Tankar efter en titt i Akvariestugan

#1 - 25 april 2015 16:33
"Vilken konstnär!", tänker jag, och känner hur jag dras in i en stark längtan efter att kunna skapa...så levande...så djupt...så spännande och ändå underskönt harmoniskt i samtidigt enkel naturlighet!:p
Mats egen beskrivning (och underbara bilder!) ger min själ lugn! Jag vill ha detta! Jag vill ha det hemma hos mig!:):p:)

I inlägg nr. 101, på förra sidan, har jag lagt in några bilder på hur 70-kuben ser ut i nuläget. Det är verkligen en helt annan process att inreda en kub. För det första beror det ju givetvis på vad man skall ha i sitt kar och vilka typer av inredning man tycker om, och sedan gäller det att skapa rymd i ett ganska svårinrett format.

När det gäller rötter och växter så tycker jag att det blir bäst resultat när man får en känsla av att; "här har det vuxit och pyrt rätt länge" (så, glöm att det ser alldeles nyplanterat ut på bilderna - det gosar snart till sig).

I ett normalt kar, som är längre, blir det ganska givet hur man placerar rötter, växter och stenar - man placerar dessa allt som oftast utefter bakrutans mått och jobbar framåt, mot frontglaset. Ofta glömmer man gavlarna - och det är en detalj som man snabbt blir varse om i en kub - här har vi ju likadana mått hela vägen runt. Det gäller alltså att tänka i extrem 3D. Därför har jag placerat, nästan "jobbiga" rotdetaljer ganska nära frontglaset, så att man skall få en förvillande känsla och fråga sig; "var börjar frontglaset?"

Sedan har jag täckt den vanliga "sandgården" som oftast hamnar mitt i karinredningar och istället flyttat centrumfokus en bit upp i karet - man kan alltså se bakrutan i mitten av karet och en bit upp. Detta bidrar till att man nästan sugs in i burken och liksom vill titta på vad som finns där borta, där inne, där bakom...

Ja, detta var bara några tankar kring kub-inredning, och en liten beskrivning på hur jag har funderat kring detta kar och dess inredning...

:)

Tack gode Gud för Mats!

Mm, då var det bara att börja då!;)
#2 - 25 april 2015 19:19
Wow!

Detta är Guds härlighet förkroppsligad...det får man väl säga utan att häda?:)

" target="_blank">

Tack Max och alla andra härliga akvarister som delar med er av allt galet snyggt! ...och av era tankar, kunskaper och erfarenheter! Me like!:D
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 maj 2015 07:50
Ja det finns oerhört mycket inspiration att hämta i Mats (och även andras) tråd här på Zoopet.

Jag är lite avundsjuk på dessa som år efter år orkar fylla på sina trådar med fler och fler inspirerande tankegångar och projekt. För alltid är det ju som så att då och då sjunker ens egen inspiration och då dör ens egen tråd ut (så är det med min).

Så jag instämmer helt i det du skriver :D

Annons