Tjena, Headon2,
jag har aldrig haft just stappersi, men generellt har du beskrivit det perfekta snäcklekarakvariet.
Köper du 6 fiskar får du sannolikt räkna med förluster när de blir parar ut och tänker leka, fast å andra sidan är det ju rätt säkert att du får minst ett lekpar ur en grupp om 6 fiskar.
Du kan försöka mildra aggressionen genom att inreda så att det finns snäckor på flera ställen i akvariet, kanske plantera Vallisneria eller placera nån sten el dyl så att den blockerar "utsikten" mellan snäckhögarna, samt ha ett stim av nån aktiv stimfisk (typ zebrafisk) i akvariet för att sprida ut aggressionerna lite - men med stor sannolikhet kommer åtminstone nån överflödig fisk att bli ihjälslagen vid lekdags.
Vill du minimera risken för mord, skaffa en lekgrupp, dvs en hane och 2-3 honor, det brukar funka, men bygger förstås på att man kan se skillnad på könen.
Om du vill kan du som mats41 säger ha en lekgrupp snäcklekare på en sandplätt med ett par högar snäckor, och kanske ett par av nån småväxt julle-art som transcriptus i ett litet stenröse med grottor. Fast att få tag i stabila julle-par är förstås inte helt lätt.
Sen vet jag inte, du kanske vill se deras grävbeteenden, men annars kan man använda småsten som bottenmaterial, just för att hindra att de gräver upp hela bottnen - de förefaller lika glada utan sand. Multifasciatus är en fruktansvärd grävmaskin, hur mycket stappersi gräver vet jag som sagt inte.