Jag har två pärl-calvus, tre apelsinciklider,ett gäng snäcklekare och två Dickfelds jull
Aha! Ja, jag anade nästan det.
Det här är arter från Tanganyikasjön som håller sig mycket nära botten, de stenar eller annan miljö de vistas i. De arter du har i karet nu går inte direkt upp till ytan, utan letar mat i sin närmiljö där de helst vistas - alltså bottenregionen. Calvusarna är dock lite mer orienterade på öppet vatten, så när de har fått en "trygghet" i karet kommer du kunna se dessa göra snabba avstickare upp mot ytan vid matning - detta gäller i viss mån även apelsincikliderna (Neolamprologus leleupi).
Det är heller inte ovanligt att snäckalslekare och varianter av Julidochromis går ut och upp på öppnare vatten vid matning - men det sker ganska snabbt och ovilligt.
Mitt råd är att mata på ett lite annorlunda sätt. Såhär; Istället för att bara lägga flingorna på vattenytan, ta en nypa flingor och håll under vattenytan så att maten dalar ner i vattnet. På så vis kan du lättare styra var maten hamnar - och jag tror att du ganska snabbt kommer att se att fiskarna kommer upp och "möter" maten.
Sedan kan jag rekommendera att du varierar maten med fryst Artemia, olika räkmixar, annan fryst mat som vita och svarta mygglarver, moina och flera andra varianter.
Om du vill se dina Calvusar uppträda spänstigt, spännande och kul - så ge dina T-ciklider levande föda så ofta du kan - då kommer Calvusarna verkligen visa upp varför de ser ut som de gör. Även dina andra arter kommer att blomma upp väsentligt om du ger fiskarna levande föda regelbundet.
Lycka till nu med dina fina Tanganyikaciklider!:)