Tanganyikaciklider till 80 liter !

#1 - 30 maj 2004 09:30
Hejsan !
Jag har nyss byggt ett akvarium på 80 liter.
Jag skulle vilja ha Tanganyikaciklider där i.
Jag tänkte mig 2 "daffodiler" (eller vad de heter) och några snäcklekare. Hur många bör man ha av varje ? Jag har aldrig hatt tanganyika förut, så ni kan ge mig tips om annat också...
Vad för botttenmaterial ska man ha ? Var köper man snäckskal ?
Kan man ha bara kalksten i ? Höjs inte PH´t för mycket då ?
#2 - 30 maj 2004 10:55
Jag tror att det är andra gången jag svarar på en fråga från dig angående kalksten i karet. Kolla i gamla trådar som du själv har startat svaret står där.

I 80 liters kar skulle jag inte ha mer än en art. Jag skulle satsa på multisar.

Det finns 100 trådar om snäckskal. Använd sökfunktionen så hittar du dom.
MVH
Magnus
#3 - 30 maj 2004 12:31
OK, TropFrog ! Men jag trodde det var skillnad i ett mindre kar. Typ att en snäcka höjde PH till 10 från 7 och sen om man öste i en massa kalksten så ökar det hela tiden... Jaja. Vad vet jag (inte mycket)...

Är inte säker nu om jag vill ha Tanganyika. Malawi är uteslutet (tråkiga och stora). Sydamerika eller Tanganyika... Några frågor:
*Finns det några växter i Tanganyikasjön (vet att multisar gräver)?
*Finns det växter i Amazonas, vilka ?
*Om man söker på Sydamerika här på zoopet, så får man upp många fiskar, finns alla dessa i Amazonas ?
*Vad för botttenmaterial till Sydamerika ? Vet att man ska ha mörkt.
#4 - 31 maj 2004 16:04
Japp! Det finns växter i tanganyikasjön, sök på växter som klarar högt pH så får du fram vilka växter du kan ha i tanganyika karet.

Näe det finns inga växter i Amazonas. Amazonfloden är en utpräglad kalkstensbiotop! Använd zoopets sökmotor och se själv (:

Om fiskarna förekommer i Amazonas brukar stå i artbeskrivningen`?

#5 - 31 maj 2004 16:28
surfer!
Brukar inte regnskogen i närheten av Amazonfloden svämma över säsongsmässigt? Så att fiskarna "simmar över land" - och där finns det växter.
#6 - 31 maj 2004 16:55
Det är ju surt vatten i Amazonas... Hur kan där vara en kalkstensbiotop då. Kalk gör ju vattnet basiskt och hårt. Eller har jag fel ? En fråga till om Amazonas; finns Discus och fjärilsciklider i Amazonas ? Ojoj, en till: Finns alla fiskar som finns i Amazonaz överallt i Amazonas, eller har de olika fiskarna olika "områden" ?

#7 - 31 maj 2004 18:27
Det finns växter i Tang, men de områden som har växter är inte en del av de områden som de ciklider ifrån Tang som syns i handeln kommer ifrån. De områden som Tang ciklider tas ifrån är steniga områden eller öppna sandområden.

Discus finns i amazonas, fjärilar vet jag inte, sydamerika är knappast mitt specialområde

Amazonas är vattenmässigt världens största samling av vatten som ciklider förkommer i, så fiskarna finns i olika områden av amazonas och olika småfloder som mynnar ut i amazonas, eller som på annat sätt är "ihop" med amazonas. Det är också så att fisk A kan förekomma på två olika ställen och vara samma fisk men ha mindre skillnader i färgtäckning, vilket gör det mycket förvirrande. Geophagus gruppen är otroligt jobbig på det här sättet eftersom samma fisk kan se olika ut mellan ett par km typ.

Alla fiskar ifrån Sydamerika kommer givetvis inte ifrån Amazonas, men amazonas är störst :)
#8 - 31 maj 2004 18:31
Tack, Gwendly !!! Nu är jag lite klokare !
Vet nån om Glödbandstetror, Kardinaltetror och svarta Neontetror finns vid ungefär samma område som Fjärilsciklider ?
#9 - 31 maj 2004 18:33
Förresten, kan man ha bokblad på bottnen ? Har för mig att jag har hört det här...
#10 - 31 maj 2004 18:36
enligt zoopet.com
Hemigrammus erythrozonus : Guyana
Paracheirodon axelrodi : Brazilien, Venezuela, Colombia
Mikrogeophagus ramirezi: Västra Venezuela och Colombia
Hyphessobrycon herbertaxelrodi: Brasilien: Taquari-floden.
#11 - 31 maj 2004 18:36
Surfer var en aning rolig där. Jadet finns mycket växter i amazonas.

I ett tanganyikaakvarium på 80 lite skulle jag ha haft ett gäng multisar eller likande tillsammans med snäcklekande Altomaprologus compressiceps. 4 altosar och 6 multis kan nog fungera. Som växter kan du ha vallisneria som fungerar bra i hörge ph-värden. Kalksten höjer inte ph-värdet så mycket om du inte fyller akvariet med med kalksten än du har vatten. Då kan det bli för högt.

En enkel tanganyikauppsättming till ett 80 liters (med normala mått):
4 Altolamprologus compressiceps sp. sumbu shell (finns i artregistret)
6 Lamprologus multifasciatus (mulitsar)

ett gäng snäckor i ena hörnan (multisarna), i mitten öppen sandbotten, ev nån enstaka sten. I andra änden ännu en hög med snäckskal(för altosarna). Bottnen bör bestå av ganska fin sand, typ rådagrus av 0,3-0,6mm storlek. En pump som pumpar runt 300l i timmen är perfekt, t.ex. ett fluval 2+ eller något sånt samt en bra värmare. temperaturen på ca 26 grader. Lyset bör bestå av en bra lysrörsramp.

Alla matluckor bör vara övertäckta med platsbitar eftersom Altosarna hoppar ganska bra.
#12 - 1 juni 2004 05:28
Tackar ! Var ser man vilka växter som finns i Amazonas ?
#13 - 1 juni 2004 06:12
Växter som går bra är wallisneria,anubias javaormbunke dom hade jag bland mina ciklider,jag rekomenderar Gul prinsessa(daffodil) någon julle kanske som ornatus snäckisar är multifacitusen rätt billig och tålig.
#14 - 1 juni 2004 06:44
ett tanganyikaakvarium på 80 lite skulle jag ha haft ett gäng multisar eller likande tillsammans med snäcklekande Altomaprologus compressiceps. 4 altosar och 6 multis kan nog fungera. Som växter kan du ha vallisneria som fungerar bra i hörge ph-värden. Kalksten höjer inte ph-värdet så mycket om du inte fyller akvariet med med kalksten än du har vatten. Då kan det bli för högt.

En enkel tanganyikauppsättming till ett 80 liters (med normala mått):
4 Altolamprologus compressiceps sp. sumbu shell (finns i artregistret)
6 Lamprologus multifasciatus (mulitsar)

OJ, i och för sig en bra kombination, men var hittar du dvärgcompressiceps någon stans? Jag har letat efter dom i ett år och ringt till alla affärer i södra sverige och frågat. Ingen kan ta hem dom utom en som kan beställa direkt från sjön. Då får man fiskarna om 3 månader, men det kostar. Jag har själv kontaktat alla dom stora grossisterna och dom bekräftar att den fisken inte finns att få tag på i Sverige.

Som sagt: Bra tips om man hade kunnat få tag i fiskarna i Sverige.
MVH
Magnus
#15 - 1 juni 2004 08:44
säger bara en sak: Sandby ciklidhobby. 4st 260kr. telefon: 046: 572 20.

De har a. compressiceps shell, jag gissar att det är sumbu. I Vilket fall som helst så är det en dwarf-pupulation. Lasse (ägaren) har haft dom i över ett år och de har växt max en- två cm. De är ca 4-5cm och riktigt coola [:-83]

Jag köpte mina av en privatperson men det är samma färgteckningar på dem. Mina är nog fullvuxna, de har växt 2 cm (från 3 till 5cm) på ett och ett halvt år.
#16 - 1 juni 2004 14:16
Tack så mycket, alla ! Ska nog ha det som ett sällskapsakvarium. Det blir nog för svårt att hålla vattnet på jämnt PH...
#17 - 1 juni 2004 22:44
Häll i nån tesked ojoniserat salt vid varje vattenbyte så håller du vattnet stabilt! ps jag skojar inte ds
#18 - 2 juni 2004 06:03
Ursprungligen skickat av surfer
Häll i nån tesked ojoniserat salt vid varje vattenbyte så håller du vattnet stabilt! ps jag skojar inte ds

Jo det måste du göra!! Hur kan ojoniserat salt påverka ph och vad är ojoniserat salt? Allt salt inehåller joner (?).

Tanganyika/ malawibiotop biotop är de lättaste att hålla stabilt ph i. Sällskapskar är inte lättare tvärtom. En matsked bikarbonat eller två vid vattenbyte så har du ett stabilt ph över 8 ända till nästa vattenbyte. Enklare kan det inte bli.
MVH
Magnus
#19 - 2 juni 2004 06:56
Ph värdet är inge problem att hålla stadigt,tips kalksten och blanda in marmokross i sanden har du ett yttefilter så kan du ha makaroner och krossad kalksten i pumpen då får du utan problem ph över 7.
#20 - 2 juni 2004 11:59
Tack. Jag ska ha Palettciklider och amanoräkor och tetror och malar i. Ph lite under 7
#21 - 2 juni 2004 12:27
Ingen av dessa är tanganyikaciklider. Om du bor i skåne är Taganyikaciklider helt perfekta för vårat vatten, ph under 7 är svårare att få än ph över 8. då måste du hålla på med torv, eklövsextrakt, osmosvatten och gud vet vad för att få ner det.
#22 - 2 juni 2004 13:32
Jag vet att dessa inte är tanganyikaciklider ! jag vill ha daffodiler och snäcklekare. men det går inte så jag har valt andra fiskar ! Sänker PH med Co2
#23 - 2 juni 2004 14:54
oj, jag måste ha menat att salt utan jod håller hårdheten uppe.
#24 - 2 juni 2004 15:36
Ursprungligen skickat av surfer
oj, jag måste ha menat att salt utan jod håller hårdheten uppe.

Men det gör den inte. I alla fall inte den buffrande delen av hårdheten, dvs kh. Det är den man vill ha upp för att få stabilare vatten. Salt ökar inte kh och därmed inte heller ph.

Även om salt ökar totalhårdheten så är det av föga intresse för oss akvarister.

MVH
Magnus
#25 - 2 juni 2004 15:42
okey, thx topfrog. man lär sig något nytt varje dag.

Annons