Tankar om plywoodkar...

#1 - 8 maj 2004 16:46
Nu har jag suttit och läst alla trådar och externa länkar som jag kan hitta här och på ciklid.se om plywoodkar.

Anledningen är att jag är sugen på ett större kar, 720-960L. Visst är det kanske enklare att skaffa ett färdigt glaskar, men många saker gör det svårt att få in. Bor på 3:e våningen utan hiss med trång trappuppgång (var svårt värre att få upp mitt 375 hit), har en "L" formad hall där karet måste tas igenom, känner inte allför många som skulle kunna hjälpa mig frakta upp ett sådant mm.

Tanken skulle vara att bygga ett kar i plywood som skulle monteras här i lägenheten och demonteras den dag jag flyttar härifrån.

Då jag har plastmatta direkt lagd på en betongplatta så är inte vikten så hiskeligt viktig, så länge det inte handlar om riktigt stora tyngder...

Karet bör vara 200cm långt (för att passa perfekt mot en vägg här hemma). Höjden och djupet skulle förhoppningsvis bli nånstans mellan 60-70cm.

I de flesta artiklar skrivs det om att behandla insidan med epotex eller liknande, men min fundering var att använda plexiskivor invändigt istället. Jag har ingen aning om vad plexiskivor i tjockleken 2mm skulle kosta, men det lär ju knappast vara dyrare än 2-3 burkar epotex. Dessutom får man ju fördelarna att man inte behöver vara orolig att lacken skall spricka eller repas av stenar eller rötter.

Man skulle kunna tänka sig att tanken är att bygga ett kar i 2-3mm plexiglas omgärdat av en "sarg" av 15-18mm vanlig plywood och därtill ha en frontruta i 12-15mm glas.

Om själva "plexitanken" görs helt tät så borde väl ingen invändig behandling av karet behövas?

Så till frågorna: (räknat på ett 980L 200x70x70cm)

Skulle denna tanke kunna fungera bra i praktiken?
Vad kan man på en höft beräkna kostnaden för frontrutan till?
Vad kan man på en höft beräkna kostnaden för plywooden till?
Vad kan man på en höft beräkna kostnaden för plexit till?
Vad skulle ett sådans projekt kunna väga (utan vatten och tillbehör)?

Kommer säkert på fler frågor, men har redan läst alla artiklar och externa länkar jag kan finna.
#2 - 8 maj 2004 19:37
Min spontana tanke är.

1. Köp ett begagnat kar.
2. demontera hos säljaren.
3. Frakta upp till lägenheten
4. Limma ihop igen.
#3 - 8 maj 2004 20:03
Det finns ett STORT akvarie i Trekanten, mellan Kalmar å Nybro, som är nerplockat. I runda slängar runt en 1000 liter, med aluminiunställning för 3laxar!!

Fördelen med glas tycker jag överväger jobbet med att bygga i plywood...
#4 - 8 maj 2004 20:12
Det var min tanke också.. Sedan tycker jag personligen att ett glasakvarium är snyggare.

Enda gången då jag skulle kunna tänka mig ett i plywood är då det börjar bli över 1000 liter, men det är som sagt mina tankar.
#5 - 8 maj 2004 20:16
En tanke bara, tyvärr inget svar på dina frågor..

Skulle du inte kunna bära in karet genom hallen på högkant? Tungt, ja, väldigt, men om man är ett par starka karlar [:)]

Lycka till, hoppas du kommer på någon lösning.

Mvh. Martin
#6 - 8 maj 2004 20:51
Det är en mycket intressant ide att bygga ett demonterbart akvarium. Det är naturligtvis en utmaning att bygga ett sådant.

För drygt trettio år sedan byggde jag två akvarier i plywood som var måttligt lyckade. Sedan dess har jag tänkt lite då och då på hur man skulle kunna göra det bättre än jag gjorde så här är några idéer hur du kan göra.

Använd marinplywood till alla sidor. Marin plywood är limmat med vattenfast lim till skillnad mot vanlig plywood som är limmat med vattenlösligt lim. Jag skulle tro att 10 mm tjock plywood är tillräckligt.

Gör alla sidor så höga att lysrör får plats över vattenytan och att det skall räcka med ett enkelt lock på karet.

Om karet skall vara snyggt så måste ju de lister som skall hålla ihop akvariet sitta invändigt, använd fyrkantlister c:a 25 - 30 mm.

Botten skall ligga mellan sidorna till skillnad mot de flesta glaskar där sidorna står på botten. Framsidan gavlarna bör geras för att det skall bli snyggt, om inte låt fronten ligga utanpå sidorna. Baksidan skall vara mellan gavlarna.

Innan du limmar som jag skriver nedan så skruva ihop alltsammans så att du ser att allt passar ihop.

Limma och skruva fast hörnlisterna på botten så att de ligger jäms med kanterna på bottenskivan. Använd ett vattenfast lim och försänkta skruvar till detta.

Limma och skruva fast hörnlisterna på fram och baksidan. Använd snygga skruvar på framsidan och gavlarna.

Limma och skruva fast en list som kommer c.a en cm över vattenytan på alla sidor. Denna list är till för att styva upp sidorn så att de inte böjer ut av vattentrycket. Du kommer också att behöva sätt dit tre(?) stag mellan fram och baksida för att hålla ihop karet. Du kan lägga täckglasen på dessa lister också om du tänker använda det.

Om allt passar ihop nu så ta isär det som går att ta isär så att du får fem lösa plywoodskivor. Såga upp ett hål i fronten så att man kan se in i karet. Måla alla hörnlister som vetter in mot vattnet och en bit in på sidorna och botten med epotex. Måla även allt annat med en lämplig färg, allt invändigt med vattenfast färg.

Om du skall använda plexiglas som tätning så silikona fast det nu på alla sidor utom fronten där du monterar frontglaset. Se till att silikonet går mot de hörnlister som finns på respektive sida.

Nu är det dags att skruva ihop karet. Det skall gå att skruva ihop det utan att vända på det, man måste dessvärre komma åt baksidan :-). Silikona alla skarvar som finns inuti karet.

Låt torka och fyll med grus, vatten, växter och fiskar och ha mycket glädje med akvariet. När du skall flytta skär bort silikonet i de skarvar som du sist lade dit och skruva isär det och bär ut det!

Om jag skulle bygga akvariet så hade jag nog använt epotex istället för plexiglas. Jag tror inte att epotexet spricker på de släta ytorna utan i hörnen. Men som jag tänkt mig konstruktionen så finns det bara silikon där och det tål lite rörelser.

Lycka till!
#7 - 8 maj 2004 21:03
PERSONLIGEN så känns det mer riskabelt att demontera/montera ett helglaskar uppe i lägenheten än att bygga ett plywood-kar.
Var för någon månad precis på väg att köpa ett 720 för 4500kr bara 1½ mil härifrån. (bokat å klart men avbokade det dagen innan jag skulle hämta det) Det strandade på att jag dels behövde ta lån för att kunna köpa det just då, samt att det skulle bli FÖR svårt att få upp det hit.

Att det skulle bli fulare med plywood än glas vet jag inte. Bara en ruta att hålla ren och även möjligheten att "bygga in" det som i en möbel gör ju möjligheterna stora.

Problemet som JAG ser det är var priset kommer hamna, för det känns inte som om jag har kunskap/mod att demontera och montera ett stort kar själv här uppe...iallafall inte utan praktisk experthjälp...
#8 - 9 maj 2004 12:58
Några frågor till.

Sitter å kollar på lite olika material, och funderar lite på hur det skulle vara att bygga med MDF. Det är ju styvt som fasen, men hur är det i närhet av vatten? Är det lika illa som spånplatta, eller är det mer resistent mot fukt? Får ju givetvis behandla invändigt med glasfiber och lack, men det finns ju alltid risk att det kommer vattendroppar på utsadan oxå...

Satt å kollade på SIlvans katalog och dom säljer 12x1220x2440 MDF för 200kr/skiva...borde väl inte bli SÅ himla mycket dyrare för 19mm... 250-300kr/platta borde ju göra att det skulle hamna på ca 1000-1300kr för materialet. Sen glas kanske 2-2500kr och sen resten....borde med andra ord kunna få ett färdigt 960-liters för 4-4500kr...eller är jag helt ute å cyklar nu!?
#9 - 10 maj 2004 09:34
Erik har du läst dessa länkar?

http://www.athiel.com/lib6/tank.htm
http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm

Har själv funderat på att bygga ett plywood-akvarium men det blev ett begagnat helglas 200x60x70 istället. Jag anlitade Stadsbudskontoret i Uppsala för att bära upp det till lägenheten.

//Annika
#10 - 13 maj 2004 18:41
hej är inte så kunnig om akvarier och byggandet av dom men MDF är inte lämpligt till akvarie bygge . det är ett material som inte slår sig och har en hög hållfasthet men det är inte vatten tåligt som marin plyfa + att det är mycket dyrare .
#11 - 13 maj 2004 19:36
Angande priset sa raknar jag med att mitt kar pa 60"x28"x24" (c:a 680 L - 150x70x60 eller natt i den stilen) kommer att kosta mig runt $400 eller 2,400 SEK. Det har ar for en "deluxe" version som jag och en kompis bygger. Vi foljer mer eller mindre ritningarna ifran www.garf.org dar det finns massor med bra information om byggandat av plywood akviarum (och annat for den delen)
#12 - 13 maj 2004 19:41
Funderade lite på glastjockleken...

Ringde en glasmästare här i Örebro som visade sig vara gammal akvarist som själv hade byggt egna kar förr.
Jag frågade efter en skiva på 2000x700x12, vilken han trodde skulle hamna på straxt under 2000kr. Men det han sa var att han inte skulle skaffa en såpass tjock skiva om han hade byggt ett kar på ca 1000L. Inte mer än 10mm påstod han skulle funka aldeles utmärkt.
Hur är det egentligen? Skulle 10mm fungera utan minsta problem (vill inte ligga på gränsen till vad som är bra när det gäller detta).
Vet inte riktigt hur stort jag i så fall skulle bygga. Nånstans mellan 720-960L, iallafall 2 meter långt...
#13 - 13 maj 2004 20:45
Ursprungligen skickat av snickar-micke

hej är inte så kunnig om akvarier och byggandet av dom men MDF är inte lämpligt till akvarie bygge . det är ett material som inte slår sig och har en hög hållfasthet men det är inte vatten tåligt som marin plyfa + att det är mycket dyrare .

Okej, det är alltså marin-plyfa som gäller. Men menar du att m-plyfa är billare än MDF? Vad brukar m-plyfa kosta/kvadrat då? MDF kostar ju ungefär 200-250kr för en skiva på 12x1220x2440. Trodde m-plyfa kostade 350kr eller mer för en skiva med samma dimensioner...

Annons