tankar om rötter...

#1 - 16 september 2004 17:47
hej

funderar över vad det är för skillnad på rötter. de "vanliga" är väl mangrove? ( de som funnits i hundra år typ och är mörkt rödbruna) vad är då maponi? jag tycker de är mkt snygga med den ljusare utsidan och mörkare kärna. färgar de mindre än mangrove? (om det var mangrove) och hur är det eg med rötters inverkan på ph:t? sänker de verkligen?
#2 - 17 september 2004 08:59
Hej..
Min erfarenhet av maponi: killen i affären sa...lägg den i blöt en vecka.....jag hade den i en hink fyra veckor, bytte vatten varje dag.Fortfarande "kaffefärgat" vatten. då kokte jag den i tre timmar (tre uppkok och vattenbyte)väldigt mycket avfärgning...nu ligger den åter i vattenhinken, efter tre dagar utan vattenbyte är vattnet som svagt tee... Nu till helgen är det dax att lägga ner den i akvariet.
Är inte helt säker, men har fått för mej att mycket rötter sänker Ph
men det finns ju bikarbonat..ta det försiktigt bara..chockhöj inte..
#3 - 17 september 2004 09:14
Rötter sänker pH men det går sakta.. Med regelbundna vattenbyten så märker du det inte ens..
#4 - 17 september 2004 09:36
Själv kör man det billigare alternativet: ut vid stränder med motorsåg å gå lös.

resultat: http://w1.321.telia.com/~u32108390/Fiskar/Rot/
#5 - 17 september 2004 09:39
Sådana rötter vill jag också ha :-)
#6 - 17 september 2004 16:28
hej

min maponi rot låg en dryg vecka i vatten. jag bytte minst en gång om dagen och hällde då på hett (från kranen..) vatten. den färgade rejält första tiden, men som sagt,efter ca en vecka var den redo att åka ned i akvariet.
jag ar trott att dessa rötter färgar mindre än de "helröda" rötterna, men så verkar ju icke vara fallet? /k

Annons