Tanganyikaväxter

PatrikMalmo
#1 - 13 juli 2004 20:23
Häpp!!

Är det någon som har eller vet var jag kan få ta i följande arter:

Myriophyllum spicatum, Hydrilla verticillata och Potamogeton pectinatus/scweinfurtii?

Hydrillan liknar både Elodea och Egeria, så där får ni vara säkra på rekommendationerna!!

Hilsen!!
#2 - 13 juli 2004 20:32
Jag vet inte, men kontakta mig gärna om du hittar dom. Ingen av dom finns med på tropicas hemsida så det kan bli svårt att få tag på.
MVH
Magnus
#3 - 13 juli 2004 20:59
om du ska ha ett riktigt tanganyika kar så ska man inte ha några växter!du kan lite på mej jag har ett 540tang och ett 112 tang
PatrikMalmo
#4 - 13 juli 2004 21:26
Tropfrog,
hade de funnits med på Tropicas hemsida hade jag haft dem!! ;) Vet att de är luringar, men det sitter en hel del akvarister i hemmen som gömmer på finfina guldklimpar utan att veta om det!! Ska lägga i bakhuvudet att kontakta dig om jag hittar dem.

paletten,
det beror helt på vilket slags Tanganyikakar du siktar på. Förekommer en mängd olika biotoper i sjön där även växter finns. Håller man enbart arter som förekommer i klippbiotoper håller jag helt med dig. Sandlevande ciklider och ciklider som förekommer över dybottnar förekommer däremot säkerligen tillsammans med en del växter. Sedan har du inte pejl på om jag ens siktar på ciklider, finns en hel del andra spännande arter i sjön som förekommer i biotoper med mycket växter!! ;)

För att minska nyfikenheten så HAR jag dock redan ciklider. Tänker ändå inte avstå från växter eftersom de oftast har så positiva effekter på vattenkvaliteten och fiskarnas trivsel i akvarium (också arter från klippbiotoper).

Hilsen!!
#5 - 13 juli 2004 21:38
Myriophyllum spicatum: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/haloraga/myrio/myrispi.html

Potamogeton pectinatus/schweinfurtii:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/potamogetona/potam/potapec.html

Dessutom förstås Najas marina:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/najada/najas/najamar.html

Och olika Chara.

Det är märkligt, men det finns alltså en del gemensamma arter vad gäller växter (och faktiskt en del djur) mellan Tanganyika och Östersjön.
PatrikMalmo
#6 - 13 juli 2004 22:15
Azur, du är en ständig källa till kunskap!! ;)

Läste igenom Kasselmanns bok idag och vid en extra kraftigt fotosyntetiserande period noterade jag också att Tanganyikasjöns flora har en hel del gemensamt med andra världsdelar. Norden missade jag dock!!

En intressant aspekt som Kasselman tar upp är att dessa arter är anpassade till Tanganyikasjöns kraftiga vattenrörelser. Vallisnerian har kortare och kraftigare blad, Ceratophyllumen har så hög densitet att den sjunker till botten när den bryts och Hydrillan har kraftigare stam och blad än i andra biotoper. Trist nog gick både Vallisnerian och Ceratophyllumen tillbaks till "normala" varianter under akvarieförhållanden. Innan jag läste det hade jag hjärtsnörp och vilda planer på att ta mig till Tanganyika fortast möjligt... kunde ju fånga räkor samtidigt.

Passar på att återigen tacka för informationen om Amano-räkorna!!

Kidnappar också min egen tråd och frågar om du har något tips för att få alla larverna på Caridina att kläckas någorlunda samtidigt? Har ofta upplevt att de går och "duttar" enstaka larver under en längre period. Ett litet vattenbyte med kallvatten har ibland gett någorlunda koordinerad kläckning, men inte alltid. Nu har jag minst 40 larver som går i sötvatten och betar på rutorna. Honan har ändå en stor mörk romklump under stjärten. Larverna lär dö om jag inte skiftar till bräckvatten snart, och honan dör definitivt om jag gör det. Klurar på att skippa bräckvattnet totalt och se om något överlever - har sett och hört andra exempel på det. Om då bara ett fåtal växer upp kan jag odla vidare på dem - vips har jag en sötvatten-amano!! ;)

Hilsen!!
#7 - 13 juli 2004 23:04
Kidnappar också min egen tråd och frågar om du har något tips för att få alla larverna på Caridina att kläckas någorlunda samtidigt? Har ofta upplevt att de går och "duttar" enstaka larver under en längre period. Ett litet vattenbyte med kallvatten har ibland gett någorlunda koordinerad kläckning, men inte alltid.
Det var precis det tips jag skulle ge: vattenbyte, med mjukt vatten.

Jag kan ha inbillat mig, men jag fick för mig att en höjning av temperaturen också gav kortare kläckning.

Klurar på att skippa bräckvattnet totalt och se om något överlever - har sett och hört andra exempel på det.
Jo, det kryllar med såna rapporter. Inga av mina larver har dock nånsin vuxit upp i rent sötvatten (och mina räkor har kläckt ut många tusen larver i sitt rovfiskfria akvarium vid det här laget), men prova gärna. Det kan tänkas att det bara är nån viss kemikalie, eller nåt visst vattenvärde, som behövs, men som jag inte har i mitt akvarium.
PatrikMalmo
#8 - 15 juli 2004 22:41
Tack igen, Azur!!

Vattenbyte med mjukt vatten borde vara snäppet bättre, ja. Ska spana in vad som hänt till morgonkaffet i morgon! Högre temperatur borde ge kortare kläckningstid. Vet dock inte hur temperaturen varierar med årstiderna där Amanos lever. Nu har jag honan i ett 10-liters kar i köksfönstret, ligger kring 17-18 grader.

När jag köpte mina första Amanos (1999 i Tyskland) höll den grossisten sina Amanos i ett kar ute bland dammfiskarna. 14 grader i vattnet. Någonstans hade han fått det rådet ifrån, men jag är för kass på tyska så jag lyckades aldrig få honom att förstå vad jag ville veta.

Tropfrog,
nu har jag hittat en tropisk variant av Hydrillan i vart fall. Fick enbart med mig en stängel, men om det stämmer att den är så lätt att odla kan du säkert köpa ett knippe om någon månad.

Hilsen!!

Annons