Tangentbordslayout

#1 - 26 augusti 2006 17:10
Detta inlägg skriver jag med tangentbordslayouten dvorak... Det går inte så fort än men jag har redan fattat poängen. Man flyttar händerna mycket mindre och touch-typeandet går mycket bättre. Kolla http://aoeu.info
mvh Mattias
#2 - 27 augusti 2006 10:32
känns väl lite onödigt försöka lära sig skriva snabbt på en helt ny layout som inte kommer bli någon standard i europa eller resten av världen?
Låtsades skriva på det där tangbordet, otroligt svårt hitta bokstäverna! :)
#3 - 27 augusti 2006 12:16
Tycker det är sött att skrivbordet som är utlagt på den sidan har vanliga ASDF tangentbordsuppsättningen...

Nej, eftersom jag redan kan skriva maskin är jag inte heller intresserad av Dvorak. Det är tillräckligt illa att skriva på en Mac (som har den lilla 'dutten' på d och k istället för f och j). Tycker det verkar som om dvorak mest är för 'pekfingervalsare' - jag flyttar aldrig händerna när jag skriver.

Däremot gillar jag ergonomiska tangentbord med brutna rader - väldigt skönt att slippa vinkla handleden hela tiden.
#4 - 27 augusti 2006 14:50
hehe...
Ang skrivandet så är det mest vana det går otroligt fort att lära sig.. sen går det ju inte fortare i slutändan för de flesta. Jag har sett både qwerty och dvorak skrivas av folk som är bra på det. Skillnaden är otrolig. Dvorak-folkets handrörelser är otroligt mycket mindre. Serverkligen ut som en fingerdans.. inte pekfinger då!
mvh Mattias

Annons