Tangayika

#1 - 24 mars 2008 19:22
Hej skulle vilja ha lite tips och görna kommentarer till hur mitt akvarium passat till mina snart inflyttade j.transcriptus par och mina 4 multisar

här är en bild framifrån mitt 75l akvarium.

Det här är vänstersidan

vänstra kanten av stenröset :P

högra sidan av karet ( kommer att tillkomma mer snäckor)

Ja nu så saknas det bara några tips och kommentarer och lite fisk så är akvariumet fullbordat ( ska nog i lite mer sten i karet också. Min mobil ger inte bilderna sin rätt som dem borde få )

mvh mathias :D
#2 - 24 mars 2008 19:24
Oj det blev vist dubbelt jaja det får ni stå ut med tills jag har lärt mig hehe :P
#3 - 24 mars 2008 20:29
det är inte alla tanganyika och malawi ciklider som gillar växter, så det kanske blir ett problem att dom käkar sönder dom. Men jag tycker iaf du ska ha kvar växterna och se om dom tycker om dom eller ej.
Sen tycker jag nog du ska ha lite mer snäckskal lite mer utspritt.
#4 - 24 mars 2008 20:43
För det första så ser det rätt så bra ut =) Jätte fint med stenarna och växterna. Men som Fredd säger så släng i mer snäckor, och ha dom i små grupper på 3-5 i varje, då kommer multisarna bilda revir mycket fortare och du kommer få lättare till lek..

Kul med bilder!
Lycka till! :D
#5 - 24 mars 2008 21:10
Tack så mycket ska då till å fixa lite mer snäckor och spridda ut dem lite :D
#6 - 25 mars 2008 14:27
[attach]11070[/attach]

Så här ser det nu ut när jag har ändrat om snäckorna. Jag ska nog också lägga till ett par snäckor till åt vänster om de andra snäckorna.:p
#7 - 26 mars 2008 09:41
Inga problem med växter & multisar. Om nu inte växten råkar stå rota där de tycker de ska gräva en grop. Vilket de brukar tycka är en bra idé lite överallt.

Däremot bör man väl ha i lite bikarbonat i vattnet... och det gillar inte de flesta växterna. Finns vissa dock....
#8 - 26 mars 2008 10:09
Tips: Om dina växter börjar haverera på grund av det hårda vattnet, så kan du ersätta dem med t ex Vallisneria eller Anubias.
#9 - 26 mars 2008 11:19
Jäkligt snyggt. lite mycket växter för ett T kar för mig bara:P

Och du har vell lagt stenarna från botten så det inte rasar när det börjar grävas?

Axel
#10 - 26 mars 2008 14:04
Limmet skrev:
Inga problem med växter & multisar. Om nu inte växten råkar stå rota där de tycker de ska gräva en grop. Vilket de brukar tycka är en bra idé lite överallt.

Däremot bör man väl ha i lite bikarbonat i vattnet... och det gillar inte de flesta växterna. Finns vissa dock....

Hos mig var det heller inga problem med multisarna, dom tyckte det var skönt att kunna gömma sig ibland dom. Men å andra sidan var mina prinsessor riktiga växthatare, dom var på dom hela tiden. Nästan så dom blev helt besatta ibland av att bita och dra i vallisnerian;p
#11 - 26 mars 2008 16:32
Jadå jag tog ur Allt grus ooch la dit en frigolitskiva där jag skulle ha sten röset och sen så var det bara å bygga å lägga dit lite sand :D
#12 - 26 mars 2008 16:34
axeisi skrev:
Jäkligt snyggt. lite mycket växter för ett T kar för mig bara:P

Och du har vell lagt stenarna från botten så det inte rasar när det börjar grävas?

Axel

Tack så mkt.
Jag tog ur allt grus som var där innan så la jag in en frigolitskiva där stenröset skulle vara och sen så var det bara att börja bygga gångar å allt möjligt :D
#13 - 27 mars 2008 12:41
[ATTACH]11097[/ATTACH]
Jiippi äntligen så har fiskarna kommit i :D dem är ganska så små än men jag skulle gärna vilja få reda på vilka som är tjejer/killar jag har inte en anning , vissa säger att man ska kolla på deras mage typ eller på deras munnar men jag ser asså ingen skillnad alls :(

Den som är störst utav dem den är aldeles vit nästan med svga ränder sen så två av dem små har ganska så markerande ränder och den fjärde lilllla multisen den är ocks vit :confused: så ge mig lite tips hur jag kan se omm det är en hona eller hane
sen så undrar jag om ni tropr att dem är könsmogna dem är ca 2cm
[ATTACH]11098[/ATTACH]
URSÄKTA BILKVALITEN :( JAG HAR TAGIT KORTEN MED MIN MOBIL[B)]
#14 - 27 mars 2008 12:52
[ATTACH]11099[/ATTACH]
Här är den vackra :) J.transcriptus honan som är ca 3-4 cm :P
[ATTACH]11100[/ATTACH]
Här är den vackra J.transcriptus hanen som är ca 4cm, Den hära hanen står hela tide n över multisarnas snäckskal och retar dem iställer för att var bland stenarn.
PS.tror ni att dem är redo för lek ?

Återigen URSÄKTA FÖR BILDKVALITEN :(
#15 - 27 mars 2008 20:14
Rent från egna erfarenheter så skulle jag tippa att de två som är lite ljusare är hanar. Har nsjälv en som är väldigt ljus mot de andra och den är bra mycket större, alltså en hane.

Så 2+2 är väl min gissning varje fall.
#16 - 27 mars 2008 21:41
hoppas det och det är nog vad jag tror också. Så länge det inte är 3 hanar och i hona så är jag nöjd :D

Annons