Tanked på tv

#1 - 30 mars 2013 18:59
Tycker det är kul att titta på deras olika akvariebyggen. Ett rätt snyggt akvarium men skrämmande att såna proffs lurar på en liten kille som drömt om akvarium dom fiskarna i det akvariet. Ger en tråkig känsla av att vara oseriösa eller noll koll, omöjligt, konstigt nog.
" target="_blank">
#2 - 30 mars 2013 19:12
Looks like shit! :)
#3 - 30 mars 2013 19:40
Men uj, två regnbågshajar i ett sånt litet kar, lär inte hålla många timmar. Silverhajarna var ju ordentligt korkat med.
#4 - 30 mars 2013 20:28
Synd att det går på TV vid sådana knepiga tider :( Är nog dags att sätta in hårddisken i digitalboxen snart så man kan spela in det!

Annars brukar jag kolla lite på "Akvariekungarna" på National Geographic. Mycket saltvatten och tyvärr mycket konstgjord korall.
Det går kl 23 ikväll och detta avsnitt handlar om:
"Det krävs hårda material som klarar snabba bollar när teamet ska göra akvarier till utslagsplatsen på Miami Marlins nya basebollstadium."

:)
#5 - 30 mars 2013 20:36
Har sett avsnittet där de bygger ett akvarium på ett baseballstadium. Undrar om det inte är en lite stressande miljö för fiskarna, särskilt som det byggs på marknivå. Rätt intressant att se fiskarna, men annars är det ett smått tröttsamt program, där de mest är osams och håller på och tjafsar med varandra.
#6 - 30 mars 2013 20:42
Haha, ja, det finns ju ett antal liknande serier med samma upplägg men varierande verksamhet - chooperverkstad, bageri, frisörsalong, bilverkstad, tattueringsstudio osv. osv. - och exakt samma larviga upplägg på alla :)

Dock så såg jag fel och kvällens avsnitt är:
"Ser du fisken i det blå?. Före detta kunden Max vill ha ett korallakvarium som kommer att bli ett av södra Floridas största hemmaakvarium."

Har för mig att jag redan sett det avsnittet :(
#7 - 30 mars 2013 21:03
Jo, deras tjafsande går mig på nerverna faktiskt, och just därför är jag inte så sugen på att se den serien, även om den handlar om fiskar. Och att vissa av dem inte ens verkar inse att de inte kan blanda den och den fisken, utan de tycker bara den är häftig, och vill ha den i akvariet, och så blir det världens tjafs... Låter som när man hör/ser en barnfamilj i zoobutiken... "Jag vill ha den, den är häftig! Nej, den passar inte med de andra... Men jag VILL!!!"
#8 - 30 mars 2013 21:56
Kollar däremot nu på ett avsnitt av Mutant Planet som jag spelade in för ett tag se´n, mycket av programmet handlar om Malawi/Tanganyikaciklider.
#9 - 31 mars 2013 03:49
Jo börjar bli många med samma upplägg nu. Ibland är det kul när dom driver med varandra i Tanked t ex. Akvariet i teven var ok på utsidan men inredningen gav ingen wow känsla förresten. Tatueringsprogram är ganska sebara men synd när ny serie men samma kille är i annan stad bara.
#10 - 21 mars 2014 15:19
Apropå Tanked så går det på Animal Planet nu, och jag blev rätt trött häromdagen. De byggde ett saltvattenskar, som skulle funka som skateboardramp! :p Snacka om idiotiskt... Fiskarna lär ju inte bli stressade alls av att skateboardåkare far upp och ner för framrutan, och ställer sig ovanpå karet :rolleyes:

Det enda de brydde sig om var att karet skulle hålla, hur fiskarna mår var tydligen mindre viktigt. Nej, jag föredrar nog de jönsarna när de kommenterar gulliga/roliga djurklipp i America's Cutest Pet, där slipper man åtminstone deras eviga tjafs, och akvariebyggen som är snudd på djurplågeri.
#11 - 21 mars 2014 17:26
Animaniac skrev:
Apropå Tanked så går det på Animal Planet nu, och jag blev rätt trött häromdagen. De byggde ett saltvattenskar, som skulle funka som skateboardramp! :p Snacka om idiotiskt... Fiskarna lär ju inte bli stressade alls av att skateboardåkare far upp och ner för framrutan, och ställer sig ovanpå karet :rolleyes:

Det enda de brydde sig om var att karet skulle hålla, hur fiskarna mår var tydligen mindre viktigt. Nej, jag föredrar nog de jönsarna när de kommenterar gulliga/roliga djurklipp i America's Cutest Pet, där slipper man åtminstone deras eviga tjafs, och akvariebyggen som är snudd på djurplågeri.

Amerikaner..
#12 - 22 mars 2014 13:17
Och igår byggde de ett akvarium (eller rättare sagt tre) i form av ett flipperspel. Den stora, övre delen fyllde de till bredden med scalarer. Det såg ju visserligen ut att vara högt nog, men de blinkande, färgade ljusen i bakgrunden var säkert inget fiskarna var särskilt förtjusta i. De försökte glänsa med lite kunskap, och berättade att scalarer är ciklider, och att de valde dem för att de är bra föräldrar, precis som uppdragsgivarna :p

Se'n hängde ett akvarium på varje sida också, varav det ena innehöll "glofish", men där tog deras kunskaper slut verkar det som, eftersom de inte nämnde att det är genmodifierade zebrafiskar. Man får ofta känslan av att deras uppdragsgivare inte kan ett smack om fiskar, utan bara vill ha nå't som ser häftigt ut. Det känns t.o.m som om de inte ens ser fiskarna som levande varelser, utan bara som rörliga inventarier.
#13 - 22 mars 2014 13:59
Den känslan får jag också när jag kollar på tanked.

Jag har sett dom göra ett akvarium där fiskarna och koraller var i fokus och det var viktigt med harmoni i karet.
Familjen som skulle ha akvariet var inne på feng shui eller vad det heter.
Det kändes som att dom fick läsa på ordentligt för att få fisk och koraller som passade ihop.
Akvariet blev stort och visst var det några koraller i, men det mesta i karet såg ut som låtsaskorallerna som dom alltid använder.
Men så verkar det ju va i Amerika med det mesta, är det bara stort och flashigt så skiter dom i resten.

Edit: Jag har också sett det akvariet du pratar om och jag reagerade precis likadant som du
#14 - 22 mars 2014 14:20
Eftersom fiskarna knappast bryr sig om feng shui, så är det väl inget man bör prioritera vid inredandet av ett akvarium, viktigare är väl att fiskarna får en bra miljö.

Jag tycker ärligt talat att det är lite löjligt att en kanal som Animal Planet, som väl vill se sig som en seriös kanal om djur och natur, visar så'nt. Och det blir ju ganska motsägelsefullt, när de blandar seriösa, vetenskapliga program om t.ex hajar, där de försöker få bort myterna om dem, med mer sensationsjournalistiska program om hajattacker. Särskilt fånigt är ett program som heter Untamed & Uncut, med en berättare som nästan låter som en karikatyr. Och kunnig verkar han inte vara heller, vilket visar sig i ett avsnitt där jag har för mig att han kallar en kobra för adder, som är ett annat ord för viper, det vill säga huggorm. Kobror är giftsnokar.
#15 - 22 mars 2014 15:12
Ja jag håller med dig om allt du säger.
Det jag menade med feng shui akvariet var att dom ville ha harmoni i akvariet och att alla fiskar och koraller skulle passa ihop. Och poängen var att dom fick läsa på för att fixa ett kar med harmoni.
Är man så "seriösa" akvariebyggare som dom så borde dom ha fixat det direkt.

Det jag stör mig mest på är att dom nästan alltid använder sina fejk-koraller i sina saltakvarier. Men det är nog alldeles för avancerat för dom med koraller.

Däremot kan dom ibland designmässigt göra större riktigt snygga akvarier, borträknat flipperspel och kylskåp mm. Jag menar då akvarier som ser ut som akvarier :)

Animal Planet har blivit en konstig kanal. Nu på fredagkvällar kl 22.00 går det ett program om en snubbe som bygger trädhus, alltså hus byggda uppe i ett träd. Kan förstå att det har med natur att göra, men det finns inga djur med och vad gör ett program om husbyggen i en sån kanal?
#16 - 22 mars 2014 15:27
Ja, man tycker ju det, som kunnig akvarist så vet man ju vad som krävs för att skapa ett harmoniskt akvarium, om man måste läsa på en massa, så får man ju mer upp ord som nybörjare i skallen. Bara för att man har kunskapen att bygga själva akvarierna, blir man ju inte automatiskt expert på det som se'n ska finnas i dem, vilket de i Tanked tycks tro.

Treehouse Masters, ja, tänkte på det senast igår, det är ju inget djurprogram överhuvudtaget, även om det var en hund med i gårdagens avsnitt. Det handlade mest om ölbryggeri och nå'n skum amishtyp. Och han trähusbyggaren känns lite halvflummig. Och med så'na program som Untamed & Uncut så börjar man ju fundera på vilken inriktning de vill ha, seriös kanal om djur och natur, eller sensationsjournalistik. Lite samma sak är det med National Geographic Wild tyvärr, vilket känns konstigt, då National Geographic väl har rykte om sig att vara seriöst. Däremot älskar jag program som Wild Russia, Wildest India, Wild Arctic, Wild France, och North America. Vackra naturvyer, intressanta djur, och berättare som har ett lugnt, nästan terapeutiskt röstläge, till skillnad från den hysteriska typen i Untamed & Uncut.

Känns som det finns en del konflikter inom Discovery Networks (som Animal Planet tillhör) om vad de ska sända för typ av program. Tyvärr verkar mer oseriösa typer få mer och mer att säga till om. Snart kan man väl inte titta på den kanalen heller...
#17 - 22 mars 2014 16:47
Nej du har nog tyvärr rätt. Och jag kan inte mer än att hålla med dig om allt du skriver!
#18 - 22 mars 2014 17:06
Hehe, skönt att höra. Att du håller med alltså :)
#19 - 22 mars 2014 21:15
Martin Timnell ska bygga ett gigantiskt räk kar på TV4. Lou Lou Carter skall iklädd stringbikini hälla upp 3kg frysta räkor på bästa sändningstid!
Nä håll kvar nissarna i USA!
#20 - 22 mars 2014 21:27
Juni skrev:
Martin Timnell ska bygga ett gigantiskt räk kar på TV4. Lou Lou Carter skall iklädd stringbikini hälla upp 3kg frysta räkor på bästa sändningstid!

Nä håll kvar nissarna i USA!

Haha, vilken bild jag fick i huvudet nu :p
#21 - 22 mars 2014 22:50
Idiotiskt.. coola material och dyrt men på det stora hela ena jävla fjanterier och väldigt lite känsla för djuren i sig..
#22 - 22 mars 2014 23:09
Fish Tank Kings på National Geographic Wild är ju mer eller mindre samma sak som Tanked på Animal Planet, men med andra stollar. Måste verkligen båda djur/naturkanalerna ha varsitt nästan identiskt program, som håller sandlådenivå, och brister en hel del i smakfullhet och seriositet? Hur svårt kan det vara att göra seriöst program, där man visar hur man gör vackra, naturtrogna akvarier, med fiskar som trivs och funkar tillsammans? För att det är inte det tittarna vill ha, säger kanske nå'n då, men just de tittarna kanske skulle behöva lära sig om vad akvaristik verkligen borde handla om, det vill säga mer om vackra, naturliga kar, med välmående fiskar, och mindre om flashiga, svindyra leksaker, som inte tycks vara anpassade för djuren som ska bo i dem.
#23 - 23 mars 2014 08:55
I ett av avsnitten så byggde de ett sötvattensakvarium i form av ekfat med ett ett litet korall rev i mitten och sen i med Afrikanska Ciklider, hur tänkte de där.
#24 - 23 mars 2014 09:30
Kanske var lite oskärpta efter intaget av innehållet?
#25 - 12 oktober 2014 14:11
Börjar faktiskt undra lite vart Animal Planet är på väg... Dels har vi ju nämnda Tanked, som vid en ytlig betraktelse kan tyckas handla om djur, men där flashiga byggen, och de medverkandes mer eller mindre dysfunktionella relationer (känns inte lika uttalat som i Nat Geo Wild's "Fish Tank Kings" i och för sig) verkar sättas framför fiskarna och deras trivsel. Se'n har vi Treehouse Masters, som visserligen resulterar i välbyggda, vackra trädhus, men knappast har med djur att göra, kanske kunde programmet gått på Discovery istället, Animal Planet tillhör ju Discovery Networks. Stör mig även rätt kraftigt på överdramatiserade spektakel som Untamed & Uncut, med en narrator som nästan låter parodiskt dramatisk.

Men nu börjar de spåra ur rätt ordentligt, de har helt plötsligt fått för sig att Animal Planet är en bra kanal att visa b-skräckisar med djurtema på... Blood Lake: Attack of the Killer Lampreys närmare bestämt. Jag har sett trailern ett tag, och hoppats att det kanske är en dokumentär med en fånig, överspelad trailer... För inte tänker de väl börja visa filmer (b-filmer dessutom) på Animal Planet? Jo, det tänkte de visst [V] Kan vi snart "se fram emot" filmer som Anaconda och Piranha på Animal Planet?

Som sagt, de borde nog se över vad det är för typer som sitter och bestämmer vad som ska visas på de olika kanalerna inom Discovery Networks. Det känns som om de verkligt intressanta och informativa dokumentärerna om djur och natur blir färre och färre på Animal Planet, medan "häftiga" program med dödliga djur blir fler. När de nu dessutom börjar visa b-skräckisar, som är ointressanta var de än går, och definitivt inte har på Animal Planet att göra, så... Suck... De håller på att förstöra en av de få kanaler som fortfarande går att titta på.
#26 - 13 oktober 2014 07:41
Programmen är gjorda för en amerikansk publik och där är det främst underhållning som räknas. Amerikanernas syn på underhållning är precis den som visas i programmen. Om de inte klarar sig bra i deras rating så läggs de helt enkelt ner.
Skulle de följa de europeiska synsätten så skulle de definitivt inte överleva. När man ser dessa program måste man förstå under vilka förutsättningar de görs, annars kan man reta sig till vansinne på det mesta.
#27 - 13 oktober 2014 10:06
Jag vägrar ändå tro att alla amerikaner saknar allt vad god smak heter... Och om man räknar med de Europeiska länder där Discovery Networks kanaler sänds, så borde de väl ligga rätt nära USA i tittarsiffror? Hur som, ska de fortsätta i de här hjulspåren, så får de snart döpa om kanalen. Animal Planet har ändå varit bra rätt länge, det är ju först nu de senare åren som de har börjat spåra ur, känns det som.

Ett annat exempel på att européer verkar vara roligare än amerikaner, är Top Gear, det engelska originalet är tusen gånger bättre/roligare än den amerikanska kopian, mycket tack vare att Jeremy, Richard och James har en utstrålning och ett samspel, som deras amerikanska motsvarigheter saknar.
#28 - 14 oktober 2014 06:08
Instämmer helt ang Top Gear. Där görs det tyvärr för få avsnitt av originalet. Den amerikanska kopian(!) är så förvanskad att den inte borde få ha kvar namnet.
#29 - 14 oktober 2014 06:41
Bedrövligt också med dom där guldletar-programmen där de skövlar allt i sin väg i jakten på guld. Regnskog, vildmark, floder, allt förstörs. Men det är ju USA, all about the money.
Men River Monsters brukar vara intressant.
#30 - 14 oktober 2014 10:34
Instämmer helt ang Top Gear. Där görs det tyvärr för få avsnitt av originalet. Den amerikanska kopian(!) är så förvanskad att den inte borde få ha kvar namnet.

Den amerikanska versionen har t.o.m samma vinjett.
#31 - 25 november 2014 07:29
Håller helt med. Är hemma med sjuk ettåring som älskar djur. Men är det djur på animal planet? Nej.
#32 - 25 november 2014 07:49
HWH skrev:
Håller helt med. Är hemma med sjuk ettåring som älskar djur. Men är det djur på animal planet? Nej.

vet hur det känns , finns annars massa dokumentärer som är bra på tex netflix brukar kolla en del på det ^^ animal planet , Discovery channel etc inget håller namnet allt är så random som dem visar o 90% är helt fel

på tal om tanked , såg ett avsnitt , de kasta in ett par hajar i ett akvarie som var max 2000 liter , och på andra sidan några aligators i samma storlek på tank .. planen var att man skulle "byta ut" fiskarna när dem blev större.. när dem nämde det så bytte jag kanal bara haha.
#33 - 25 november 2014 08:01
Fast nu det senaste har det faktiskt varit en del avsnitt av Animal Precinct som jag inte har sett. Och Too Cute går ju att se, när det inte är alltför missbildade raser. Dock är det en del repriser. Och nästa vecka ska det visst börja en ny säsong med America's Cutest Pet, där kattförståsigpåaren Jackson Galaxy (My Cat From Hell) brukar komma med kommentarer... Liksom några av de medverkande i nämnda Tanked.
#34 - 29 november 2014 21:14
Tittade på ett Tanked med en blandning som får en att bli så besviken . dom är ju inga nybörjare så undrar hur dom tänker. Några olika mollys i med några olikaarter barber oxå och glasmalar sen ett gäng discusar. Kanske andra oxå. Akvariet var på mottagningen hos en veterinär så deras fyndigaste invånare var: waterdogs. Pratar dom ändå troligast om axolotlar är tempe så fel den kan bli med diskusarna. Några hade inga gälar eller möjligen någon pyttestump. Även om varit tigersalamandrar ska ju dom utan gälar upp på land så det hade inte varit bättre.
#35 - 4 december 2014 09:30
Nya filmer är alltid välkomna. Håller med om att det är roligt att hitta på vad andra har för sig i olika projekt.
#36 - 1 januari 2015 14:27
Nya filmer är alltid välkomna. Håller med om att det är roligt att hitta på vad andra har för sig i olika projekt.

Hmm, gått vilse? :D

Nya America's Cutest Pet har ju som sagt börjat nu, och man kan ju inte annat än att bli på bra humör av att se kissekatter göra söta saker, klanta sig som bara katter kan, eller visa att att åtminstone en del av dem besitter en nästan kuslig intelligens.

Plus att Karen Halligan nog måste vara en av de vackraste människor jag sett [:I] Dessutom är hon veterinär.

Har tappat intresset lite för Tanked. Visst, det är något seriösare i framtoningen (mindre bråk och tjafs, och det som är, är mer med glimten i ögat, de retas med varandra, mer än att de är osams) än Fish Tank Kings som går på Nat Geo Wild, och de är ju riktigt duktiga på att bygga akvarier, men jag kan ändå inte komma ifrån känslan att fiskarna kommer i andra hand, efter den flashiga inredningen.
#37 - 20 april 2015 17:32
Nu tappade jag den lilla respekten jag hade för Tanked... De ska bygga akvarier av ett trumset, som de tänker ha slöjstjärtar i, för att de, enligt Tanked, nöjer sig med syrestenar, och anpassar sig till små akvarier [:-73]
#38 - 20 april 2015 17:44
Men ett program som jag älskar på animal planet är call of the wildman !!!! Han är ju stört skön ��
#39 - 20 april 2015 17:56
Hehe, jovars, men föredrar program som Animal Cops, Bondi Vet, Wild Russia (och de andra, liknande programmen från andra delar av världen), My Cat From Hell, och Too Cute (om de inte visar för missbildade raser).
#40 - 20 april 2015 18:20
Gillar dom också du rabbla upp där... Jackson galaxy är en frän typ hans gittar väska med katt grejer i är lite rolig.... Men finns det inget renodlat program för just akvarie fiskar i deras miljö men även i akvarium? skulle vilja ha ett program om detta skulle vara fränt.
#41 - 20 april 2015 18:22
Tanked tycker jag man inte kan sätta i det forumet. Dom berättar ju knappt nått om fiskarna och visar bara ett fåtal av dom det tycker jag är tråkigt.
#42 - 20 april 2015 21:02
Har nu följt denna serie alla säsonger. Bygga akvarium kan dom, men någon större kunskap om fisk det finns inte alls.

Men eftersom det är en amerikans serie så är det väl mest viktigt att allt är så häftigt som möjligt.
Trots allt detta och att man blir arg nästan varje avsnitt man ser så kan jag inte sluta kolla på serien.
#43 - 20 april 2015 23:19
Gillar dom också du rabbla upp där... Jackson galaxy är en frän typ hans gittar väska med katt grejer i är lite rolig.... Men finns det inget renodlat program för just akvarie fiskar i deras miljö men även i akvarium? skulle vilja ha ett program om detta skulle vara fränt.

Nja, tyvärr börjar Animal Planet bli mer och mer oseriöst (läs amerikanskt), och visst, ibland i nå'n av de mer seriösa naturfilmerna som de trots allt fortfarande visar, så kanske man kan få se en ciklid eller två, eller om hur indianer fångar kardinaltetror och säljer, men renodlade program om "akvariefiskar" är sällsynta. Finns ett avsnitt av Mutant Planet där de tillbringar mycket tid i Malawisjön.

Har nu följt denna serie alla säsonger. Bygga akvarium kan dom, men någon större kunskap om fisk det finns inte alls.

Men eftersom det är en amerikans serie så är det väl mest viktigt att allt är så häftigt som möjligt.

Trots allt detta och att man blir arg nästan varje avsnitt man ser så kan jag inte sluta kolla på serien.

Jo, ibland blir man smått vansinnig, men som du säger, man fastnar ändå på nå't sätt, dels för att en del av akvarierna faktiskt är riktigt snygga, och inte alltför illa ur fiskarnas synvinkel, men också för att de verkar vara ett rätt skönt gäng på ATM, och att det är kul att se kundernas reaktioner när de visar akvarierna.
#44 - 26 april 2015 18:16
Nu är det däremot ett intressant program på Animal Planet, ett avsnitt av Mutant Planet som till stor del utspelar sig i Malawi och Tanganyikasjön. Har visserligen sett det några gånger förr, men det är fortfarande lika intressant. Det visar flera smarta beteenden hos cikliderna.
#45 - 28 april 2015 07:37
Shepard skrev:
Nu tappade jag den lilla respekten jag hade för Tanked... De ska bygga akvarier av ett trumset, som de tänker ha slöjstjärtar i, för att de, enligt Tanked, nöjer sig med syrestenar, och anpassar sig till små akvarier [:-73]

Såg det avsnittet också, blev helt paff.... Och de använde en app i mobilen för att mäta vibrationer och ljud i trumman, tyckte hela grejen var så sjukt oproffsigt! Knappast att man fick en känsla av de brydde sig det minsta om fiskarna, de bryr sig bara om att kunden ska få det de vill ha. "If you can dream it we can build it" är väl deras motto..
#46 - 28 april 2015 17:35
Nu ska de ha hajar OCH alligatorer (på varsin sida i och för sig) i ett kar också, bara för att några tonåringar som tycker alligatorer är coola vill ha det :p De tar några mindre för att de andra var för stora... Men... Hallå, alligatorer växer!
#47 - 29 april 2015 00:14
Det var inte några slöjstjärtar dom pyttsade i trummorna heller. Skit och matrester borde flyga runt hela tiden när fiskarna bökar minsta lilla i botten. Eller rör sig.

Annons