Tja, det är ju mest en fråga om tycke och smak.
Jag har haft alla tre tidigare, idag har jag bara troffar, men jag gillar alla tre.
Frontosa är en väldigt vacker ciklid, men i mitt tycke blir den alldeles för stor.
Prinsessor, i olika varianter, kan ha en tendens att ta över akvarier. Ibland är de någorlunda snälla men jag hade en hane (Daffodil) i ett 400 L kar som terroriserade allt. Å andra sidan har jag haft prinsessor (flera par) i ett 375 L kar tillsammans med bl.a. jullar utan några som helst problem. Just prinsessan är otroligt vacker, en av de vackraste cikliderna överhuvudtaget.
Troffar har jag idag, denna grupp är nyinskaffad så jag har inga direkta erfarenheter från dessa. Har dock haft troffar för många år sedan och det är verkligen en fisk med fart i. Funkar INTE bra med prinsessor, troffar stimmar runt och kommer in på prinsessornas revir och får stryk. Idag kör jag mina troffar tillsammans med Regani "Kipili" (som är en väldigt vacker Julle) och några Leleupi. Det verkar funka riktigt bra.
Har man ett stort kar så kommer troffar verkligen till sin rätt, då kan man hålla en stor grupp och sprida aggressioner.
Jag valde troffar denna gången, men jag ska medge att jag funderade länge på Frontosa. Men till slut blir de stora och vill man inte bara ha stora fiskar i akvariet så får man väl räkna med att mindre invånare "försvinner" så sakteliga.