Tankar och frågar om ytterfilter

#1 - 22 januari 2005 12:51
När jag fick mitt akvarium fick jag även ett ytterfilter. Det är ett Eheim 2215, men kan inte så mycket om det här. Har ingen bruksanvisning eller så. På filtret står det :

Eheim 2215
Pumpe 1215 05 993
Volt 220
Hz 50
Watt 15
H max. m 1.80
L/h 620

Vad betyder allt detta? Hur ofta ska man rengöra det? Filtermaterial?
#2 - 22 januari 2005 13:20
[QUOTE=Dezzy]När jag fick mitt akvarium fick jag även ett ytterfilter. Det är ett Eheim 2215, men kan inte så mycket om det här. Har ingen bruksanvisning eller så. På filtret står det :

Eheim 2215=Märke och modell
Pumpe 1215 05 993
Volt 220=Gissa :)
Hz 50
Watt 15=Effekt
H max. m 1.80=Maxhöjd som pumpen orkar pumpa vattnet
L/h 620= Den pumpar maximalt 620liter/tim

Vad betyder allt detta? Hur ofta ska man rengöra det? Det beror på hur mycket fisk du har men när pumpen börjar sacka då är det hög tid. Filtermaterial?[/QUOTE]
aa
#3 - 22 januari 2005 14:07
Eheim 2215 = fabrikat/modell
Pumpe 1215 05 993 = typbeteckning
Volt 220 = spänning (samma som du har i väggen)
Hz 50 = frekvensen på växelströmmen (också samma som den i vägen)
Watt 15 = hur mycket energi den förbrukar
H max. m 1.80 = hur högt den pumpar max
L/h 620 = Hur mycket den pumpar max utan motstånd av filtermatrial och höjdskillnader.
Ett mycket bra filter som blir mycket enklare att hanskas med om du skaffar dubbelkranar (om de inte redan finns).
http://www.eheim.com/Filter_massen.cgi?Text=1&Mode=zeige&welches=2215&Filter=Gesamtliste är ett sätt att fylla filtret.
http://www.eheim.com/techsup.html några vanliga frågor (på engelska).
#4 - 23 januari 2005 14:45
[QUOTE=Dezzy]När jag fick mitt akvarium fick jag även ett ytterfilter. Det är ett Eheim 2215, men kan inte så mycket om det här. Har ingen bruksanvisning eller så.

Hur ofta ska man rengöra det? Filtermaterial?[/QUOTE]

Om du söker i forumet på 2215, men även 2213 och 2217 så finner du mycket information så att du sen kan bilda dig en uppfattning om det är ett passande filter för dina ändamål.

Jag har ett 2217 (och "servar" även ett 2213 hos min mor), de är båda fyllda (från botten) med;
Keramikmakaroner
Grov blå filtematte- rondell (följer ofta med, finns att köpa till)
Eheim Ehfisubstrat Pro
Vit filtermaterial-rondell ( eller blå/ grön trassel)

Generellt verkar gälla att man inte rör filtret förrän det cirkulerar dåligt, och då ska man inte glömma att rengöra slangarna också.
Det samlas mycket glegg i dem.
Har man bra filtermaterial i dem och de får jobba utan täta "rengöringar" så får filterbakterierna ett bra "bo".

Materialet ska endast sköljas lätt, och vad gäller Ehfisubstratet så ska bara hälften bytas när det är dax.

Ha inget vatten i filterburken när du installerar det, montera alla slangar och insuget i karet- även utblåsröret med hålen (om det är ett sånt) men inte slangen till det, men väl fäst i pumpen. Sug sedan i utblåsslangen så kommer burken att fyllas och när det kommer vatten genom utblåsslangen så fäst den i röret i karet och kör igång pumpen.

Hoppas du förstår, men som sagt- sök det finns mycket skrivet!
Lycka till...
#5 - 23 januari 2005 16:47
[QUOTE=Leia]
Generellt verkar gälla att man inte rör filtret förrän det cirkulerar dåligt, och då ska man inte glömma att rengöra slangarna också. [/QUOTE]

O hur vet man när det börjar cirkulera dåligt? Syns det på vattenytan då? Vid utsuget? Har ett 250 liters akvarium som det ska vara till. Räcker det? Eller är det för starkt? Har tänkt o köpa ett lite mindre akvarium, kollat på ett 112 l. Räcker det med innerfilter då, eller ska jag behålla mitt ytterfilter och använda till det?
#6 - 23 januari 2005 16:52
[QUOTE=Karon]
Ett mycket bra filter som blir mycket enklare att hanskas med om du skaffar dubbelkranar (om de inte redan finns).
[/QUOTE]

Dubbelkranar? Vad har jag det till? Hur ser det ut då?
#7 - 23 januari 2005 17:23
http://www.akvakompis.se/shop/show_product.asp?artnr=g370400&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D82%26subcategory%3D292
Man sätter en på varje slang, gärna vända åt olika håll för att inte riskera att koppla insugsslangen från filtret till returen från akvariet. När man skall göra rent filtret stänger man kranarna och skruvar isär den mellan kranarna och bär iväg filtret till badkaret eller duschen eller vart man nu skall vara och göra rent filtret.
Bra också om man skulle vilja minska flödet från filtret (stryp på returslangen)
Slangrensare är bra att ha också http://www.akvakompis.se/shop/show_product.asp?artnr=g377700&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D95%26subcategory%3D293

Annons