helg my freinds
#21 - 21 april 2010 17:52
Köpte dropptest igår, o det visade sej att jag hade 5.0 + i nitirt..... Har kört med nitrivec i 3dagar fulldos, ingen mat på 3dagar. Fortfarande 5.0...

Gjorde 50 %vatten byte igår + nitricec + aquasafe + salt
Gick ner till 1.0 idag..

Vad tycker ni jag skall göra nu... Ett vatten byte till eller se på det tills imorgon?
Bilagor:
#22 - 22 april 2010 07:55
Ta det lugnt och håll koll på nitriten med hjälp av dropptestet. Håll koll på fiskarna o kör på med nitrivec. Det kan ta några dagar innan det vänder men det borde vända snart. Den enda nitrithöjning jag har observerat i mina kar höll i sig (vad jag minns) i 3 dagar. Den var dock inte uppe på så mycket som för dig. Vet inte om det kan vara ngn skillnad i bottenfilter dock. Det är en liten balansgång mellan att inte byta för mycket vatten för bakteriernas skull och hålla nitriten ofarlig. Men om du inte har lortgrisar till fiskar, överbefiskning eller matar för mycket brukar det aldrig vara ngt stort problem. I synnerhet inte om man hjälper till med nitrivec.
#23 - 1 maj 2010 16:35
Hej jag har ett 240l akvarium som jag startade upp för 2 veckor och idag när jag testade med Nutrafin Test Nitrite så fick jag ett värde 1,6 är det dags för ett vatten byte och i så fall hur mycket och hur länge ska jag vänta med att testa vattnet igen
Bilagor:

Annons