Tanganyikafoder till Malawi

#1 - 15 maj 2007 11:49
Hejsan,

Jag köpte ett Tanganyikaflingfoder till mina mbuna Malawis, pga att det fodret bl a innehåller Krill. (Det innehåller även en del spirulina).

Jag har för mig att jag läst att mina fiskar ska ha långa tarmar och att fiskarna därför lättare får bukvattensot, om man matar dom fel!

Har jag fel om jag tror att just krillen hjälper till att massera tarmväggarna och att detta kan hjälpa fisken motstå sjukdommen? (Har för mig att jag läst något liknande här också).

Fördelar/nackdelar med att köra Tanganyikafoder till Malawi?

Tacksam för synpunkter/svar

Mvh
//Matts
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 maj 2007 11:58
Tycker att det är fel att kalla ett foder för Tanganyika- eller Malawifoder. Detta eftersom det i bägge sjöarna finns fiskar som har långa tarmsystem (äter grönt) samt sådana med väldigt korta (äter andra fiskar). Dessa bägge typer av fiskar skall därför ha helt olika typer av foder.
Därför skall algätande mbuna och algätande malar ha ungeför samma foder på samma sätt som fiskätande malar och fiskätande malawi skall ha samma typ av foder.

Så för att kunna ge ett exakt svar på din fråga så måste du ange till vilken typ av Tanganyikaciklider som ditt flingfoder är avsett, samt vilka malawi du har.
#3 - 15 maj 2007 12:55
Tack för svaret Kjell

Fiskarna jag har är Likomapärlor.
Vad fodret är till för fiskar, ska jag ta reda på tills i morgon!

Hej så länge

Mvh
//Matts
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 maj 2007 12:58
MaKa6778 skrev:
Fiskarna jag har är Likomapärlor.

Vad fodret är till för fiskar, ska jag ta reda på tills i morgon!

Hej så länge

Mvh

//Matts

Som du kan se i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=92 så är Likomapärlan allätare
Detta borde göra att de flesta foder passar rätt hyfast

Annons